این کتاب حاصل شیفتگی همیشگی ما به گربه هاست!

به گزارش وبلاگ تور چین، از نقاشی های دیواری مصر باستان گرفته تا فضای مجازی کنونی، تمام مشاهدات حکایت از این دارند که انسان گربه را تا مقام خدایی برکشیده است. اما گربه خانگی فقط یکی از اعضای خانواده گربه سانان است که نزدیک به چهل گونه دارد. این کتاب شما را با تمام اعضای این خانواده آشنا می نماید؛ از گربه های کوچک 2 کیلوگرمی تا غول های 250 کیلوگرمی و یک کتاب مقدماتی درباره تکامل، بقا، و شرایط حفاظتی گربه سانان وحشی دنیا است.

این کتاب حاصل شیفتگی همیشگی ما به گربه هاست!

کتاب کنونی از آن رو برای ترجمه در مجموعه کتابخانه تاریخ طبیعی انتخاب شده که به زبانی ساده و عمومی نوشته شده و یک کتاب جانورشناسی تخصصی نیست. روی جلد کتاب اصلی عبارت هرآنچه همواره می خواستید درباره گربه ها بدانید نوشته شده اما این توصیف بیشتر مناسب کتاب دیگری است با عنوان گربه های وحشی دنیا که سان کوئیست ها در سال 2002 منتشر نموده اند. آنها در آن کتاب بزرگ در 450 صفحه دوستونه در قطع رحلی که باز از سوی انتشارات دانشگاه شیکاگو منتشر شده هر آنچه درباره چرخه زندگی رفتار و بوم شناسی گونه های خانواده گربه سانان را که تا آن موقع شناخته شده بود یکجا گرد آورده اند. اگر واقعاً می خواهید مطالعات خود درباره گربه ها را توسعه دهید از سطح اطلاعات عمومی فراتر روید و به خواننده ای تخصصی تبدیل شوید باید به آن کتاب مراجعه کنید.

سان کوئیست ها در پیش گفتار آن کتاب نوشته اند این کتاب حاصل شیفتگی همیشگی ما به گربه هاست. ما در طول سال ها هزاران اثر منتشر شده درباره گربه سانان را درباره موضوعات گوناگون از ساختار گوش میانی گربه اهلی گرفته تا گزارش هایی از شکار حیوانات اهلی به وسیله ببرها در مالزی، جمع آوری نموده ایم. به نظر می رسد عبارت گربه های وحشی دنیا نه نام یک کتاب خاص بلکه وظیفه ای است برای مرور منابع گربه سانان که هر چند سال یکبار نویسنده ای زحمت انجامش را به عهده می گیرد. از این رو تعداد زیادی کتاب دقیقاً با همین عنوان وجود دارد که در طول نیم قرن گذشته منتشر شده اند.

در انتهای کتاب حاضر در بخش برای مطالعه بیشتر می توانید علاوه بر توصیه های نویسندگان فهرستی از کتاب هایی را ببینید که سال های 2014 تا 2021 درباره گربه های دنیا و عمدتاً برای متخصصان منتشر شده است. علاوه بر این چند پیشنهاد برای توسعه مطالعات شما درباره گربه سانان ایران و دنیا ارائه شده است.

در بخشی از کتاب تحت عنوان گربه سانان ایران آمده است: تنوع گربه سانان ایران با توجه به قرار گرفتن کشور ما در منطقه معتدل، شگفت انگیز است تا همین اواخر که هنوز شیر و ببر در ایران منقرض نشده بودند، 10 گونه گربه سان در این سرزمین زندگی می کردند که این تقریباً معادل 25 درصد از تنوع این خانواده است. فقط دو دودمان گربه کهر و پلنگچه (آسلات) در ایران نماینده ای ندارند و 8 گونه گربه سان به جای مانده در ایران امروزی به 6 دودمان تعلق دارند پلنگ به دودمان گربه های بزرگ یوز به دودمان شیر ،کوهی سیاه گوش (کاراکال به دودمان سیاه گوش وشق اوراسیایی به دودمان وشق گربه پالاس به دودمان گربه پلنگی و گربه وحشی گربه شنی و گربه جنگلی به دودمان گربه اهلی.

جیمز سندرسون، نویسنده گربه های وحشی کوچک درباره کتاب پنجه مخملی ها گفته است: این کتاب، با نقشه های پراکندگی جغرافیایی و تصاویر بسیار، مروری است جامع، مجذوب کننده، لذت بخش، و به روز از هر آنچه درباره اعضای خانواده بزرگ گربه سانان می دانیم.

ملوین سان کوئیست استاد بازنشستۀ گروه بوم شناسی و حفاظت حیات وحش در دانشگاه فلوریدا و عضو گروه متخصصان گربه سانان در اتحادیه دنیای حفاظت طبیعت (IUCN) است. همسرش فیونا سان کوئیست دربارۀ طبیعت برای خوانندۀ عمومی می نویسد. سان کوئیست ها ببر، پلنگ، گربۀ طلایی آسیایی، و گربۀ پلنگی را در آسیا، یوز و گربۀ طلایی افریقایی را در افریقا و جگوار، شیر کوهی، پلنگچه، وشق سرخ، و گربۀ شیلی را در امریکا و در زیستگاه طبیعی شان آنالیز نموده اند.

کتاب پنجه مخملی ها اثر فیونا سان کوئست و مل سان کوئست با ترجمه کاوه فیض الهی در 369 صفحه و با قیمت 300000 تومان از سوی فرهنگ نشر نو روانه بازار نشر شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "این کتاب حاصل شیفتگی همیشگی ما به گربه هاست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این کتاب حاصل شیفتگی همیشگی ما به گربه هاست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید