دریچه ای به شعر سپید پارسی منتشر شد

به گزارش وبلاگ تور چین، کامیار عابدی از انتشار کتاب تازه خود با عنوان دریچه ای به شعر سپید پارسی (از آغاز تا دهه 1370) خبر داد.

دریچه ای به شعر سپید پارسی منتشر شد

این پژوهشگر و منتقد ادبی درباره این کتاب به وبلاگ تور چین گفت: این کتاب دو بخش عمده دارد؛ از ابتدا تا صفحه 165، 30 فصل فشرده و کوتاه را شامل می شود که تاریخچه، تحلیل، شناخت نحله ها، ویژگی ها و آسیب شناسی شعر سپید در ایران است همراه با نمونه هایی از چندصد شاعر سپیدسرا از دهه 30 و 40 تا انتها دهه 70.

او اضافه کرد: در بخش دوم این کتاب نظرهای موافق و مخالف و بینابین 30 شاعر و ادیب درباره شعر سپید آمده و بررسی و تحلیل هم شده است. شاعران و ادیبانی که در بخش انتهای کتاب خلاصه نظرهای آنان راجع به شعر سپید بررسی و تحلیل شده است عبارت اند از: نیما یوشیج، پرویز ناتل خانلری، احسان یارشاطر، احمد شاملو، مفتون امینی، امیرهوشنگ ابتهاج، سیمین بهبهانی، بیژن جلالی، مهدی اخوان ثالث، خسرو فرشیدورد، نادر نادرپور، ابوالحسن نجفی، عبدالعلی دستغیب، یدالله رویایی، منوچهر آتشی، م. آزاد، فروغ فرخزاد، رضا براهنی، فریدون گیلانی، محمد حقوقی، اسماعیل خویی، محمدرضا شفیعی کدکنی، محمدعلی سپانلو، اسماعیل نوری علا، علی باباچاهی، ضیاء موحد، سیروس شمیسا، شمس لنگرودی، میرزا آقاعسکری و محمود فلکی.

عابدی درباره بررسی شعرهای سپید در دو دهه اخیر (1380 تا 1400) نیز توضیح داد: در این دو دهه شعر سپید خیلی توسعه پیدا کرده است و امکان بررسی آن ها در این کتاب نبود و باید در یک کتاب مستقل و مفصل به آن ها پراخته شود. همچنین تعداد شاعران سپیدسرا در طول این 20 سال اخیر یعنی در طول دهه 80 و 90 خیلی زیاد است و باید به صورت کتاب مستقل پرداخته شود. امیدوارم در آینده با به دست آوردن منابع و مآخد این دو دهه بتوانم شعر سپید را در این دو دهه بررسی کنم. البته تعدادی از این کتاب ها را دارم اما چون کتاب زیاد چاپ می شود و برخی از شاعران هم علاقه ای به ارسال کتاب برای پژوهشگران و منتقدان حوزه شعر ندارند، تهیه این ها خیلی سخت است.

در نوشته پشت جلد این کتاب که در 252 صفحه و با قیمت 75 هزار تومان در نشر جهان کتاب منتشر شده است، می خوانیم: شعر سپید به چه نوع شعری گفته می شود، سپیدسرایی چه ویژگی هایی دارد، و این نوع شعر چه راه ها و تجربه هایی را در ایران پشت سر گذاشته است؟ مؤلف در بخش نخست کتاب کوشیده است تا در طی حدود 30 فصل بسیار فشرده، همراه با نمونه های متعدّد، شماری از ریشه ها، جوانب، شاخه ها، گروه ها و تقسیم بندی های دوره ای یا شکلیِ شعر سپید را از آغاز تا انتها دهه 1370 واگویی، شناسایی و تحلیل کند. در بخش دوم کتاب نیز آراء موافق، مخالف و بینابینِ 30 شاعر و ادیب درباره شعر سپید، از منابع و مآخذ بسیار پراکنده، گردآوری، تلخیص و بررسی شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "دریچه ای به شعر سپید پارسی منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریچه ای به شعر سپید پارسی منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید