سبد دارو های زیستی در کشور متنوع تر شده است

به گزارش وبلاگ تور چین، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی با بیان اینکه سبد دارو های زیستی در کشور متنوع تر شده گفت: یکی از دستاورد های مهمی که به دست آمد، افزایش تعداد دارو های زیستی فراوری داخل است.

سبد دارو های زیستی در کشور متنوع تر شده است

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ تور چین، حوزه ای که می تواند بازاری برابر با فروش نفت داشته باشد و محققان ایرانی در این عرصه با ثبت اختراعات و فعالیت در شرکت های دانش بنیان و خلاق این حوزه خوش درخشیدند و آمار های خوبی برای ایران در سطح جهانی ثبت کردند. جوانانی که با کوشش و بدون هیچ وابستگی به بازار جهانی توانستند واردات در زمینه تامین اقلام دارویی، درمانی، تشخیصی و تجهیزات کاربردی در حوزه زیست فناوری را به عددی برابر با صفر برسانند.

یکی از حامیان اصلی این شرکت ها طی چند سال اخیر، ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری است. مجموعه ای که در کنار شرکت های دانش بنیان و خلاق ایستاد و ریسک بسیاری از شکست ها را پذیرفت تا این مجموعه ها با خاطری جمع و دلی قرص به پژوهش های علمی و فراوری محصولات فناورانه خود بپردازند.

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری درباره این کوشش ها، گفت: در سال نو کوشش می کنیم که وابستگی ایران در زمینه تامین اقلام دارویی، درمانی، تشخیصی و تجهیزات کاربردی در حوزه زیست فناوری را از بازار متغیر جهانی کاهش محسوس یابد.

وی اضافه کرد: زیست فناوری در ایران در موقعیتی قرار گرفته که دستاورد های آن به طور مشهود و محسوسی قابل تماشا است. به طور مثال در روز های شیوع کرونا؛ وقتی همه جهان با مسائل جدی در زمینه تامین و فراوری کیت تشخیصی روبرو بودند، شرکت های دانش بنیان ایرانی ظرف 3 ماه توانستند این تجهیزات را فراوری و عرضه نمایند.

به گفته قانعی، این کیت های فراوریی داخلی، با کیفیت بالایی فراوری شدند و بسیاری از کشور ها نیز خواستار این محصولات بودند. فراوریاتی که علاوه بر احتیاج های داخلی، به بازار های جهانی هم عرضه شده است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرایط ایران در حوزه واکسن را خوب ارزیابی کرد و گفت: ابتدای سال گذشته شرایط ایران در زمینه واکسن کرونا بسیار نامطلوب بود. کشور های فراورینماینده این محصول، با وجود دریافت پول، هیچ واکسنی به ایران ندادند و بعضی برای تزریق واکسن راهی کشور های همسایه شده بودند.

وی ادامه داد: این موضوع در رسانه ها مطرح و برای ایران که کشوری پیشرو در زمینه زیست فناوری است، بسیار تبعات بدی داشت. اما بلافاصله شرکت های دانش بنیان به این حوزه ورود و چندین نوع واکسن ایران ساخت را به شکلی کاملا بومی فراوری کردند.

قانعی به مسائل تامین داروی کرونا نیز اشاره نمود و گفت: زمانی بود که آمریکا تنها فراورینماینده داروی اکتمرا بیماری کرونا در جهان بود؛ اما ایران با یاری شرکت های دانش بنیان پیروز به فراوری داروی مونوکلونال آنتی بادی با متد پیشرفته زیستی کردند تا ایران به دومین فراورینماینده داروی کرونا در جهان تبدیل گردد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه با بیان اینکه سبد دارو های زیستی در کشور متنوع تر شد، بیان نمود: یکی از دستاورد های مهمی که طی این سال ها به دست آمد، افزایش تعداد دارو های زیستی فراوری داخل بود. به گونه ای که تعداد آن ها در حال حاضر به 28 قلم دارو رسیده است.

قانعی دستاورد های ایران در حوزه تشخیص، درمان، کشاورزی، غذایی و آبزیان را هم بسیار مطلوب دانست و اظهار کرد: ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اقدامات موثری برای توسعه این حوزه ها شروع نموده است که اگر به نتیجه درست برسد تا 4 سال آینده می تواند به کاهش 3/1 میلیارد دلاری خروج ارز از کشور منجر گردد.

وی حمایت از اشتغالزایی در اکوسیستم فناوری و نوآوری را دیگر کوشش ستاد در سال نو برای تحقق شعار سال جاری با عنوان فراوری، دانش بنیان و اشتغال آفرین دانست و بیان نمود: از همه ظرفیت های موجود در کشور برای رونق دادن به اشتغال آفرینی در حوزه زیست فناوری استفاده می کنیم و همه سعیمان این است که این کار در حد شعار و حرف باقی نماند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "سبد دارو های زیستی در کشور متنوع تر شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سبد دارو های زیستی در کشور متنوع تر شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید