در این شهر آرژانتینی برق هرگز قطع نمی گردد!، چگونه برق از پوسته بادام زمینی فراوری می گردد؟

به گزارش وبلاگ تور چین، یکشنبه 16 ژوئن 2019 میلادی خاموشی بی سابقه برق کل آرژانتین را قطع کرد. یک خطای عملیاتی (که هنوز در دست آنالیز است) منجر به قطعی بزرگی شد و کل سیستم اتصال برق آرژانتین را برای بیش از 14 ساعت قطع کرد. این قطعی هم چنین چندین شهر در اروگوئه و پاراگوئه را تحت تاثیر قرار داد. در مجموع، بیش از 50 میلیون نفر به طور کامل در تاریکی رها شدند. در همین حال، در تیچینو یک شهر کوچک واقع در استان کوردوبا 3000 نفر به لطف فراوری برق از پوسته های بادام زمینی به روال عادی زندگی خود ادامه دادند و قطعی برق در سایر نقاط آرژانتین بر این منطقه بی تاثیر بود. امروزه استفاده از این منبع زیست توده* انرژی پاک شهر را تامین می نماید و حل یک مشکل زیست محیطی و اجتماعی چند ساله را ممکن ساخته است.

در این شهر آرژانتینی برق هرگز قطع نمی گردد!، چگونه برق از پوسته بادام زمینی فراوری می گردد؟

به گزارش وبلاگ تور چین به نقل از ال پائیس؛ داستان عدم قطعی برق در آن منطقه از آرژانتین از 15 سال پیش در استان کوردوبا آغاز می شود جایی که کمربند بادام زمینی از چندین شهر و شهرک از جمله تیچینو تشکیل شده است. پس از چین و ایالات متحده آرژانتین سومین فراوری نماینده بادام زمینی در دنیا است. به علت شرایط آب و هوایی محصول بادام زمینی صادراتی این کشور در بازار های اروپا و آمریکای لاتین تقاضای زیادی دارد.

رکورد های بالای فراوری، رشد فروش و صادرات بادام زمینی یک مشکل زیست محیطی ایجاد کرد: با تمام پوسته های بادام زمینی که دور ریخته و در مزارع پراکنده شدند و به علت شرایط مرطوب به آتش سوزی هایی دامن زدند که زندگی روزمره مردم بومی آنجا را تحت تاثیر قرار داده بود چه باید کرد؟

شرکت فراوری نماینده بادام زمینی Lorenzatti Ruech با ابتکار عملی خصوصی با سرمایه گذاری اولیه 8 میلیون دلاری شرکت انرژی مبتنی بر زیست توده تیچینو و یک نیروگاه بزرگ را تاسیس کرد.

در سال 2018 میلادی سرمایه خصوصی با یاری دولتی به وسیله برنامه RenovAR تکمیل شد که به صنایع سراسر کشور با پروژه های فراوری برق از منابع تنوپذیر یاری می نماید. طبق مفاد این توافق نامه دولت خود انرژی را با قیمتی ثابت خریداری نموده و پس از ورود به شبکه برق عمومی برای تامین برق مردم در دسترس است.

دو مشکل، یک راهکار

علاوه بر مشکل زیست محیطی سوزاندن پوسته های بادام زمینی و دود ناشی از آن که باعث ناراحتی قابل توجهی در شهر می شد مسئله مهم دیگری نیز وجود داشت: تیچینو هرگز شبکه برق خوبی نداشت. پابلو مارگیاریا دبیر مدیریت و ارتباطات تیچینو به ال پائیس می گوید: این ناحیه شبکه برق فرسوده ای دارد. مشکل آن است که ما همیشه قطعی برق زیادی داشتیم بعضی از آن قطعی ها کوچک بودند و چند ثانیه یا چند دقیقه یا یک هزارم ثانیه به طول می انجامیدند. با این وجود، همین اندازه قطعی کافی است تا فراوری یک صنعت را برای مدت زمان دو ساعت فلج کند.

در زمینه افزایش فراوری، توسعه صنعت و ورود بازیگران نو در صنعت بادام زمینی، حل مشکل انرژی ضروری بود. مارگیاریا شرح می دهد که حدود 80 درصد بادام زمینی آرژانتینی در کمربند بادام زمینی فراوری می شود. در مجموع، تخمین زده می شود که سالانه 45000 تن پوسته بادام زمینی دور ریخته می شود که اکنون برای فراوری برق مورد استفاده قرار می گیرد.

چگونه انرژی از پوست بادام زمینی فراوری می شود؟

دیه گو منتا 44 ساله برقکار و مدیر نیروگاه زیست توده بایوماس تیچینو می گوید: اندازه پوسته بادام زمینی که قرار بود داشته باشیم بخش مهمی از پروژه بود. او 23 سال است که در صنعت بادام زمینی کار می نماید و با شنیدن پروژه انرژی های تنوپذیر بلافاصله خواهان مشارکت در آن شد. او می افزاید: این کارخانه به شرکتی مرتبط است که بادام زمینی را فرآوری می نماید که به طور میانه 80 یا 85 درصد از پوسته های مورد احتیاج برای این فرآیند را برای ما تامین می نماید و بقیه باید خریداری شوند.

این فرایند از ابتدا پیچیده بوده است. ابتدا پوسته ها به وسیله دو روش به نیروگاه می رسند: کامیون و حمل و نقل پنوماتیک*. منتا می گوید سپس آن ها را در سلول ها و سوله های ذخیره سازی تخلیه می نمایند تا کیفیت و رطوبت را حفظ نمایند. سپس پوسته ها به دیگ منتقل می شوند و در آنجا به تدریج سوزانده می شوند تا فقط خاکستر باقی بماند.

با این گرما آب گرم می شود و بخار اشباع ایجاد می نماید و دوباره از طرق دیگ به عقب باز می شود و به بخار با دمای بسیار بالا تبدیل می شود که شبیه هوای فشرده شده است و به توربین انتقال می یابد و با سرعت 6500 دور در دقیقه می چرخد و سپس سرعت آن را به 1500 دور کاهش می دهد.

تمام آن سرعت به نیرو تبدیل شده و به ژنراتور متصل می شود. این فرآیند ساده است: حرکت از انرژی حرارتی به انرژی مکانیکی. هنگامی که تمام انرژی خود را تحویل داد بخار جذب می شود خنک می شود به آب تبدیل شده و برای آغاز دوباره چرخه به دیگ باز می شود.

مارگیاریا تاکید می نماید که فراوری برق تنو پذیر دو مشکل را حل نموده است: کمبود انرژی با کیفیت و مسائل زیست محیطی ناشی از پوسته بادام زمینی. این موضوع تیچینو را روی نقشه قرار داد.

منتا می گوید: ما آغاز به جذب گردشگری صنعتی کردیم. ارتقای این نوع سیستم انرژی تنوپذیر به علت هزینه ها آسان نیست. با این وجود، ما امیدوار هستیم که دولت ها از پروژه های مشابه حمایت نمایند. آن چه امروز به عنوان یک راهکار کوچک انرژی به نظر می رسد می تواند در آینده توسعه یابد.

*زیست توده (Biomass) یک منبع تنو پذیر انرژی است که از مواد زیستی به دست می آید. به طور کلی، زباله هایی که منشاء زیستی داشته باشند و از تکثیر سلولی پدید آمده باشند را زیست توده می نامند. نمونه هایی از منابع زیست توده ای جنگل ها و ضایعات جنگلی هستند.

*سیستمی که به وسیله ایجاد هوای فشرده یا خلاء جزئی باعث جابجایی کپسول های حمل استوانه ای شکل در خطوط لوله ای می شود.

منبع: فرارو

به "در این شهر آرژانتینی برق هرگز قطع نمی گردد!، چگونه برق از پوسته بادام زمینی فراوری می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در این شهر آرژانتینی برق هرگز قطع نمی گردد!، چگونه برق از پوسته بادام زمینی فراوری می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید