فرایند بازگشایی مدارس استثنایی
به گزارش وبلاگ تور چین، تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در مصاحبه با برنامه روزنه رادیو گفت وگو با تشریح فعالیت های آموزش و پرورش استثنایی و فرایند بازگشایی مدارس استثنایی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این مصاحبه با بیان اینکه دستورالعملی در مورد بازگشایی مدارس در شهریورماه به مدارس استثنایی کشور ابلاغ شده است، گفت: بر اساس این دستورالعمل از اول مهر 50 درصد مدارس استثنایی که تراکم دانش آموزی دانش آموزان طیف اوتیسم و چندمعلولیتی آنها 3 نفر و برای دانش آموزان کم توان ذهنی، نابینا، ناشنوا و جسمی حرکتی 6 نفر بود بازگشایی شدند.
وی گفت: هم چنین آموزش وپرورش استثنایی در کنار آموزش خدمات توان بخشی را نیز به دانش آموزان استثنایی ارائه می هد که به همین علت از قبل از بازگشایی رسمی مدارس، خدمات توان بخشی به دانش آموزان استثنایی به صورت انفرادی ارائه می شد.
رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی در ادامه گفت: از ابتدای آذرماه نیز تمامی مدارس استثنایی کشور همراه با مدارس عادی به صورت سراسری بازگشایی شدند و طبق فرایند دستورالعمل ارسالی به آن ها فرایند آموزش را ادامه می دهند.
حسینی با بیان اینکه آموزش وپرورش برای ارتقای کیفیت به استانداردسازی فضا، تجهیزات، منابع انسانی، محتوا و رویه ها دارد، گفت: در حوزه نیروی انسانی آموزش وپرورش استثنایی 12 هزار نیرو کمبود دارد که برای جبران آن هرسال 10 درصد از ورودی های آموزش وپرورش به صورت ردیف مستقل به آموزش وپرورش استثنایی اختصاص می یابد.
وی با بیان اینکه آموزش وپرورش استثنایی 23 هزار معلم در 1700 مدارس خاص دارد، گفت: 80 هزار دانش آموز در مدارس خاص و 70 هزار دانش آموزان در مدارس عادی تحت پوشش تحصیلی آموزش وپرورش استثنایی هستند.
رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی در مورد استانداردسازی فضاهای آموزشی مدارس استثنایی گفت: استاندارد فضای آموزشی برای دانش آموزان استثنایی 28 مترمربع است اما در حال حاضر این عدد 11 مترمربع است و در دو سال گذشته 1.5 مترمربع به میانگین فضای آموزشی اضافه شده است.
حسینی گفت: آموزش وپرورش استثنایی علاوه بر امکانات مدارس عادی به اتاق چند حسی، سنجش آکوستیک، تجهیزات توان بخشی و آموزشی احتیاج دارد که در سال گذشته در قالب نهضت توان افزایی 145 میلیارد تومان اعتبار به وسیله یاری های مردمی و خیریه ای در این زمینه هزینه شده است. هم چنین آموزش وپرورش استثنایی 810 مرکز مسائل ویژه یادگیری و 60 مرکز مشاوره نیز دارد که به دانش آموزان خدمات ارائه می دهند.
حسینی با اشاره به دو بسته تحولی آموزش وپرورش استثنایی در امسال، گفت: اولین بسته تحولی بسته خدمات آموزشی، پرورشی، ورزشی و توان بخشی خانواده محور است و بسته تحولی دیگر غربالگری نوآموزان در معرض مسائل ویژه یادگیری است.
جانشین وزیر در طرح راهنمایی با بیان اینکه تا به امروز 361 هزار وسیله ارتباطی هوشمند به دانش آموزان کم برخوردار اهدا شده است، گفت: در امسال 500 میلیارد تومان اعتبار برای طرح راهنمایی دیده شده است که تا به امروز 30 درصد آن یعنی 200 میلیارد تومان به استان ها ابلاغ شده است.
منبع: خبرگزاری پانا