سرمایه گذاری های کلان در ساخت و توسعه فرودگاه ها

به گزارش وبلاگ تور چین، حدودا یک هزار میلیارد دلار در دنیا صرف پروژه های ساخت و ساز فرودگاه ها شده است. تا سال 2036 تعداد فرودگاه ها به یک هزار و 953 تعداد در 176 کشور دنیا خواهد رسید و تعداد مسافران هوایی نیز به هفت میلیارد نفر افزایش خواهد یافت.

سرمایه گذاری های کلان در ساخت و توسعه فرودگاه ها

در مناطق پرجمعیت و رو به رشد مالی همانند آسیا، اقیانوسیه، خاورمیانه و آفریقا ساخت فرودگاه های جدید بسیار سودآور است و سرمایه گذاری های کلانی برای ساخت فرودگاه های جدید در این مناطق انجام می گردد. ارزش کلی پروژه های ساخت و توسعه فرودگاه ها در دنیا حدودا 721 میلیارد دلار است و بیشترین ارزش ها متعلق به کشورهای چین با ارزش 76 میلیارد دلار و آمریکا با ارزش 90 میلیارد دلار است. ارزش پروژه های ساخت و ساز فرودگاه ها در آسیا و اقیانوسیه 291 میلیارد دلار و خاورمیانه و آفریقا حدودا 163 میلیارد دلار بوده است.

براساس گزارشات ارزش کلی پروژه های مرتبط به حمل و نقل هوایی در خاورمیانه به 57 میلیارد دلار رسیده است. از این رقم بیشترین سهم متعلق به عربستان سعودی و بعد از آن به ترتیب متعلق به امارات متحده عربی و کویت است. براساس گزارشات مرکز هوایی (CAPA) انتظار می رود حدود یک هزار میلیارد دلار در دنیا صرف ساخت و سازهای هوایی گردد. از این رقم حدود 255 میلیارد دلار صرف ساخت پروژه های فرودگاهی جدید در دنیا و 845 میلیارد دلار صرف پروژه های ساخت و توسعه باندها و ترمینال های جدید فرودگاه ها می گردد.

پروژه ساخت فرودگاه در پکن با ارزش 12 میلیارد دلار در بالاترین صندلی واقع شده است. این فرودگاه در اکتبر سال 2019 افتتاح خواهد شد و ظرفیت بالقوه آن 100 میلیون نفر است. این فرودگاه هفت باند پرواز دارد. از دیگر فرودگاه های بین المللی در حال ساخت، فرودگاه چنگدو است که 6 باند پرواز خواهد داشت. در سال 2036 ترافیک مسافر خطوط هوایی چین، چهار برابر افزایش خواهد داشت. چین به عنوان پرجمعیت ترین کشور دنیا در حال حاضر 207 فرودگاه دارد که پیش بینی می گردد تا سال 2020 این تعداد به 260 فرودگاه افزایش یابد.

هند با صرف هزینه 62 میلیارد دلار به دنبال ساخت و توسعه 100 فرودگاه و افزایش ظرفیت جابه جایی یک میلیارد مسافر تا سال 2035 است. خطوط هوایی هند تا سال 2019 سومین کشور در پروازهای خارجی خواهد بود. یکی از فرودگاه های جدید این کشور، فرودگاه نویدا است که در 60 کیلومتری دهلی واقع شده است. این فرودگاه تا سال 2021 شلوغ ترین فرودگاه هند خواهد بود و سالانه بیش از 85 میلیون مسافر را جابه جا خواهد نمود. پیش بینی شده است پروژه فرودگاه بین المللی ناوی بمبئی تا دسامبر سال 2019 به اتمام برسد. این فرودگاه در مرحله اول خود، ظرفیت 10 میلیون مسافر، مرحله دوم ظرفیت 25 میلیون مسافر و در مرحله سوم تا سال 2032 ظرفیت 60 میلیون مسافر را در سال خواهد داشت.

تونس تا سال 2030 فرودگاهی بین المللی با استانداردهای دنیای با هزینه 840 میلیون دلار خواهد ساخت. این دهمین فرودگاه غیرنظامی در آفریقای شمالی خواهد بود. مصر با صرف هزینه 18 میلیارد دلار سه فرودگاه جدید خواهد ساخت. انتظار می رود فرودگاه مرکزی تا سال 2019 و فرودگاه بین المللی ابولهول تا تابستان 2018 افتتاح گردد. پیش بینی شده است فرودگاه بین المللی طائف در عربستان سعودی نیز در دسامبر 2020 افتتاح گردد. این کشور بزرگ حاشیه خلیج فارس 27 فرودگاه دارد و دولت آن برنامه ریزی نموده است تا چهار فرودگاه جدید نیز به این رقم اضافه کند. فرودگاه بین المللی ریاض تا سال 2019 ظرفیت مسافربری خود را به 24 میلیون نفر در سال افزایش خواهد داد. عمان اوایل سال جاری فرودگاهی به ارزش یک میلیارد دلار افتتاح کرد که ربات ها در آن به مسافران خدمت رسانی می نمایند و امیدوار است تا سال 2020 در میان 20 فرودگاه برتر دنیا قرار گیرد. این فرودگاه سه مرحله توسعه دارد. در مرحله اول ظرفیت مسافران 24 میلیون، در مرحله دوم ظرفیت مسافران به 36 و در مرحله آخر ظرفیت مسافران به 48 میلیون خواهد رسید. همچنین سه پروژه فرودگاه جدید در راس الحد، الدق و صحار در حال ساخت است.

بحرین در حال ساخت دومین فرودگاه بین المللی خود در یک جزیره مصنوعی است که یک میلیارد دلار ارزش دارد. انتظار می رود مرحله اول آن تا سال 2019 تکمیل گردد. ظرفیت مسافران از چهار میلیون به 14 میلیون افزایش خواهد یافت. کویت نیز در حال ساخت فرودگاهی جدید با ارزش چهار میلیارد دلار است که سالانه ظرفیت 25 میلیون مسافر را خواهد داشت. باند این فرودگاه 708 هزار مترمربع مساحت خواهد داشت که هر هواپیمایی حتی ایرباس (A380) می تواند از آن استفاده کند. پیش بینی شده است ترافیک مسافران تا سال 2027 از 23 میلیون نفر فراتر رود. ترمینال مسافربری چهار و الجزایر احتمالا تا اواسط سال 2018 تکمیل شوند و فرودگاه بین المللی کویت نیز تا سال 2020 افتتاح خواهد شد.

ساخت پروژه های مرتبط به حمل و نقل هوایی در امارات متحده عربی رو به رشد است. پروژه ساخت فرودگاه بین المللی فجیره ارزشی معادل 180 میلیون دلار دارد. فرودگاه بین المللی شارجه نیز با ساخت یک ترمینال جدید در سال 2019 و صرف هزینه 410 میلیون دلار به دنبال توسعه ترافیک مسافربری خود است. مرحله اول در سال 2021 افتتاح خواهد شد و ظرفیت مسافران را به 25 میلیون نفر افزایش خواهد داد. اتمام کل پروژه تا سال 2025 پیش بینی شده است و کل پروژه یک میلیارد درهم هزینه خواهد داشت.

ابوظبی در حال ساخت یک ترمینال بسیار بزرگ با هزینه 10 میلیارد درهم و ظرفیت 84 میلیون مسافر در سال است. این پروژه تا اواخر سال 2019 به خاتمه خواهد رسید. دبی میخواهد دومین فرودگاه خود که بزرگ ترین فرودگاه دنیا خواهد بود را با ظرفیت 160 میلیون مسافر در سال بسازد. بخشی از سایت آن با مساحت 140 کیلومترمربع قابلیت حمل 12 میلیون تن بار را خواهد داشت. دبی سه میلیارد دلار برای توسعه فرودگاه های خود بودجه درنظر گرفته است که پیش بینی می گردد ظرفیت 146 میلیون مسافر را تا سال 2025 خواهد داشت.

فرودگاه سوارنبومی بانکوک تا سال 2021 با صرف هزینه سه میلیارد دلار سومین ترمینال خود را می سازد. فرودگاه بین المللی اینچئون کره جنوبی برای ساخت دومین ترمینال خود چهار میلیارد دلار هزینه می نماید. فرودگاه چانگی سنگاپور نیز 950 میلیون دلار برای ساخت چهارمین ترمینال خود هزینه نموده است که تا اواخر سال جاری افتتاح خواهد شد. این اولین فرودگاه دنیا خواهد بود که از اسکنرهای پرتونگاری مقطعی استفاده خواهد نمود که به این معناست دیگر احتیاجی نیست مسافران لپ تاپ های خود را از کیف برای اسکن کردن خارج نمایند. این ترمینال جدید ظرفیت مسافران را از 66 به 82 میلیون نفر افزایش می دهد. درحال حاضر این کشور برای ساخت سومین باند و پنجمین ترمینال خود تا سال 2020 برنامه ریزی نموده است.

هنگ کنگ میخواهد بخشی از دریای چین جنوبی را برای ساخت سومین باند فرودگاه خود با هزینه 18 میلیارد دلار، پر کند. فرودگاه بین المللی هنگ کنگ تقریبا 71 میلیون مسافر ظرفیت دارد. در ویتنام پروژ ه ای برای ساخت یک فرودگاه بین المللی بسیار بزرگ در حال اجرا است که یکی از بزرگ ترین مسیرهای هوایی در دنیا خواهد بود. لانگ تنه نسبت به تان سون نات در ویتنام بزرگ ترین فرودگاه کشور است که ظرفیت 32 میلیون مسافر در سال را دارد. دولت این کشور میخواهد تا سال 2030 زمینه ساخت 28 فرودگاه دیگر را فراهم کند. دو فرودگاه بین المللی جدید در پنوم پن و سیم ریپ کامبوج نیز در حال ساخت است. هزینه این پروژه یک میلیارد دلار است. در اندونزی دولت به دنبال ساخت 57 فرودگاه جدید است. مالزی نیز به دنبال توسعه یک ترمینال جدید در پنج سال آینده است. ظرفیت فرودگاه بین المللی کوالالامپور نیز افزایش خواهد یافت. فیلیپین نیز در حال ساخت یک فرودگاه بین المللی در بولاکان است که منجر به کاهش ترافیک فرودگاه بین المللی نینونی آکویینو خواهد شد. این پروژه 50 ساله 6 باند پرواز با ظرفیت مسافربری 100 میلیون مسافر سالانه را خواهد داشت.

به جز دو پروژه بزرگ، پروژه های ساخت و ساز فرودگاهی دیگری در آینده نزدیک در اروپا دیده نمی گردد. فرودگاه جدید استانبول با ارزش 10 میلیارد دلار، بزرگ ترین پروژه تاریخ ترکیه خواهد بود که سال جاری افتتاح خواهد شد. این سومین فرودگاه ترکیه خواهد بود که دو باند پرواز خواهد داشت و تا سال 2028 به 6 باند افزایش می یابد. با مساحت 67 میلیون مترمربع این فرودگاه بیشترین مساحت در دنیا را خواهد داشت و سالانه ظرفیت آن 90 میلیون نفر خواهد بود. انتظار می رود ترمینال جدید فرودگاه هیترو در لندن تا سال 2019 ظرفیت 17 میلیون مسافر را داشته باشد. فرودگاه منچستر نیز با صرف هزینه یک میلیارد دلار، دو ترمینال خود را 140 درصد گسترش خواهد داد و تا سال 2020 سالانه ظرفیت 30 میلیون نفر را خواهد داشت. فرودگاه جدید برلین نیز در اکتبر 2020 افتتاح خواهد شد. تا سال 2040 ظرفیت 55 میلیون مسافر را خواهد داشت. دو فرودگاه فعلی برلین، تگل و شونفلد در حال حاضر خسارت هایی دیده اند. فرودگاه جدید لهستان تا سال 2019 کامل می گردد و گسترش آن تا سال 2027 ادامه خواهد داشت. باتوجه به افزایش مسافران، این کشور به فرودگاهی با ظرفیت بالاتری احتیاج دارد. انتظار می رود این فرودگاه جدید در ابتدا ظرفیت 45 میلیون مسافر و در نهایت 100 میلیون نفر ظرفیت داشته باشد. فرودگاه های لهستانی تا سال 2030 به 94 میلیون ظرفیت خواهند رسید. احتمالا در نروژ دو یا سه فرودگاه در ناحیه قطب شمالی ساخته گردد. 963 میلیون دلار هزینه ساخت این فرودگاه ها خواهد شد.

فرودگاه بین المللی مکزیک تا سال 2020 ظرفیت 68 میلیون مسافر را در سال خواهد داشت. این فرودگاه به گونه ای طراحی می گردد که آب باران را جمع آوری می نماید و آن را بازیافت خواهد نمود و ساختمان آن ترکیبی از شیشه و فولاد خواهد بود. این فرودگاه احتمالا جایگزین فرودگاه بنیتو جوارز با ظرفیت 32 میلیون مسافر خواهد شد. فرودگاه بین المللی جدید کاستاریکا در سال 2027 افتتاح خواهد شد. انتظار می رود در سال اول ظرفیت هفت میلیون مسافر و تا آخر قرن 21 به ظرفیت 50 میلیون مسافر برسد. مرحله اول این فرودگاه بین المللی در سال 2027 به اتمام خواهد رسید. هزینه سه میلیارد دلاری پروژه به وسیله اتحادیه خصوصی و دولتی تامین می گردد. مرحله چهارم و نهایی این فرودگاه تا سال 2047 کامل خواهد شد.

در آفریقا به دلیل افزایش حجم مسافران، فرودگاه ها نیز در حال توسعه و گسترش هستند. چهار سال پیش آفریقا 40 پروژه جدید فرودگاهی را شروع کرد. آنگولا دو میلیارد و نیجریه یک میلیارد، طرابلس دو میلیارد، کیگالی 650 میلیون و الجزایر 952 میلیون دلار برای ساخت و توسعه فرودگاه های جدید هزینه نموده اند. لوساکا 500 میلیون دلار صرف ساخت فرودگاه ها خواهد نمود. دولت تانزانیا نیز 300 میلیون هزینه نموده است تا حمل و نقل هوایی خود را توسعه دهد. ترمینال جدید تانزانیا در ژوئن 2019 افتتاح خواهد شد. این ترمینال سالانه ظرفیت 6 میلیون مسافر را خواهد داشت. فرودگاه بین المللی بلیز دایگ در داکار پایتخت سنگال، دو مرحله توسعه به ارزش 560 میلیون دلار خواهد داشت. این فرودگاه در سال اول ظرفیت سه میلیون مسافر را خواهد داشت و در مرحله دوم ظرفیت آن به ده میلیون خواهد رسید. رواندا با صرف هزینه 818 میلیون، ترافیک مسافربری فرودگاه بین المللی بوگسرا را افزایش می دهد. اولین مرحله ساخت و ساز تا ماه دسامبر 2018 به خاتمه می رسد و ظرفیت مسافربری آن به سالانه یک میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

منبع: کجارو / traveldailynews.com

به "سرمایه گذاری های کلان در ساخت و توسعه فرودگاه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرمایه گذاری های کلان در ساخت و توسعه فرودگاه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید