لاشه لاک پُشت سبز در ساحل قشم

به گزارش وبلاگ تور چین، لاشه یک قطعه لاک پشت سبز دریایی در ساحل کناری اسکله شهید ذاکری جزیره قشم مشاهده شد.

لاشه لاک پُشت سبز در ساحل قشم

حبیب مسیحی تازیانی مدیرکل محیط زیست هرمزگان شامگاه دوشنبه در این خصوص به ایرنا گفت: این گونه سبز تحت حمایت و در حال انقراض بوده که آثار پره شناور روی لاشه دیده شده است.

وی اضافه نمود: لاشه این لاکپشت چند روز روی آب بوده و تقریبا متلاشی شده بود که به وسیله محیط زیست قشم دفن شد.

لاک پشت سبز دریایی Green turtle که به نام های لاک پشت سیاه و لاک پشت سبز اقیانوس آرام نیز شناخته می گردد، نوعی لاک پشت از خانواده Cheloniidae با مشخصه وجود لایه ای از چربی سبز رنگ در زیر لاک این حیوان است.

از نظر طبقه بندی IUCN (اتحادیه دنیای حفاظت از طبیعت) این گونه از لاک پشت ها در لیست قرمز گونه های در حال انقراض قرار دارند و در بسیاری از کشور شکار این لاک پشت و استفاده از تخم های آن ممنوع و یا محدود شده است.

با این حال این گونه از لاک پشت ها به دلایل مختلف از قبیل صیدهای غیر مجاز، آلودگی های حرارتی و نفتی محیط زیست، فاضلاب شهری، تخریب آبسنگ های مرجانی، فرسایش ساحل، بیماری های مختلف، پیشرفت ساخت و سازها در منطقه ها ساحلی، عوامل صید و صیادی، رفت و آمد شناورها و به دام افتادن در تور ماهی و میگو در خطر انقراض هستند.

این گونه از لاک پشت ها نیز همانند لاک پشت های پوزه عقابی همیشه بر اساس غریزه برای تخم گذاری به همان نقطه ای که از تخم خارج شده اند باز می گردند و هر لاک پشت سبز حداکثر 120 تخم می گذارد اما فقط دو درصد از بچه لاک پشت ها به بلوغ می رسند و شانس زندگی پیدا می نمایند.

در سواحل جنوبی ایران - به ویژه قشم و چابهار - بیش از 50 زیستگاه اصلی برای لاک پشت های دریایی شناسایی شده که محل چرا، جفت گیری و تخم ریزی آنهاست و بر اساس نتایج به دست آمده لاک پشت سبز و لاک پشت پوزه عقابی بیشترین تعداد لانه سازی یا به بیان دیگر بیشترین منطقه ها لانه سازی و تخم گذاری در ایران را به خود اختصاص داده اند.

از هشت گونه لاک پشت دریایی شناسایی شده در دنیا، هفت گونه آن در لیست سرخ اتحادیه دنیای حفاظت از محیط زیست به ثبت رسیده اند که از تعداد پنج گونه آن در آب های خلیج فارس است.

گونه های لاک پشت ها در آب های خلیج فارس شامل لاک پشت پوزه عقابی، لاک پشت دریایی سرخ، سبز، زیتونی و چرمی است.

پناهگاه حیات وحش هندورابی، سواحل جزیره هرمز، هنگام، لارک، قشم، کیش، فارو و نخیلو از منطقه ها مهم لانه گزینی و زاد آوری این گونه لاک پشت ها است.

لاک پشت ها، دلفین ها و نهنگ ها از موجودات دریایی هستند که در چند سال اخیر به دلیل حوادث گوناگون نسل آنها در معرض خطر نابودی قرار دارند.

خلیج فارس با گستره نزدیک به 237 هزار و 473 کیلومتر مربع بین 24 تا 30 درجه و 30 دقیقه عرض شمالی و 48 تا 56 درجه و 25 دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ واقع شده است و جزیره قشم، همانند نگینی بر پهنه آب های نیلگون آن می درخشد.

منبع: فرارو

به "لاشه لاک پُشت سبز در ساحل قشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاشه لاک پُشت سبز در ساحل قشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید