معیارهای طراحی اتاق کودک

به گزارش وبلاگ تور چین، مهمترین مسئله برای طراحان و معماران ساختمان, موضوع دکوراسیون داخلی ست. دکوراسیون داخلی باعث بهینه سازی فضای ساختمان میشود و نمایی جذاب و زیبا ایجاد میکند که چشم هر بیننده ای را خیره میکند. دکوراسیون داخلی با بهره گیری از متریال های متنوع, ظاهر ساده خانه را به فضایی جذاب و مدرن تبدیل میکند.

معیارهای طراحی اتاق کودک

یکی از مکان هایی که همواره مورد توجه طراحان داخلی قرار میگیرد اتاق خواب کودک است. این مکان اهمیت بسیار زیادی برای والدین دارد و تمام تلاش آنها این است که اتاق فرزند خود را به نحوی طراحی کنند که علاوه بر زیبایی, فضایی آرام برای کودک فراهم کند. اتاق کودک از جمله تاثیر گذارترین مکان بر حالات روحی و روانی کودک میباشد, بنابراین انتخاب طرح و رنگ مناسب و اعمال یک طرح جذاب در اتاق وی میتواند تاثیر مثبتی در شکل گیری شخصیت او داشته باشد. اتاق کودک باید حس ترس و انزوا را از کودک دور نماید و به نحوی طراحی شود که کودک احساس آرامش داشته باشد و از بودن در این مکان احساس خوبی پیدا کند.

از جمله مواردی که در طراحی اتاق کودک باید مورد توجه قرار گیرد به شرح زیر میباشد:

تعیین مکان مناسب برای قرار دادن تخت کودک

برای ایجاد حس امنیت و آرامش در اتاق کودک باید مکانی را برای تخت خواب در نظر گرفت. در طراحی اتاق کودک دنج ترین مکان باید به تخت خواب تعلق گیرد. محل خواب کودک باید مکانی آرام و زیبا باشد زیرا قرار است کودک بیشترین زمان را در آنجا بگذراند. بهتر است در کنار تخت خواب کودک از آباژورهایی با نور ملایم استفاده شود که این امر علاوه بر روشنایی محیط, فضایی دنج برای خواب کودک فراهم میکند و حس ترس از تاریکی را از او دور مینماید.

انتخاب رنگ مناسب

رنگ از جمله معیارهای ست که در دکوراسیون اتاق کودک باید مد نظر قرار گرفته شود. رنگ در روح و روان کودک تاثیر بسیاری دارد و میتواند حس هیجان و یا آرامش را در او پدیدار کند. رنگ های ملایم بهترین گزینه برای انتخاب رنگ اتاق کودک است. رنگ هایی از قبیل صورتی, سفید, کرم و سایر رنگ های ملیح مناسب اتاق بچه ها میباشد. اصولا دختران نسبت به رنگ صورتی تمایل خاصی دارند و از این رنگ آرامش خاصی میگیرند. در مقابل پسران نسبت به رنگ آبی علاقه نشان میدهند. بنابراین در انتخاب رنگ اتاق کودک باید به جنسیت کودک توجه شود.

انتخاب کفپوش مناسب

در اتاق کودک باید از موکت یا فرش هایی با پرزهای کوتاه و ضد آلرژی به عنوان کفپوش استفاده کرد. در صورت امکان بیشتر فضای اتاق را با فرش یا موکت پوشش دهید و از تماس مستقیم بدن کودک با سرامیک, سنگ و یا سایر پوشش های دکوراتیو بپرهیزید.

انتخاب دیوارپوش مناسب

انتخاب دیوارپوش اتاق کودک باید بر اساس رنگی صورت گیرد که با دیگر قسمت های اتاق هماهنگی داشته باشد. میتوان دیوار اتاق را با رنگ نقاشی کرد یا از انواع دیوارپوش های چوبی, سه بعدی, کاغذ دیواری و … برای پوشش دیوار استفاده نمود. برای تزیین دیوارهای اتاق کودک باید از برچسب های زیبا , استیکرها و قاب عکس استفاده نمود.

نورپردازی در اتاق کودک

برای جلوگیری از ایجاد ترس در بچه ها باید در اتاق آنها نورپردازی انجام شود. نورپردازی ملایم حس خوبی را در بچه ها ایجاد میکند و ترس از تاریکی را در آنها از بین میبرد. استفاده از لامپ های ملایم و آباژورها در اتاق بچه ها به آنها احساس آرامش میدهد و روشنایی فضا را تامین میکند.

منبع: ساختمانچی

به "معیارهای طراحی اتاق کودک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معیارهای طراحی اتاق کودک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید