چرنوبیل: نوار های گمشده؛ تصاویری دیده نشده و هولناک از یک فاجعه

به گزارش وبلاگ تور چین، حتی اگر مینی سریال فوق العاده و مجذوب کننده چرنوبیل را دیده باشید، باز هم نباید فکر کنید که مستند چرنوبیل؛ نوار های گمشده نمی تواند چیزی به اطلاعات شما اضافه کند. در واقع کاملا برعکس است؛ این فیلم که باید بدون هیچ تردیدی آن را یکی از برترین مستند های سال 2022 به حساب بیاوریم، مثل دائرة المعارفی کامل و آموزنده دربارۀ فاجعۀ هسته ای چرنوبیل است.

چرنوبیل: نوار های گمشده؛ تصاویری دیده نشده و هولناک از یک فاجعه

به گزارش وبلاگ تور چین؛ در این فیلم تصویری روشن و بی پرده از سیاست های شوروی در مورد این حادثه را خواهید دید؛ تصویری که نشان می دهد حکومت شوروی تا آنجا که توانست دربارۀ این حادثه دروغ گفت و نهایت تلاشش را کرد تا حقیقت را پنهان کند. این مستند یک بار دیگر به ما یادآوری می نماید که وقتی حکومت ها ارائۀ تصویر مثبت از خودشان را به هر چیز دیگری (از جمله سلامت و امنیت مردم) ترجیح می دهند، چه وضع خطرناکی ممکن است پدید بیاید.

مهم ترین شاخصۀ این مستند این است که فیلم های آرشیوی دیده نشده ای را برای اولین بار به ما نشان می دهد؛ فیلم هایی که در آن ها می توان زوایای مختلف حادثه و انواع و اقسام آدم هایی را دید که به نوعی درگیر این ماجرا بودند. برخی از تصاویر واقعا تکان دهنده اند؛ مثل تماشا کارگرانی که با لبخند به سوی مرگ حتمی می فرایند و یا هلیکوپتری که موقع ریختن شن روی رآکتور سقوط می نماید. در کنار این تصاویر، اخبار رادیویی و تلویزیونی ضبط شده از آن دوران را هم می شنویم. برخی از این خبر ها به نوعی رویکرد حکومت شوروی به حادثه را نشان می دهند؛ رویکردی که مقایسۀ آن با واقعیتی که رخ داده بود واقعا تامل برانگیز و شگفت آور است.

علاوه بر این فیلم ها و تصاویر آرشیوی، در این مستند مصاحبه های جالب و ارزشمندی هم با بازماندگان حادثه اجرا شده است که تصویری ملموس و عاطفی از فاجعه به ما می دهد. برخی از افرادی که با آن ها مصاحبه می گردد در آن موقع کودک دبستانی بودند، برخی ها جزء مقامات دولتی و برخی ها هم از پرسنل نیروگاه بودند. یکی از این افراد می گوید: دشمن همه جا و در هر زمان حضور داشت، اما ما نمی توانستیم ببینیمش.

این مستند روایت ماجرا را از سال 1972 آغاز می نماید؛ زمانی که چرنوبیل یک شهر آباد و پر از نشاط بود. جوان ها به خاطر وجود نیروگاه همگی می توانستند شغل های خوبی داشته باشند. آن ها شهرشان را الگویی از شهر های اتمی آینده می دانستند. اما بعد به سال 1986 می رسیم؛ زمانی که وحشت فوران کرد و همۀ امید ها خاکستر شد. تا مدت ها بعد از حادثه دولت حقیقت را به مردم نمی گفت و بسیاری از سربازان و افراد دیگر مثل معدنکاران را به نیروگاه می فرستاد تا تمیزکاری ها را انجام بدهند. تقریبا هشتاد درصد آن ها در فاصلۀ کمی بعد از حادثه از جهان رفتند.

مستند چرنوبیل؛ نوار های گمشده مثل یک تراژدی مصور است. این فیلم صحنه های شوک آور و غم انگیزی دارد که عمق فاجعه را به برترین شکل به ما نشان می دهند. اما مهم ترین چیزی که از این فیلم می گردد آموخت این است که در زمان های سختی و فاجعه، یکی از چیز هایی که بیشترین آسیب را به مردم می زند، یک دولت پنهانکار است که جان مردم را فدای تبلیغات و وجهۀ بین المللی خودش می نماید.

  • کارگردان: جیمز جونز (James Jones)
  • امتیاز: 8.1/10
منبع: فرارو

به "چرنوبیل: نوار های گمشده؛ تصاویری دیده نشده و هولناک از یک فاجعه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرنوبیل: نوار های گمشده؛ تصاویری دیده نشده و هولناک از یک فاجعه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید