3 علت ترس از حیوانات و روش های درمان این فوبیا

به گزارش وبلاگ تور چین، فوبیا یک اختلال اضطرابی در رابطه با ترس است. انسان به این معروف است که از هر چیز و همه چیز برای خودش ترس ایجاد کند؛ ترس هایی مانند ترس از آب، ترس از آسانسور، ترس از مرگ و … . در این میان ترس از حیوانات یکی از شایع ترین آن هاست؛ تحقیقاتی که در این باره اجرا شده، نشان می دهد که در رابطه با هراس داشتن از بعضی حیوانات، افراد زمینه ژنتیکی دارند. تا حدی این گونه ترس ها برای بقای بشر ضروری است، اما اگر این ترس افراطی باشد، باید به علت های ترس از حیوانات و درمان این فوبیا را توجه کرد.

3 علت ترس از حیوانات و روش های درمان این فوبیا

در این مقاله علل ترس از حیوانات و راه های درمان آن را آنالیز خواهیم کرد.

علت ترس انسان از حیوانات چیست؟

1. مشاهده ترس اطرافیان از حیوانات و درونی شدن فوبیا در بچه ها

اگر کودک ترس اعضای خانواده را از حیوانی ببیند، احتمال این که دچار همان فوبیا گردد، بیشتر است. محتمل است فرد فقط شاهد آن حادثه بوده باشد، همچنین ممکن است عظیم ترها در این باره حرفی زده باشند که در ذهن کودک باقی مانده باشد و تا سنین عظیمسالی هم از آن حیوان بترسد!

2. خاطرات دوران کودکی؛ ایجاد نگرش منفی نسبت به حیوانات

یکی از دلایل اصلی این فوبیا، تجربیات تلخ کودکی است. فرد در سنین کودکی چنین چیزی را تجربه نموده است، مثلاً پیش آمده که گربه ای کودک را چنگ زده باشد و یا مرغی او را نوک زده باشد، این ها سبب درونی شدن ترس می شوند. در واقع اگر این واهمه تا سال های بیشتری همراه شخص باقی بماند، در زندگی اجتماعی و زمینه های دیگر مشکل ساز می گردد.

3. ژنتیک و عوامل ارثی، ناقل اختلال وحشت از حیوانات

یکی دیگر از فاکتورهایی که در ترس از حیوانات نقش دارد، ژنتیک و وراثت است. در تحقیقات صورت گرفته، معلوم شده است که در افرادی که بستگان درجه یک آن ها دچار اختلال اضطرابی هستند، احتمال اینکه ابتلا به هراس از حیوانات، بیشتر است.

درمان ترس از حیوانات چگونه ممکن است؟

1. دوستی بچه ها با حیوانات؛ به وسیله نمایش کارتون و فیلم حیوانات

به فرزندانتان آموزش دهید که با حیوانات دوست باشند؛ شما می توانید با هدیه دادن اسباب بازی یا ماکت های حیوانات به او، یاریش کنید تا از آن ها نترسد. همچنین، فواید حیوانات را نیز به کودک شرح دهید. فیلم ها و کارتون هایی بسیاری درباره دوستی حیوانات با انسان ها وجود دارد، از کارتون هایی بهره ببرید که پیغام مثبتی داشته باشند. در آخر، باید کودک را با آن حیوان آشنا کنید تا از نزدیک آن را ببیند. باید به کودک فرصت دهید تا خودش برای نوازش و نزدیک شدن به حیوان اقدام کند. بنابراین، نقش والدین بسیار مهم است، چون الگوی فرزندان خود هستند.

2. آشنایی بچه ها با حیوانات؛ بازدید از باغ وحش و غذا دادن به حیوانات

آشنایی بچه ها با حیوانات و دوست شدن با آن ها از راه کارهای درمان ترس از حیوانات است. خوب است که کودک را به باغ وحش ببرید تا آن ها را از نزدیک ببیند و بیشتر بشناسد. توجه داشته باشید که نباید کودک را تحت فشار بگذارید تا نزدیک قفس برود. برای مثال، این که بچه ها به حیوانات غذا دهند یکی از راه های مناسب برای از بین بردن ترس از حیوانات است؛ این امر باعث می گردد تا کودک کنجکاو گردد و از خود علاقه نشان دهد تا به حیوان نزدیک گردد. درمورد حیوانات حرف های مثبت به کودک بزنید، مثلا این سگ چقدر بامزه است.

3. حساسیت زدایی منظم با اولویت بندی عوامل استرس زا

ابتدا، درمانگر با یاری فرد یک لیست از شرایطی که آن شخص دچار استرس می گردد تهیه می نماید. سپس، درمانگر باید این لیست را بر اساس عواملی که کمتر یا بیشتر در فرد تنش ایجاد می نماید، مرتب کند. در ادامه، روش هایی متناسب با آن شرایط ها برای ریلکس کردن و ایجاد آرامش در فرد ارائه می گردد. با انجام مداوم تمرین ها فرد می تواند به مرور زمان ترس خود را کمتر کند و در نهایت پیروز گردد این وحشت بیش از حد از حیوانات را در خود از بین ببرد.

4. اعتماد کردن به خود و کوشش برای متکی به خود بودن

اگر در مواج با این نوع ترس به خودتان اعتماد داشته باشید، قدرت ذهنی شما بیشتر می گردد. در واقع، وقتی این احساس را دارید که حتماً باید در این شرایط کسی کنار شما باشد و یاریتان کند، اضطراب در شما تشدید می گردد و در برابر این ترس بیشتر احساس ضعف می کنید.

برای مثال، خود شما از گربه می ترسید. هنگام روبرو با این حیوان اگر به خود تلقین کنید که باید نشان دهید این حیوان آزاری نمی رساند و به آن نزدیک شوید، می توانید الگوی بچه هاتان باشید و آن ها نیز از این حیوان واهمه نداشته باشند. نکته این جاست که در رابطه با ترس بچه ها نسبت به حیوانات، والدین نقش مهمی ایفا می نمایند، پس باید سعی نمایند اول از همه خودشان بر ترسشان غلبه نمایند.

5. روبرو با ترس ها راهی برای درمان!

گاهی ضروری است تا خود را در معرض ترس خود از حیوانات قرار دهید تا بتوانید با آن کنار بیایید. باقی ماندن این نوع فوبیا در وجود فرد در طولانی مدت باعث می گردد تا انرژی او تحلیل رود و توان تصمیم گیری را از او سلب کند. یکی از راه های درمانی این است که در مواقعی که آمادگی بیشتری احساس می کنیم، با ترسمان روبه رو شویم. در نتیجه، یاری دریافت از درمانگر یا مشاوره در روبرو با ترس از حیوانات بسیار موثر است. درمانگر یاری می نماید تا ریشه ترس معلوم گردد و راه چاره های عملی برای آن پیشنهاد دهد.

سخن آخر

اگر این فوبیاها ادامه پیدا نمایند موجب می شوند شخص آرامش لازم را در زندگی نداشته باشد؛ حتی در خواب! در بعضی موارد، احتیاج به استفاده از دارو زیر نظر روانپزشک صورت می گیرد. در نهایت، این وحشت از حیوانات می تواند در فرد افسردگی ایجاد کند، چراکه در خود کمبود اعتماد به نفس حس نموده و به خاطر این شرایط خود را سرزنش می نماید. با اینکه این ترس غیرواقعی و اغراق آمیز است، اما فرد نمی تواند خود را کنترل کند.

در این راستا پیشنهاد می کنیم با راهکارهای غلبه بر ترس نیز در انگیزه آشنا شوید. آیا شما نیز فوبیای چیزی را دارید؟ آیا کوشش نموده اید که بر این ترس غلبه کنید؟ لطفا تجربیات و نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

منبع: مجله انگیزه

به "3 علت ترس از حیوانات و روش های درمان این فوبیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 علت ترس از حیوانات و روش های درمان این فوبیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید