مقابله با گرما به شیوه ژاپنی، عکس
به گزارش وبلاگ تور چین، همشهری آنلاین نوشت: ژاپن لباسی با فن باتری دار طراحی نموده که کاربر را در گرمای تابستان خنک می نماید. این آستر فن دار از لباس جداست و می توان آن را جداگانه خرید.
فناوری پوشیدنی ژاپنی ها به نجات شهروندان از گرما می آید. شرکت های ژاپنی با فروش ژاکت هایی با پنکه های داخلی، خنک نماینده های گردن و تی شرت هایی که احساس خنکی می دهند، به مردم یاری می نمایند تا گرمای تابستان را تحمل نمایند.
ژاپن مثل بسیاری از کشورها، تابستان های بسیار گرمی دارد. ماه جولای سال جاری گرم ترین جولای در 100 سال گذشته بود و حداقل 53 نفر بر اثر گرمازدگی جان خود را از دست دادند و تقریبا 50 هزار نفر به مراقبت های پزشکی اورژانسی احتیاج پیدا کردند.
شرکت ورکمن (Workman) که برای کارگران ساختمانی لباس فراوری می نماید، با افزایش تقاضا، نسخه ای از کت های فن دار خود را در سال 2020 عرضه کرد. مکانیزم لباس ساده است: دو فن برقی به مقدار کف دست دارد و به وسیله باتری قابل شارژی تغذیه می گردد که در پشت ژاکت تعبیه شده است. فن ها هوا را جذب می نمایند و بعد نسیمی با سرعت متغیر بدن کاربر را خنک می نماید. این کت ها با قیمت 12000 تا 24000 ین (82-164 دلار) فروخته می شوند.
یویا سوزوکی، سخنگوی ورکمن گفت: با گرم تر شدن هوا، افرادی که قبلا هرگز لباس های مجهز به فن نپوشیده اند، می خواهند راهی برای خنک شدن و نجات از گرما بیابند... بنابراین افراد بیشتری به خرید آن علاقه مند می شوند. همان طور که پنکه اتاق شما را خنک می نماید، با پوشیدن کت هم خنک می شوید، زیرا همواره نسیمی خنک به بدنتان می وزد.
تابستان های ژاپن گرم و مرطوب است، اما جولای سال جاری توکیو واقعا داغ بود. میانگین دما 28.7 درجه سانتیگراد بود که بالاترین رکورد از سال 1875 است. گرمازدگی به ویژه در ژاپن که پس از موناکو دومین جمعیت پیر دنیا را دارد، بسیار کشنده است. بیش از 80 درصد از مرگ و میرهای ناشی از گرما در پنج سال گذشته در میان سالمندان بوده است.
نوزومی تاکای از MI Creations، شرکت فراورینماینده تیوب های گردنی خنک نماینده که اغلب مشتریانش کارگران کارخانه ها هستند، گفت: برخی از مردم در اثر گرمازدگی می میرند و برای همین هم هر سال افراد و شرکت ها برای مقابله با گرما در حال تلاشند.
ژل داخل تیوب های رنگی روشن این شرکت با قیمت 2500 ین، بعد از 20 دقیقه ماندن در یخچال خنک و قابل استفاده می گردد. انداختن این تیوب های باریک روی گردن، بدن را برای حدود یک ساعت به طور قابل توجهی خنک می نماید.
شرکت تاکای سال جاری به نمایشگاه اقدامات در برابر گرمای شدید در توکیو پیوست تا محصولات جدیدی را به نمایش بگذارد که به کاربران یاری می نماید در گرمای سوزان خنک بمانند. در غرفه دیگری، شرکت لیبرتا مستقر در توکیو، مجموعه ای از لباس ها شامل تی شرت و بازوبند با استفاده از طرح هایی داشت که به کاربران به ویژه زمانی که عرق می نمایند، احساس خنکی می دهد. آن ها گفتند که در چاپ طرح ها از موادی مانند زایلیتول استفاده شده که هنگام برخورد با آب و عرق بدن، احساس خنکی می دهد.
چیکوما (Chikuma) یک شرکت مستقر در اوزاکا، حتی کت ها و لباس های اداری مجهز به پنکه های برقی فراوری نموده است. یوسوکه یاماناکا از چیکوما گفت: ما آن ها را با این ایده توسعه دادیم که می توان آن را در مکان هایی پوشید که ناچارید لباس های رسمی بپوشید. لباس های پنکه دار معمولی اغلب فرد را پف نموده نشان می دهند و سرآستین ها تنگ هستند، اما کت هایی که به طور مشترک به وسیله چیکوما، سازنده ابزارهای برقی ماکیتا و غول نساجی تیجین ساخته شده اند، به علت ساختار ویژه ای که فن ها را در دو لایه فشرده می نماید و هوای خنک را داخل نگه می دارد، پف نمی نماید.
یک محصول محبوب دیگر در ژاپن برای مقابله با گرمای تابستان، چتر است. چترهای آفتابی که معمولا در ژاپن وسیله ای زنانه تلقی می شد، در میان مردان هم محبوبیت پیدا نموده اند. کومیاما شوتن، یک سازنده چتر کوچک و لوکس در توکیو، از حدود سال 2019 پس از تشویق مردم به استفاده از چتر به وسیله وزارت محیط زیست، آغاز به ساخت چترهای آفتابی برای مردان کرد.
مالک هیرویوکی کومیا گفت: پیش از این، بسیاری از مشتریان مرد فکر می کردند چترهای آفتابی مخصوص زنان است و خجالت می کشیدند از آن استفاده نمایند. اما وقتی یک بار از آن بهره ببرید، دیگر نمی توانید کنارش بگذارید.
البته اگرچه این گجت ها به خنک شدن یاری می نمایند، اما برای جلوگیری از افزایش دما و گرم شدن زمین، باید راه حلی جدی اندیشید.
5858
منبع: خبرآنلاین