54 عضوِ افراد مرگ مغزی در گیلان به بیماران نیازمند پیوند شد

به گزارش وبلاگ تور چین، مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گیلان گفت: 54 عضو افراد دچار مرگ مغزی استان سال جاری به بیماران نیازمند در گیلان و کشور پیوند شده است.

54 عضوِ افراد مرگ مغزی در گیلان به بیماران نیازمند پیوند شد

دکتر سیامک ریماز مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گیلان گفت: از ابتدای سال جاری 27 مورد اهدای عضو در گیلان اجرا شده است حال آنکه پارسال در مجموع 24 مورد اهدای عضو در استان داشتیم.

وی با بیان اینکه بیست و هفتمین اهدای عضو بیمار گیلانی مرگ مغزی 2 روز گذشته به علت فراهم نبودن شرایط پیوند در این استان پس از دریافت رضایت خانواده از بیمارستان پورسینا رشت به تهران منتقل شد، اضافه کرد: قلب و 2 کلیه این بیمار دچار مرگ مغزی در بیمارستان امام (ره) تهران به بیماران نیازمند پیوند زده شد.

این مسئول بیان داشت: بیست و هفتمین اهدای عضو این استان به نام ساسان یعقوبی مرکیه 43 ساله اهل شهرستان ماسال به ثبت رسیده است که به علت تصادف دچار مرگ مغزی شده بود.

وی با اشاره به لزوم توجه به فرهنگ سازی برای رضایت خانواده فرد دچار مرگ مغزی برای اهدای عضو عزیزانشان خاطر نشان کرد: هم اکنون حدود 130 بیمار در گیلان در لیست انتظار پیوند کلیه و 25 بیمار نیز در لیست انتظار پیوند کبد هستند.

واحد فراهم آوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان از سال 93 بعد از کسب مجوز های لازم از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شروع بکار کرد، این واحد مستقر در بیمارستان رازی رشت با حضور کارشناسان آماده پاسخگویی به سوالات علاقمندان در خصوص فرآیند اهدای عضو و دریافت کارت اهدای عضو به صورت حضوری است.

در مرگ مغزی سلول های مغزی تخریب می گردد، این فرد در واقع بیمار فوت شده ای است که قلبش به خاطر موارد فیزیولوژیک تا یک مدتی یک تا 14 روز کار می نماید، اما مغز عملا فعالیت خود را از دست داده است.

تایید مرگ مغزی به وسیله چهار متخصص شامل بیهوشی، متخصص مغز و اعصاب، جراح مغز و اعصاب، داخلی و متخصص پزشکی قانونی انجام می گردد و در کنار این مراحل در صورت رضایت خانواده اهدای عضو صورت می گیرد.

اعلام رضایت برای پیوند اعضا از سال 1387 در گیلان انجام می گردد؛ باربد چمن زیبای کودک چهار ساله اولین اهدا کننده عضو در گیلان است که با رضایت خانواده کلیه اش به مردی 42 ساله پیوند زده شد.

هرفرد مرگ مغزی در صورتی که خانواده اش خیلی زود برای اهدای عضو رضایت دهند، می تواند جان حداقل هشت تا 53 نفر را نجات دهد؛ بر اساس آمار ها هر 10 دقیقه یک نفر به لیست انتظار برای پیوند عضو اضافه می گردد، هر دو ساعت یک نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می دهد.

کلیه ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه، استخوان، مغز استخوان و بعضی بافت های بدن از جمله پوست و قرنیه چشم، تاندون، غضروف و دریچه قلب از پیوند های متداول است.

قانون پیوند اعضاء، فروردین ماه 1379 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید؛ براساس این قانون، اعضای بیماران فوت شده یا بیمارانی که مرگ مغزی آنان آشکار و مسلم شده را می توان به شرط وصیت بیمار یا موافقت، ولی دم برای پیوند به بیمارانی که ادامه حیاتشان به پیوند عضو بستگی دارد، استفاده کرد.

وبلاگ تور چین گیلان رشت

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "54 عضوِ افراد مرگ مغزی در گیلان به بیماران نیازمند پیوند شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "54 عضوِ افراد مرگ مغزی در گیلان به بیماران نیازمند پیوند شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید