امنیت و ایمنی خودرو خارجی در مقابل خودرو ایرانی ، حفظ جان یا مال؟

به گزارش وبلاگ تور چین، امنیت و ایمنی خودرو های خارجی هر روز در حال بیشتر شدن است در حالی که وزن آن ها رو به کاهش است! چگونه ممکن است با استفاده از ورق های نازک و کم وزن تر به ایمنی بیشتر رسید؟

امنیت و ایمنی خودرو خارجی در مقابل خودرو ایرانی ، حفظ جان یا مال؟

وبلاگ تور چین - مجتبی اسماعیلی: تخریب خودرو یا حفظ جان سرنشینان؟ در استانداردهای نو امنیت و ایمنی خودرو حفظ بدنه و جلوگیری از تخریب آن دیگر اولویت نیست. بلکه حفظ جان سرنشینان اولویت اصلی به شمار می رود. محفظه سرنشینان یک خودرو، یعنی حد فاصل ستون A تا C و بعلاوه رکاب ها بیشترین اهمیت در حفظ جان سرنشینان را دارند. از همین رو خودروسازان مطرح این قسمت ها را به وسیله آلیاژهایی با فناوری ساخت بسیار پیشرفته و پیچیده فراوری می نمایند. این در حالی است که باید وزن خودرو نیز کنترل گردد. به عبارت دیگر اگر قرار بود از آلیاژها و تکنولوژی یک خودروی قدیمی در یک خودروی نو استفاده گردد تا استانداردهای نو تصادف یورو انکپ را پاس کند، خودرو آن قدر سنگین می شد که احتمالا قادر به حرکت نبود! اما راز رسیدن به استحکام بالا توام با وزن پایین چیست؟

فقط جانم را نجات بده!

لطفا با دقت به عکس تصادف شدید این ب ام و ها و حجم بالای تخریب قسمت جلوی خودرو نگاه کنید.

نکته اینجاست که با توجه به حجم بسیار بالای تخریب در قسمت جلو، حد فاصل ستون A تا C و بعلاوه رکاب های خودرو بدون آسیب باقی ماندند و گویی آن تصادف شدید مربوط به این خودروها نیست! درست حدس زدید در استاندارد نو ایمنی خودروها تخریب خودرو دیگر مهم نیست.

حالا به عکس تصادف دلخراش و ایمنی خودروهای ایرانی نگاه کنید.

همانطور که مشاهده کردید علاوه بر تخریب قسمت جلوی خودرو، کابین یا همان محفظه سرنشینان نیز به شدت آسیب دیده است. این موضوع علاوه بر تهدید شدید جان سرنشینان، عملیات نجات به وسیله نیروهای امدادی را نیز سخت تر می نماید. این امر می تواند منجر به از دست رفتن زمان طلایی برای مصدوم گردد.

حالا مجددا به تصویر تصادف پراید دقت کنید با وجود اینکه حجم تخریب جلوی خودرو زیاد نیست، باز هم محفظه سرنشینان در هم تنیده است.

علی رغم تصور عموم که با فشار دادن دست امنیت و ایمنی خودرو را می سنجند یا فکر می نمایند خودروی ایمن نباید زیاد تخریب گردد، باید بدانید در استانداردهای نو ایمنی استحکام کابین خودرو، تنها حفظ محفظه سرنشینان مهم است.

اما خودروسازی مانند ب ام و چگونه به چنین ایمنی دست یافت و چرا خودروسازان داخلی آن قدر در ایمنی خودروها ضعف دارند؟

مهندس ارشد سازه و بدنه خودرو اسرار ایمنی خودروسازان جهانی را به وبلاگ تور چین گفت

شهریار قسمتی تبریزی مهندس سازه و بدنه خودرو در مورد آخرین استانداردهای امنیت و ایمنی خودرو به وبلاگ تور چین گفت: در استانداردهای نو حفظ جان سرنشینان اولویت اصلی خودروسازان است. اما در این میان ستون A خودرو خط قرمز است و بیشترین هزینه ها در این قسمت انجام می گردد.

وی در مورد روش ساخت بدنه خودروهای نو ادامه داد: امروزه شرکت هایی مانند ب ام و از فولادهای UHSS و AHSS که دارای استحکام بسیار بالا تا 1500 مگا پاسکال هستند، استفاده می نمایند. بعلاوه آن ها از روش های فراوری بسیار پیشرفته مانند Hot stamping نیز استفاده می نمایند.

قسمتی توضیح داد: شرکت ب ام و در محصولاتی مانند سری هفت G11 و G12 تمام ستون ها و رکاب های خودرو را با الیاف کربن هم کلاف نموده است که مقاومت بی نظیری را برای آن فراهم کرد.

جالب است بدانید تارا اولین خودروی فراوری داخل است که از فولادهای استحکام بالا در قسمت های ستون A و B و بعلاوه بخش هایی از رکاب استفاده می نماید و ایمن ترین خودروی داخلی هم هست. اما با این حال استحکام این فولادها 600 مگا پاسکال است و کافی است آن را با استحکام 1500 مگا پاسکالی محصولات ب ام و مقایسه کنید!

شرایط خودروهای کره ای و چینی در ایمنی خودرو

شهریار قسمتی درباره شرایط ایمنی خودروهای کره ای به وبلاگ تور چین گفت : محصولات کیا و هیوندایی به ایمنی بسیار خوبی رسیدند. برای مثال شرکت کیا در نمایشگاهی در سال 2014 برای اولین بار سازه سقف پانورامیک با الیاف کربن را معرفی کرد و این سازه را از 30 تکه به چهار تکه تبدیل کرد. بعلاوه در خودرویی مانند سورنتو UM ستون A، زیر ستون A، رکاب ها و تا میان ستون C را از فولادهایی با استحکام بسیار بالا (1500 مگا پاسکال) استفاده کرد.

قسمتی درباره ایمنی خودروهای چینی ادامه داد: طراحی سازه یک بدنه ایمن، کاری بسیار سخت، زمان بر و پر هزینه است. چین هنوز در ابتدای این مسیر است اما به ایمنی نسبتا خوبی دست یافته است. به طوری که در حال استفاده از فولادهای استحکام بالا اما حداکثر بین 600 تا 700 مگاپاسکال (مشابه تارا) است.

حفظ جان مهم تر از حفظ مال است

همان گونه که از نظرتان گذشت، در استانداردهای امروز جهان تنها حفظ جان سرنشینان مهم است و حجم تخریب و خسارت به خودرو مهم نیست.

از طرف دیگر بعضی ایمنی خودروهای قدیمی خارجی که در آن ها از ورق های بسیار ضخیم استفاده می شد را با محصولات نو مقایسه و خودروی قدیمی را برنده اعلام می نمایند! در صورتی که این مقایسه کاملا اشتباه است چرا که هر چند در خودروهای قدیمی از ورق های بسیار ضخیم استفاده می شد و در هنگام تصادف هم مانند خودروهای نو تخریب نمی شدند اما انرژی تصادف از بدنه عبور می کرد و به سرنشینان منتقل می شد.

در نتیجه شاید شما در یک تصادف شدید تنها سپر خودرو را از دست می دادید اما قطع نخاع هم می شدید! از طرف دیگر وزن این خودروها به شدت زیاد بود که منجر به مصرف سوخت بالا و فشار بیش از حد به موتور و گیربکس خودرو می شد.

لوازم یدکی خودروهای چینی گران تر از مرسدس و ب ام و! / بحران شروع شد

بهمن رسپکت زیر تست پر فشار وبلاگ تور چین چه کرد؟ / لات کوچه خالی!

پیشرانه ME16 سایپا را بشناسید

زمان اعلام نتایج مرحله دوم فروش خودرو تعیین شد

کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد

شروع تست تصادف خودرو در ایران ؛ یورو انکپ در اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه

ساینا اس سایپا تست و آنالیز شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!

چرا پلیس نمی تواند جلوی شماره گذاری خودروهای نا ایمن را بگیرد؟

منبع: بیت ران

به "امنیت و ایمنی خودرو خارجی در مقابل خودرو ایرانی ، حفظ جان یا مال؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امنیت و ایمنی خودرو خارجی در مقابل خودرو ایرانی ، حفظ جان یا مال؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید