یک قرن از مناسب سازی عقب هستیم، نگرش همدانی ها به معلولان تغییر کند

به گزارش وبلاگ تور چین، خبرنگاران/همدان مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه یک قرن از سیستم مناسب سازی عقب هستیم، گفت: رویکرد و نگرش مردم همدان به معلولان باید تغییر کند و معلولان را به عنوان افراد توانمند بشناسند.

یک قرن از مناسب سازی عقب هستیم، نگرش همدانی ها به معلولان تغییر کند

حمیدرضا الوند سهشنبه 12 آذر در آیین روز جهانی معلولان توانمند در همدان، با بیان اینکه شعار امسال هفته جهانی معلولان ارتقای مشارکت معلولان توانمند برای دستیابی به توسعه فراگیر عادلانه و پایدار است، اظهار کرد: روز جهانی تکریم معلولان به معنای آن است که خود را به روز کرده و نیازهای آنان را دسته بندی و به روز کنیم تا به یک هدف نهایی برسیم که برای تحقق آن راه زیادی در پیش داریم.

وی زیرساخت های لازم برای معلولان را ضروری دانست و با تأکید بر اینکه بدیهی ترین نیاز برای معلولان دسترسی و ابزار مربوط به آن است، ادامه داد: آیین نامه ماده 3 درباره مناسب سازی به کمیسیون اجتماعی ارسال شده که در این ماده شهرداری ها موضوع اصلی برای فراهم شدن سیستم حمل نقل، پارک ها و مناسب سازی را برعهده دارند.

الوند با بیان اینکه باید از ظرفیت های تحصیلی، مهارتی و دانشی معلولان استفاده کرده و زیرساخت های لازم برای استفاده از این ظرفیت ها فراهم آید، اضافه کرد: رویکرد و نگرش مردم همدان به معلولان باید تغییر کند و معلولان را به عنوان افراد توانمند بشناسند.

وی با بیان اینکه معلولیت محدودیت نیست بلکه معلولیت در ذهن ما است، اظهار کرد: 55 نقطه به منظور پارک خودرو برای معلولان جانمایی شده و این فرهنگ باید در بین مردم جا بیفتد که در صورت خالی بودن این اماکن به هیچ عنوان خودروهایشان را پارک نکنند.

الوند با بیان اینکه در سرفصل اشتغال سه درصد سهمیه برای معلولان معین و مجوزهای لازم برای آن گرفته شده و ادارات باید آن را محقق کنند، یادآور شد: بخشی از نگرش به معلولان به خود آنها بازمی شود چرا که آنها باید خود را بشناسند و به توانایی های خود ایمان داشته باشند و بدانند اگر مهارت فنی و تحصیلی دارند این قابلیت از ذهنشان سرچشمه می گیرد نه از دست و قابلیت های جسمانی شان.

وی با اشاره به اینکه سه گروه شهروندان، خانواده و معلولان باید باور کنند که معلولان قدرتمند هستند، اضافه کرد: نمایشگاه دستاوردهای معلولان در مجتمع عین القضات همدانی افتتاح شده و آثار بی نظیری از توانبخشان در معرض دید عموم قرار گرفته است.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با اشاره به اقدامات اجرا شده برای معلولان، بیان کرد: 1057 واحد مسکن برای معلولان افتتاح شده که سهم همدان 25 واحد بوده و 50 مسکن نیز در دهه فجر افتتاح خواهد شد همچنین امسال 65 واحد مسکن مددجویان بهزیستی به ارزش 19 میلیارد ریال افتتاح شده است.

وی با اشاره به وجود 48 هزار و 600 معلول در سطح استان اظهار کرد: امسال تعهد اشتغال بهزیستی 1800 نفر بوده که تا امروز برای 1350 شغل ایجاد شده و 230 شغل ویژه معلولان بوده است البته سال گذشته 1465 شغل برای این قشر ایجاد شد.

این مقام مسئول یادآور شد: همچنین سال گذشته تعهد اشتغال استان 1341 نفر بوده که 2341 شغل ایجاد کردیم که 500 مورد از محل تسهیلات تبصره 16 با اعتباری افزون بر هشت میلیارد و 500 میلیون تومان بوده است.

الوند درباره اختصاص یارانه حاصل از سهمیه بندی بنزین نیز گفت: برای خانواده یک نفره 63 هزار و 50 تومان از محل مستمری، 168 هزار تومان از محل هدفمندی یارانه ها به علاوه یارانه سهمیه بنزین نفری 271 هزار و 550 تومان واریز می شود.

وی با بیان اینکه نخستین استانی بودیم که کمک هزینه سهمیه بنزین دریافت کرد و 100 لیتر بنزین نیز خواهد شد، تأکید کرد: سرویس بهداشتی و آسانسور تمام ساختمان های ستادی استان همدان مناسب سازی خواهد شد البته پیاده راه سازی خیابان های بوعلی و اکباتان، پیاده رو سازی بلوار ارم، ساخت ساختمان جدید دادگستری و ... در راستای مناسب سازی بوده است.

مدیرکل بهزیستی استان همدان در سرانجام با بیان اینکه یک قرن از سیستم مناسب سازی عقب هستیم، شرح داد: امیدواریم روزی برسد که معلولان از سیستم حقه خود برخوردار شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "یک قرن از مناسب سازی عقب هستیم، نگرش همدانی ها به معلولان تغییر کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک قرن از مناسب سازی عقب هستیم، نگرش همدانی ها به معلولان تغییر کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید