5 مهر روز جهانی گردشگری: فرصتی برای توسعه پایدار صنعت توریسم

به گزارش وبلاگ تور چین، روز جهانی گردشگری 2018 | International Tourism Day

امروز 5 مهر مصادف با 27 سپتامبر به عنوان روز جهانی گردشگری و توریسم انتخاب شده است. انتخاب یک روز برای گردشگری برای توجه بیشتر به این صنعت و کوشش برای توسعه و توسعه توریسم و گردشگری انجام شده و هر ساله در این روز برنامه ها و همایش های متعددی در کشورهای مختلف جهان برگزار می گردد. در کشور خودمان هم برنامه های متنوعی به مناسبت این روز برگزار می گردد، به طور مثال سال جاری در روز جهانی گردشگری 2018 بازدید از تمامی موزه ها در سرتاسر کشور رایگان اعلام شده است. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا در خصوص تاریخچه روز جهانی گردشگری و اهداف آن بیشتر صحبت کنیم.

5 مهر روز جهانی گردشگری: فرصتی برای توسعه پایدار صنعت توریسم

تاریخچه روز جهانی گردشگری

روز جهانی گردشگری و توریسم هرساله در روز 27 سپتامبر برگزار می گردد. هدف از نامگذاری این روز افزایش آگاهی جوامع بین المللی در خصوص اهمیت توریسم و تاثیر صنعت گردشگری بر اجتماع، فرهنگ، سیاست و اقتصاد است. این رویداد چالش های جهانی را مد نظر قرار می دهد که در برنامه 2030 توسعه پایدار گردشگری معین شده است. از 1980 سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) سازمان ملل متحد روز 27 سپتامبر را به عنوان روز گردشگری و جهانگردی انتخاب نموده است.در سومین جلسه این آژانس در سال 1979 که در کشور اسپانیا برگزار گردید UNWTO تصمیم گرفت تا روزی را به عنوان روز جهانی گردشگری و توریسم انتخاب کند.در نهایت روز 27 سپتامبر که سالگرد پذیرش و تصویب اساسنامه سازمان جهانی گردشگری بود به عنوان روز جهانی توریسم انتخاب شد و این روز به طور رسمی از سال 1980 اعلام شد. سازمان جهانی گردشگری که در حقیقت بخشی از سازمان ملل متحد است وظیفه تبلیغ و توسعه گردشگری و توریسم مسئولانه، پایدار و جهانی را در راس اقداماتش قرار داده است. هرسال سازمان جهانی گردشگری در روز 27 سپتامبر از کشورهای مختلف دعوت می نماید تا دور هم جمع شوند و در خصوص مقوله توریسم و گردشگری با یکدیگر به گفتگو بپردازند. سال جاری نیز مراسم روز جهانی گردشگری 2018 در شهر بوداپست مجارست و همین طور در سرتاسر جهان برگزار خواهد شد.

شعار گردشگری و تحول دیجیتالی | Tourism and Digital Transformation

از زمانی که روز جهانی گردشگری به صورت رسمی اعلام شده همیشه صلح و گفتگو، انرژی، دسترسی، میراث جهانی، آب و توریسم و گردشگری پایدار جزء سرفصل های اصلی این سازمان بوده اند. علاوه بر این، سازمان جهانی گردشگری هرسال شعاری را برای این روز اعلام می نماید. سال گذشته شعار توسعه پایدار گردشگری انتخاب شده بود و سال جاری نیز برای روز جهانی گردشگری 2018 شعار گردشگری و تحول دیجیتالی اعلام شده است. پیرو این شعار قرار است در مراسم روز جهانی گردشگری و همینطور سال پیش رو ابتکارات و پیشرفت های تکنولوژی در زمینه توریسم و گردشگری مورد توجه قرار بگیرد تا در نهایت منجر به رشد توسعه ای پایدار در صنعت توریسم بگردد. احتیاج به سرمایه گذاری در زمینه تکنولوژی های دیجیتال سازنده و کاربردی که باعث رونق صنعت گردشگری می گردد در راس اقدامات و برنامه های سازمان قرار خواهد گرفت. در مراسم ویژه روز جهانی گردشگری 2018 که در شهر بوداپست برگزار می گردد داده ها و آمارهای مختلف صنعت گردشگری به تفکیک کشور و همین طور به صورت جهانی و سایر موارد مرتبط مورد بحث و گفتگو قرار می گیرد. این سازمان کشورهای جهان را به بخش های مختلفی تقسیم نموده است که در عکس زیر این تقسیم بندی های جهانی را می بینیم.

انتخاب برترین ایده استارتاپ گردشگری

همان طور که در بالا هم اشاره کردیم مراسم روز جهانی گردشگری 2018 در شهر بوداپست مجارستان برگزار خواهد شد. این کشور با در پیش گرفتن سیاست های حمایتی و خلاقانه توانسته است به رشد و توسعه پایدار خوبی در زمینه صنعت گردشگری دست پیدا کند. رویداد روز جهانی گردشگری 2018 بعلاوه فینالست های اولین مسابقه استارتاپ گردشگری UNWATO را هم اعلام خواهد نمود. این مسابقه به وسیله سازمان جهانی گردشگری و شرکت گلوبالیا (Globalia) برگزار گردیده بود و طی مسابقه برترین و خلاقانه ترین ایده های استارتاپ برای تحول صنعت گردشگری انتخاب شده اند که قرار است در مراسم روز جهانی گردشگری 2018 اسامی برنده ها اعلام گردد.

روز جهانی گردشگری 2018 فرصتی بی نظیر برای افزایش آگاهی در خصوص پتانسیل های فراوان تکنولوژی های دیجیتال برای توسعه پایدار صنعت گردشگری و توریسم است. بعلاوه اعلام این شعار برای سال 2018 فرصت ها و بسترهای بیشتری برای سرمایه گذاری، همکاری و شراکت در زمینه های گردشگری و تکنولوژی را فراهم می نماید. در کشور خودمان نیز سازمان میراث فرهنگی برنامه های ویژه ای را برای این روز تدارک دیده است و علاوه بر این، به مناسبت روز جهانی گردشگری، بازدید از کلیه موزه ها را رایگان اعلام نموده است.

منبع: wtd.unwto.org

منبع: الی گشت

به "5 مهر روز جهانی گردشگری: فرصتی برای توسعه پایدار صنعت توریسم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 مهر روز جهانی گردشگری: فرصتی برای توسعه پایدار صنعت توریسم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید