گیلان به واسطه طبیعت غنی و سبز از بیشترین تنوع غذایی برخوردار است

به گزارش وبلاگ تور چین، ایرنا/ براساس آخرین اخبار واصله، گیلان به واسطه طبیعت غنی و سبز از بیشترین تنوع غذایی برخوردار است.

گیلان به واسطه طبیعت غنی و سبز از بیشترین تنوع غذایی برخوردار است

لذت خوردن ماهی سفید برشته در کنار باقلا قاتوق، ترشی هفت تا بیجار، سیر ترشی، ترب سفید، زیتون پرورده و بیش از 250 نوع غذای شناخته شده گیلانی در فضای مه آلود و بارانی شمال لذت ماندگار می آفریند.

اما باید توجه داشت که این موارد فراتر از غذای صرف هستند، زیرا بیش از هر کجای ایران پهناور گیلان را با غذاهای لذیذ و رنگارنگش می شناسند، طوریکه سفره گیلانی بخشی از هویت و فرهنگ مردم این سرزمین سبز محسوب می گردد.

البته عناصر فرهنگ می توانند بسیار متفاوت باشند اما در میان تمامی آنها غذا از بیشتری ظرفیت و جاذبه برخودار است و جغرافیای تغذیه امروزه از اهداف پرهوادار و پردرآمد در کشورهای پیشرو در صنعت جهانگردی محسوب می گردد.

اهمیت این مساله تا بدانجاست که شبکه شهرهای خلاق یونسکو، خوراک شناسی را هم در کنار 6 حوزه خلاق دیگر از جمله صنایع دستی، هنرهای بومی، هنرهای رسانه ای، فیلم، طراحی، ادبیات و موسیقی پوشش می دهد و رشت هم از سال 94 به عضویت این شبکه در حوزه خوراک پیوست.

به گفته کارشناسان جهانگردی، غذا در ارتباط مستقیم با اقلیم قرار گرفته است و هر ناحیه جغرافیایی به اقتضای طبیعت خود نوع متفاوتی از تغذیه را به همراه می آورد. گیلان هم بواسطه طبیعت غنی و سبز در میان استان های کشور از بیشترین تنوع غذایی برخوردار است.

سفره مادربزرگان گیلانی بواسطه عطر، اصالت و سلامت معروفیت جهانی یافت و امروز آماده می گردد تا در گستره جهانگردی داخلی و خارجی مطرح گردد.

کارشناسان جهانگردی خوراک معتقدند حال که زمینه ثبت ملی غذاهای گیلان و جهانی شدن آن فراهم شده، این موضوع فرصتی است که جهانگردی خوراک در استان بیش از همواره مورد اهتمام قرار گیرد و علاوه بر جذب جهانگرد سفره گیلانی به وسعت جهانی گسترده گردد.

توسعه جهانگردی خوراک نیازمند سیاستگذاری

روشن بابایی از استادان حوزه جهانگردی و عضو پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان گفت: در سال 2015 رشت به عضویت شبکه شهرهای خلاق جهان پیوست و در 12 دی 2019 بار دیگر بر این اسم از سوی یونسکو تاکید شد.

وی گفت: پیوستن به شبکه شهرهای خلاق یونسکو اتفاقی نیست که برای هر شهر در جهان رخ دهدلذا می توان از این ظرفیت بجای جزیره ای عمل کردن ارگان های متولی، راهی برای توسعه جهانگردی خوراک رقم زد.

این محقق حوزه جهانگردی خوراک اضافه نمود: براساس تعهدات داده شده به یونسکو می بایستی موضوع آموزشگاه خوراک، ایجاد موزه خوراک شناسی گیلان که در سال 96 در قالب طرحی به سازمان برنامه و بودجه ارائه شده است، تبادل استاد و دانشجو بین شهرهای خلاق خوراک شناسی و بعلاوه تعامل و شبکه سازی بین شهرهای خلاق یونسکو در حوزه غذا انجام گردد که متاسفانه تا به امروز در گیلان اتفاق نیفتاده است.

بابایی گفت: متولی شهرهای خلاق در همه جای جهان شهرداری ها هستند و اگر متولیان شهری از جمله شوراهای شهر راهکارهای متخصصان در این حوزه را بپذیرند، میتوان شاهد اتفاقات بهتری در توسعه جهانگردی و جذب توریسم بر پایه خوراک بود.

وی ادامه داد: برای مثال شهر بلم کشور برزیل مرکز تغذیه جهانی راه اندازی نموده و پوکت تایلند هم طی سالهای اخیر دیپلماسی آشپزی را مطرح نموده که بدنبال ایجاد شعبه هایی از غذاهای تای هستند.

کارشناس حوزه جهانگردی با این پرسش که در رشت چه اقدامی برای جهانگردی خوراک انجام داده، اضافه نمود: باید گفت که متاسفانه هنوز اتفاق تازه و قدم جدی در این زمینه برداشته نشده است.

این استاد جهانگردی گفت: ما در این بخش نیازمند سیاست گذاری جدی و مناسب هستیم که نخست باید منظره آشکاری برای سیاستگذاری داشته باشیم تا سپس در خصوص ابعاد و تصمیم سازی ها بحث و گفت و گو کنیم.

به گفته بابایی، طی چند سال اخیر چهار دوره در گیلان مرا برای برگزاری همایش جهانگردی خوراک در شهرهای رشت، لاهیجان، آستارا و تالش دعوت کردند و در این زمینه کارگاه های متعدد هم برگزار گردید، اما فایده اینها فقط آشنایی آنانی است که کسب و کارشان با خوراک است.

وی ادامه داد: اتفاقی که باید رخ می داد این بود که این رستوران ها در زمینه های خوراک شناسی، رضایتمندی مشتری و رسیدگی به شکایات از رستوران ها استانداردسازی می شدند و براساس نوع غذایی که سرو می نمایند اعم از دریایی، سبز یا ارگانیک دسته بندی می شدند، اما این اتفاق نیفتاد و در گیلان هیچ منوی خاصی برای کسانی که رستوران دایر می نمایند برای ایجاد مزیت رقابت ارائه نشده است.

این پژوهشگر حوزه خوراک شناسی گیلان ادامه داد: رشت از سال 94 باسم شهر خلاق یونسکو در حوزه خوراک ثبت شد اما سه سال بعد از آن پیامدهای مثبتش نمایان شد و بعضی گروه های خارجی در کارگاه های آموزشی حضور یافتند و خودشان آشپزی غذاهای بومی گیلان را تجربه کردند.

بابایی گفت: در بخش جهانگردی خوراک در حوزه داخلی هم اتفاقات خوشایندی رقم خورده است بطوریکه رستوران داران گنجاندن غذاهای محلی را در لیست غذای خود بیش از همواره مورد توجه قرار داده و بعضی از جهانگردان با هدف تجربه جهانگردی خوراک به گیلان سفر می نمایند.

سهم 80 درصدی غذاهای محلی از منوی رستوران های گیلان

معاون جهانگردی اداره کل میراث فرهنگی،جهانگردی و صنایع دستی گیلان گفت: این استان پیش از پیوستن به شهر خلاق یونسکو، جهانگردی خوراک را مورد توجه قرار داد بطوریکه تا به امروز 16 غذای گیلان از جمله پخت تیان حلوا خشک بیجار، خورش ترش واش، سیاه پلو لنگرود، بادمجان شکم پر، پنیر برشته، کالکباب، باقلاوابیج در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است.

حمیدرضا آذرپور اضافه نمود: رستوران های گیلان به گنجاندن غذاهای محلی در لیست غذایی شان ملزم هستند و بدلیل استقبال جهانگردان از غذاهای محلی گیلان تقریباً 80 درصد عناوین غذایی رستوران های مطرح استان را غذاهای گیلان تشکیل می دهند.

وی بعلاوه ادامه داد: برای حضور در نمایشگاه بین المللی اکسپوی دبی 2020 که به منظور افزایش آگاهی در خصوص چالش های پیش روی بشریت در مقیاس جهانی برگزار می گردد هم به گیلان 2 اسم اختصاص داده اند که یکی از آنها غذاهای محلی گیلان بدلیل پیوستن به شهر خلاق یونسکو و دیگری جهانی شدن چادرشب بافی است.

آذرپور گفت: جهانگردی فرهنگی در گذر زمان مخاطبان بسیاری یافته و گیلان یکی از قطب های جهانگردی کشور است که بواسطه قدمت، پیشینه و خلاقیت، هر سال جهانگردان فرهنگی بسیاری را جذب می نماید و امروز جهانگردی خوراک به یکی از جاذبه های پر هوادار گیلان تبدیل شده است.

منبع: همگردی

به "گیلان به واسطه طبیعت غنی و سبز از بیشترین تنوع غذایی برخوردار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیلان به واسطه طبیعت غنی و سبز از بیشترین تنوع غذایی برخوردار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید