محصولات استراتژیک صنعت دام و طیور بومی سازی شد، ارتقا امنیت غذایی درکنارکاهش ارزبری

به گزارش وبلاگ تور چین، دانش بنیان ها محصولات کاربردی و استراتژیک در صنعت دام و طیور را ایران ساخت کردند تا علاوه بر ایجاد اشتغال و کاهش ارزبری به توسعه این صنعت رونق دهند.

محصولات استراتژیک صنعت دام و طیور بومی سازی شد، ارتقا امنیت غذایی درکنارکاهش ارزبری

به گزارش گروه علم و پیشرفت وبلاگ تور چین به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صنعت دام و طیور از صنایع تاثیرگذار در امنیت غذایی برای کشور است. این صنعت احتیاجها و چالش هایی دارد که با برطرف آن می توان در راستا رشد و رونق نهاده شد. مکمل های ویتامینی، آنزیم ها، محرک های رشد جایگزین آنتی بیوتیک ها و اسیدهای آمینه بعضی از افزودنی های مورد استفاده در این صنعت است که به فراوریات رونق می دهد.

حال در اقدامی با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و استفاده از توان دانش بنیان ها فرصتی برای ایران ساخت کردن این محصولات در کشور فراهم شد. محصولاتی که ارزبری بالایی دارند و فراوری آنها علاوه بر ایجاد اشتغال توسعه این صنعت را به همراه دارد. فناوران کشور با حمایت ستاد بعضی از محصولات کاربردی در صنعت دام و طیور را فراوری و ایران ساخت نموده است.

ماده ای به نام توکسین در مواد غذایی وجود دارد که سبب کاهش هضم و جذب می گردد. این ماده ارزش غذایی خوراک دام را کاهش می دهد. برای برطرف اثرات منفی آن احتیاج به توکسین بایندر است که به مواد غذایی افزوده گردد. این محصول استراتژیک و کاربردی اکنون در کشور به فراوری رسیده است. از آنجا که سالانه حجم زیادی خوراک در کشور استفاده می گردد پس بیش از 4 هزار تن از این ماده برای کشور احتیاج بود که به وسیله واردات این احتیاج برطرف می شد اما اکنون بخشی از آن را فناوران کشور فراوری می نمایند.

بعلاوه تب شیر یکی از بیماری های میان گاوهای شیرده است. برای پیشگیری از آن از مکمل های دهانی کلسیم استفاده می نمایند. این محصول 40 گرم کلسیم را کمتر از یک ساعت به گاو می رساند و غلظت کلسیم را در این مدت زمان به سطح عادی می رساند. با فراوری آن در کشور حدود 4 میلیون دلار صرفه جویی ارزی انجام می گردد.

محصول دیگر محرک های رشد گیاهی است که جایگزین مناسبی برای آنتی بیوتیک ها هستند. فناوران کشور در این خصوص اسانس هایی نانو کپسوله فراوری نموده اند. این محصول در روده آزاد می گردد و اثرات خود را اعمال می نماید. با توجه به احتیاج داخل به آن مقدار ارزبری آن حدود 3 میلیون دلار است.

بعلاوه این فناوران با توجه به احتیاج دام و طیور در فصل های مختلف به انواع مختلفی از مکمل ها، اقدام به ایران ساخت کردن این محصولات نموده است. به عنوان مثال فراوری مکمل های ویژه باروری در فصل گرم.

منبع: خبرگزاری فارس

به "محصولات استراتژیک صنعت دام و طیور بومی سازی شد، ارتقا امنیت غذایی درکنارکاهش ارزبری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محصولات استراتژیک صنعت دام و طیور بومی سازی شد، ارتقا امنیت غذایی درکنارکاهش ارزبری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید