چرا قزاقستان از سازمان پیمان امنیت جمعی درخواست یاری کرد؟

به گزارش وبلاگ تور چین، بحران اخیر در قزاقستان در دوره استقلال این کشور بی سابقه بود به طوریکه رئیس جمهور مجبور شد از سازمان پیمان امنیت جمعی درخواست یاری فوری کند.

چرا قزاقستان از سازمان پیمان امنیت جمعی درخواست یاری کرد؟

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ تور چین، آشوب و بحران در قزاقستان که از روز یکشنبه هفته گذشته 12 دی ماه در پی افزایش دو برابری سوخت ال پی جی در استان مانگستائو شروع شده و در روزهای سه شنبه و چهارشنبه کل این کشور از جمله آلماتی را در بر گرفته بود بنا بر گفته مقامات امنیتی و سیاسی این کشور تحت کنترل در آمده است.

دولت قزاقستان برای فائق آمدن بر این آشوب که طی دوره استقلال این کشور بی سابقه عنوان شده است، مجبور به درخواست یاری از سازمان پیمان امنیت جمعی شد که در راس آن روسیه قرار گرفته است و این سازمان نیز بلافاصله به خواسته قاسم جومارت توکایف پاسخ مثبت داده و نیروهای حافظ صلح خود که حدود 3500 نفر بودند(روسیه 3 هزار نفر، تاجیکستان 200 نفر، قرقیزستان 150 نفر، ارمنستان 100 نفر) را به قزاقستان اعزام کرد.

وظیفه این نیروها حفاظت از اماکن و تاسیسات حیاتی و مهم قزاقستان بود و فرایند مقابله با آشوبهای خیابانی و درگیری با آشوبگران تنها بر عهده نیروهای امنیتی و پلیس قزاقستان بود.

هر چند این بحران در حال حاضر فروکش نموده است، اما به منظور آنالیز ابعاد آن، چرایی شکل گیری، چرایی ورود نیروهای سازمان امنیت جمعی، موضع گیری قابل تامل آمریکا و اتحادیه اروپا، روسیه و چین و نیز احتمال شکل گیری آشوب های اینچنینی در آینده قزاقستان، گفتگویی با امید رحیمی کارشناس مسائل آسیای میانه داشتیم که مشروح آن از نظر خوانندگان می گذرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "چرا قزاقستان از سازمان پیمان امنیت جمعی درخواست یاری کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا قزاقستان از سازمان پیمان امنیت جمعی درخواست یاری کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید