130 استعلام برای راه اندازی گاوداری ، سهم ایران از بازار 8 میلیارد دلاری زعفران تنها 450 میلیون دلار

به گزارش وبلاگ تور چین، کارشناس مالی گفت: اقتصاد زیرزمینی زمانی به وجود می آید که در راه اندازی کسب و کار مانع ایجاد گردد. مثلا برای تاسیس یک گاوداری بیش از 180 مدرک و استعلام از 130 اداره احتیاج است.

130 استعلام برای راه اندازی گاوداری ، سهم ایران از بازار 8 میلیارد دلاری زعفران تنها 450 میلیون دلار

به گزارش گروه اقتصادی وبلاگ تور چین ، شب گذشته در برنامه پایش موضوع فرار اقتصادیاتی ثروتمندان با حضور کارشناسان اقتصادی آنالیز شد.

سید حسن موسوی فرد، کارشناس اقتصادی در برنامه پایش در خصوص بازنگری در معافیت اقتصادیاتی هنرمندان، توضیح داد: اقتصادیات مسئله ای نیست که در آن تبعیض قائل شد، به خصوص در صنوفی که پر درآمد هستند.

وی با اشاه به درخواست وزیر ارشاد در خصوص معافیت اقتصادیاتی هنرمندان ادامه داد: این درخواست تعجب برانگیز است. چرا که این قشر پردرآمد هستند. به عنوان مثال هنرمندانی که فعالیت های تبلیغی دارند، درامدشان بسیار زیاد است. ینابراین این درخواست وجهی ندارد. البته همه هنرمندان نیز درامد بالایی ندارند و سلبریتی ها منظور است.

موسوی فرد گفت: بر اساس گفته حسئولان سازمان امور اقتصادیاتی، فرار اقتصادیاتی در کشور بین 40 تا 50 هزار میلیارد است. اما بر اساس تحقیقات انجام شده، این رقم تا 100 هزار میلیارد تومان هم برآورد می شود.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: بر اساس فراوری ناخالص داخلی کشور، که 420 میلیارد دلار است و با در نظر دریافت 20 درصد این مبلغ به عنوان اقتصادیات، در حدود 145 هزار میلیارد تومان باید در کشور اقتصادیات پرداخت شود که در حال حاضر اینگونه نیست.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: البته در همین حدود فرار اقتصادیاتی، معافیت اقتصادیاتی نیز در کشور وجود دارد. البته عموم مردم مشمول فرار اقتصادیاتی نمی شوند چون درآمد بالایی ندارند بلکه این موضوع شامل حال ثروتمندان کشور است.

موسوی فرد تاکید نمود: یک سری صنوف پردرآمد در کشور فرار اقتصادیاتی گسترده ای دارند که می توان به پزشکان با حدود 7 هزار میلیارد تومان فرار اقتصادیاتی اشاره نمود. وکلا نیز جز همین اقشار هستند. اصولا این افراد اقتصادیاتی پرداخت نمی نمایند. بر طبق پژوهش سازمان امور اقتصادیاتی، 85 درصد وکلا اقتصادیات نمی دهند.

وی ادامه داد: برآورد ها نشان می دهد وکلا باید 12 هزار میلیارد تومان اقتصادیات پرداخت نمایند که در سال 93 ففط 240 میلیارد تومان پرداخت نموده اند.

موسوی فرد توضیح داد: اقتصادیات باید در کشور باز توزیع شود تا عدالت در جامع برقرار شود. فرار اقتصادیاتی در کشور تا میزانی زیاد است که باید گفت کل تسهیلات مسکن مهر در طول این سال ها حدود 50 هزار میلیارد تومان بوده که خود باعث رونق صنعت ساختمان سازی شد.

وی در تشریح علل فرار اقتصادیاتی در کشور گفت: اقتصاد زیر زمینی یکی از علل فرار اقتصادیاتی است. این اقتصاد زمانی به وجود می آید که در راه اندازی کسب و کار مانع ایجاد شود. به عنوان مثال برای تاسیس یک گاوداری بیش از 180 مدرک احتیاج است و باید از 130 اداره استعلام گرفته شود.

موسوی فرد اضافه نمود: باید در صدور مجوزهای کسب و کار فرآیند های ساده ای طراحی شود تا شاهد ایجاد اقتصاد زیر زمینی نبود.

موسوی فرد گفت: در کشور کارت های اجاره ای از جمله کارت های بازرگانی اجاره ای رونق دارد که امری اشتباه است. باید جریان اقتصادی در کشور شفاف تا جلو فرار اقتصادیاتی گرفته شود.

وی در سرانجام اضافه نمود: باید برای جلوگیری از فرار اقتصادیاتی روی حساب های بانکی تمرکز نمود تا با آنالیز این حساب ها از فرار اقتصادیاتی جلوگیری کرد. معافیت های اقتصادیاتی نیز باید با ضابطه باشد. به عنوان مثال 2800 شرکت در یک پلاک در منطقه آزاد کیش ثبت شده است تا از معافیت اقتصادیاتی این مناطق استفاده نمایند. بنابراین لزوم برنانه ریزی جدی در اعطای معافیت های اقتصادیاتی احساس می شود.

راه اندازی سازمان اوسک، گامی مهم در مدیریت فراوری و صادرات زعفران در جهان

مصطفوی، کارآفرین برتر جوان کشور و فعال صنعت زعفران در خصوص ایجاد سازمان جهانی برای مدیریت زعفران، گفت: 8 میلیارد دلار گردش اقتصادی زعفران در جهان است ولی از این میزان تنها 450 میلیون دلار سهم ایران می باشد.

این فعال اقتصادی اضافه نمود: ما به دنبال راه اندازی سازمانی شبیه اوپک در صنعت نفت برای مدیریت صنعت زعفران در جهان، هستیم که به اختصار این سازمان اوسک نام گذاری می شود. این سازمان باید فراملی باشد تا بتوانیم مدیریت فراوری و صادرات زعفران در جهان را انجام دهیم.

وی در سرانجام گفت: راه اندازی اوسک زعفران باعث کاهش نوسانات این بازار در کشور و جهان می شود که سود آن در عمل به کشاورزان و فعالان این صنعت می رسد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "130 استعلام برای راه اندازی گاوداری ، سهم ایران از بازار 8 میلیارد دلاری زعفران تنها 450 میلیون دلار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "130 استعلام برای راه اندازی گاوداری ، سهم ایران از بازار 8 میلیارد دلاری زعفران تنها 450 میلیون دلار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید