شهر لیون فرانسه با جشن نور روشن می گردد

به گزارش وبلاگ تور چین، آداب و رسوم قدیم با نوآوری های تکنولوژی امروز در جشن نور لیون با یکدیگر ادغام می شوند و تصاویر فوق العاده ای از نور را بر جای می گذارند. جشن نور لیون (Fète des Lumières) یک رویداد مهم در فرانسه است که هر ساله طراحان جوان عرصه نور پردازی از سراسر جهان به این جشن در شهر لیون دعوت می شوند تا هنر خود را با نور خلق نمایند. پس از خاتمه جشن آثار هنری این هنرمندان به کشور های مختلف جهان جهت استفاده در فضای های شهری و داخلی فرستاده می شوند. خود را به دست نور های خیره نماینده بسپارید که حضور در این جشن رایگان و برای عموم باز است. اگر در فرانسه به سر می برید پیشنهاد می کنیم که حتما از این جشن دیدن کنید. اگر که مایل به خرید بلیط هواپیما لیون هستید، مجموعه خبرنگاران آماده ارائه خدمات به مسافرین می باشد. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

شهر لیون فرانسه با جشن نور روشن می گردد

تاریخچه جشن نور لیون در فرانسه | Fète des Lumières

به مدت چهار شب هنرمندان مختلف در سراسر شهر خیابان ها، میادین و پارک ها را روشن می نمایند و با بیش از 40 چیدمان نور فضای جادویی در سطح شهر ایجاد می نماید. اما همه این فعالیت ها و جنب و جوش آماده سازی شهر ها با نور چگونه آغاز شد؟

این سنت قدیمی شهر لیون از اواسط قرن نوزدهم تا الان به دست نسل امروز رسیده است و اساتید بزرگ نورپردازی هر ساله به گرد هم می آیند و ساختمان ها و بناهای تاریخی را نورانی می نمایند. ولی در آغاز این یک سنت بسیار ساده اهالی شهر لیون بود که شهر خود را با شمع های کوچک در شب 8 دسامبر روشن می کردند.

در سال های قرون وسطی طاعون جان بسیاری را در فرانسه گرفته بود و شهردار لیون اعلام نمود که اگر طاعون از شهر برود هر سال برای یادبود حضرت مریم در کل شهر و کلیسای جامع نوتردام لیون (Basilica of Notre-Dame de Fourvière) شمع روشن کند و به مردم نذری اهدا کند. بالاخره در 8 دسامبر سال 1643 پس از انتها دوره تاریک طاعون، مردم این روز را به یاد حضرت مریم با روشن کردن شمع، روز رهایی از طاعون نام گذاری کردند.

در سال 1852 مردم در حال آماده شدن برای رونمایی از مجسمه برنز حضرت مریم بر روی کلیسا جامع نوتردام بودند که در کمال تعجب باید در تاریخ 8 سپتامبر رو نمایی می شد. در تاریخ 8 دسامبر به یادبود روز رهایی از طاعون و ادای احترام به حضرت مریم که شهر را از طاعوان نجات داد به بالا رفت.

اما در 8 سپتامبر سال 1852 رودخانه سون سیل راه افتاد و کارگاه جوزف هوگ فابیخ، مجسمه ساز معروف فرانسوی که مجسمه حضرت مریم را ساخته بود را آب گرفت. بنابراین مراسم رونمایی به سه ماه بعد یعنی 8 دسامبر موکول شد.

جاهایی که در جشن نور لیون باید دیدن کنید

بازدید نمایندگان و مسافران در نزدیکی تالار شهر لیون (The Hôtel de Ville de Lyon) می توانند خود را به تماشای نورچین های خیره نماینده بسپارید یا بر روی کلیسای جامع لیون طرح های گل و تصاویر آب را مشاهده خواهید کرد. میدان بلکور (Place Bellecour) نور پردازی های زیبا را بر روی چرخ و فلک واقع در میدان را ببینید و از آن لذت ببرید.

جاهای دیدنی دیگر جشن نور لیون که نباید از دست دهید به توضیح زیر می باشد:

  • میدان ترو (Place des Terreaux): هر سال میدان ترو لیون به دست بهترین هنرمندان تجسمی سپرده می گردد و آن ها با به کار گیری آخرین تکنولوژی های پیشرفته در زمینه نور پردازی به خلق آثار بزرگ و مهم می زنند.
  • رود سون (Saône): در جشن نور لیون رود سون با بیش از 200 هزار شمع کوچک بر روی قایق های کاردستی پر می گردد و منظره بسیار زیبایی را در رود ایجاد می نماید. حاضرین بر روی هر کدام از آن ها نوشته و آن ها راس ساعت 7 راهی پل پیاده رو سنت وینسنت و سنت جورج می نمایند.
  • پارک (Le Parc de la Tete dOr): با مساحت 117 هکتار این پارک به تبدیل به یک چشم انداز کاملا دیجیتالی تبدیل می گردد که با موسیقی نوازنده آمریکایی اسکات گیبونز هم نوازی خواهند کرد.

تاریخ برگزاری جشن:

14 الی 17 آذر ساعت 21:30 به وقت ایران

5 الی 8 دسامبر ساعت 19:00 به وقت اروپای مرکزی

چگونه به لیون برویم؟

فرودگاه سنت اگزوپری لیون (Lyon-Saint Exupéry Airport) کمی بیش 33 کیلومتر با مرکز شهر لیون فاصله داشته که هیچ اتوبوس، تراموا یا مترو مستقیم به مرکز شهر وجود ندارد. البته راه های دسترسی به مرکز شهر راحت است و یکی از راه های سفر از فرودگاه به هتل یا مقصد مورد نظر شما قطار-تراموا Rhônexpress است. اگر مایل به رزرو هتل لیون خود در مرکز شهر هستید، مجموعه وبلاگ تور چین گزینه های بسیاری در اختیار شما می گذارد.

از شرکت های خصوصی حمل و نقل با تاکسی یا اشتراک خودروی سوار شخصی توسط BlaBlaCar نیز می توانید برای رسیدن به محل اقامت خود بهره ببرید، اما هزینه بیشتری نسبت به گزینه قطار-تراموا باید بپردازید.

Rhônexpress

قطار-تراموا لیون با نام Rhônexpress ما بین ایستگاه های فرودگاه سنت اگزوپری لیون و ایستگاه Part-Dieu فعالیت می نماید. هزینه بلیت قطار-تراموا 16.10 و 27.80 است که اگر پایین 25 سال سن داشته و آنلاین خریداری کنید هزینه کمتر را پرداخت خواهید کرد. این وسیله هر 15 دقیقه به مست مقاصد مختلف حرکت می نماید که در عرض 30 دقیقه به مقصد خود خواهید رسید. بلیت ها را به صورت آنلاین از دستگاه های مخصوص موجود در فرودگاه می توانید خریداری کنید که 4 یورو هزینه باید بپردازید.

در Gare de Lyon Part-Dieu ، ایستگاه توقف قطار-تراموا در خارج از ایستگاه است. اما توجه داشته باشید که به دو تابلو خروج برخورد خواهید کرد. تابلو (Porte Alpes) را دنبال کنید و خروج در سمت راست شما قرار خواهد گرفت. اگر خود را در ایستگاه مترو یافتید بدانید که جهت را اشتباه رفتید و باید در طرف دیگر باشید.

شرکت های خصوصی حمل و نقل با تاکسی در لیون

هنگام سفر با چمدان بزرگ تاکسی ها بهترین گزینه برای حمل و نقل هستند. تاکسی های شرکت های خصوصی بین فرودگاه و مرکز شهر می تواند براساس زمان/روز و در صورت رزرو از قبل ، بین 50 تا 100 یورو هزینه داشته باشد.

استفاده از تاکسی در لیون بسیار راحت است اما باید قیمتی بیشتر از دیگر وسایل نقلیه عمومی پرداخت کنید. قیمت کرایه بسته به زمان روز از 2 یورو بر اساس کیلومتر آغاز می گردد و حداقل قیمت برای هر سفر 7 یورو است. هزینه های اضافی برای کسانی که به فرودگاه یا ایستگاه های قطار با حیوانات و چمدان های بزرگ سفر می نمایند، اعمال می گردد.

3 راه برای دریافت تاکسی در لیون وجود دارد

  • به یکی از ایستگاه های تاکسی در سطح شهر بروید،
  • با شماره تلفن یک شرکت خصوصی تاکسی تماس بگیرید،
  • از تاکسی های در حال عبور بهره ببرید.

جشن نور لیون (Féte des Lumières) در سال 1643، هنگامی که مردمان شهر از حضرت مریم خواستند تا از آن ها را طاعون محافظت کند. سال ها بعد با احداث یک مجسمه در بالای تپه فورویر (Fouviere Hill) و روشن کردن شمع همواره از او یاد می نمایند که طی سال ها این سنت به شکل پیشرفته امروزی خود رسید و گردشگران و علاقه مندان بسیاری را از سراسر دنیا به سمت خود جذب کرد. اگر مایل باشید به وب سایت رسمی جشن نور لیون به دو زبان انگلیسی و فرانسوی نیز می توانید سر بزنید و از آخرین اخبار و رویداد های این جشن با خبر شوید. اگر در این جشن زیبا شرکت نموده این ما را در تجربه خود شریک کنید و در بخش نظرات آن را با ما و خوانندگان مجله وبلاگ تور چین در میان بگذارید.

منبع: الی گشت

به "شهر لیون فرانسه با جشن نور روشن می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر لیون فرانسه با جشن نور روشن می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید