برترین زمان قلمه زدن گیاهان

به گزارش وبلاگ تور چین، تهران (پانا) - قلمه زدن احتیاج به شرایط مناسب دارد که یکی از این شرایط زمان مناسب قلمه زدن است که ما در ادامه نکات مهمی را در این خصوص شرح داده ایم.

برترین زمان قلمه زدن گیاهان

به گزارش نمناک، قلمه چوب نرم را از شاخه های تازه و نرم بهاره و از گونه های خزان دار یا همواره سبز تهیه می نمایند. قلمه گونه های پهن برگ همواره سبز را در تابستان از شاخه های امسال و چوبی ها که نیمه رسیده هستند تهیه می نمایند. قلمه از چوب های سخت و رسیده گونه های خزان دار را به هنگام استراحت یعنی در اواخر پاییز و زمستان، از چوب یکساله تهیه می نمایند. برترین زمان فراوری قلمه ریشه نیز اواخر پاییز و یا اوایل بهار است، هنگامی که هنوز ریشه دهی آغاز نشده است. بنابراین برترین زمان قلمه زدن به نوع قلمه زنی بستگی دارد. شرایط قلمه گیری گیاهان بستگی به زمان، سن، شرایط محیط مانند دما، رطوبت و بستر فرق دارد.

فروردین - اوایل بهار

فروردین باید کارهای زیادی انجام دهید. هنوز هم می توانید این تفاوت و تقسیم بندی را برای گیاهان قائل شوید تا از دوره کمون یا نهفتگی دور شوند و بعلاوه می توانید لایه بندی را انجام دهید. اگر دانه گیاهی دارید که از آن راضی هستید، می توایند صبر کنید تا قد آن به مقدار مورد نظر شما برسد و بعد پیوند را انجام دهید. پس در فروردین ماه عجله نکنید.

اردیبهشت - وسط بهار

اکنون می توانید تمام متودهای لایه ریزی گیاه را انجام دهید. همه دانه ها اکنون آماده کاشت هستند. بعلاوه می توانید دانه ها را جمع آوری کنید و در این ماه، آن ها را به عمل بیاورید. تا آخر ماه اردیبهشت باید بتوانید که برش هایی را در قسمت نرم گیاه داشته باشید، مگر اینکه در منطقه شمالی زندگی کنید.

خرداد - اواخر بهار، اوایل تابستان

در این ماه باید برای همه گیاهانی که برگ هایشان ریخته است، قلمه را انجام دهید. سعی کنید که این کار را در اوایل خرداد انجام دهید. اگر فکر می کنید که پیوند یا قلمه در این ماه به خوبی پیش نمی رود، این کار را به ماه های بعد موکول کنید. بعلاوه باید رطوبت را به مقدار کافی در گیاهان پخش کنید. ماه خرداد کمی برای این کار زود است.

تیر- اوایل تابستان

اکنون باید به برش گیاهانی که برگ هایشان ریخته است، ادامه دهید. زمان آن است که به قسمت های نرم یا قسمت های همواره سبز گیاه نیز بروید. از اواسط تا اواخر تیر می توانید کم کم اقدام به کاشت برای غنچه دادن کنید و بعلاوه زمان مناسبی برای کاشت درخت سرخک، سیب، گیلاس و هر گیاهی است که غنچه می زند.

مرداد - اواسط تا اواخر تابستان

اکنون باید به برش قسمت های سبز و نرم گیاه بپردازید. در این زمان چوب بیشتر گیاهان برگ ریز، کم می گردد. اگر رطوبت گیاه شما به مقدار کافی است، می توانید به قلمه زدن قسمت های چوبی و سفت تر نیز بپردازید که با این کار استحکام ریشه گیاه شما بیشتر خواهد شد.

شهریور- اواخر تابستان ، اوایل پاییز

اکنون باید از دانه ها مراقبت کنید و یا اینکه به جمع آوری آن ها بپردازید. برش در قسمت های سبز گیاهان در صورت رطوبت کافی، به استحکام ریشه آنها یاری می نماید. اگر از رطوبت استفاده نمی کنید، بهتر است که از شن استفاده نموده و اینگونه به گیاه آب دهید.

مهر

برش قسمت های سخت و سفت و یا سبز گیاه در چنین ماهی باید در شن انجام گردد. یا اینکه از قسمت پایین گیاه ، گرمای کافی برسد.

آبان- اواخر پاییز

برش قسمت های سبز یا چوبی را می توانید هم با پر کردن خاک از شن و هم بردن گیاه به داخل خانه انجام دهید. اگر قصد دارید که قلمه زدن را در سراسر زمستان انجام دهید، اکنون زمان آن است که ریشه های گیاه را داخل گلدان بگذارید اما مراقب باشید که تا ماه دی به گیاه سرما نزند.

آذر- اوایل زمستان

اکنون می توانید برش قسمت های سفت و سبز گیاه را در گرما از زیر گیاه یا در بستر شن انجام دهید. بعلاوه قلمه زدن این گیاهان را می توان در زمانی که هنوز زمین یخ نزده است ، انجام داد .

از دی تا وسط زمستان

معمولا در این زمان می توانید برش هایی را در گیاهان ایجاد کنید. فقط باید زمانی این کار را انجام دهید که زمین یخ نزده باشد تا بتوانید گیاه را درون آن بکارید یا این که فقط قسمت های خاصی از آن را برش دهید . بعلاوه می توانید فقط قسمت های سبز را برش دهید، البته اگر کمی گرما زیر آن وجود داشته باشند. اگر می خواهید که هرگونه پیوند یا قلمه زنی را انجام دهید، اکنون زمان آن است ساقه زیرزمینی را به داخل خانه بیاورید و کمی آنها را گرم کنید و این گونه دوران نهفتگی آن را بشکنید.

از بهمن تا اواخر زمستان

در این زمان نیز می توانید برای قلمه زدن دقیقا مثل دی ماه عمل کنید . این قلمه زدن را باید در اواسط یا اواخر ماه انجام دهید.

اسفند تا آخر زمستان ، اوایل بهار

اکنون کمی برای قلمه زدن دیر شده است اما هنوز هم می توانید برای گیاهانی که برگ هایشان ریخته است، قلمه زدن را انجام دهید. همزمان که یخ های موجود در زمین آب گردد و کمی حرارت بگیرد که معمولا با آغاز فصل بهار این اتفاق می افتد، می توانید قلمه زدن را انجام دهید و بعلاوه می توانید لایه ریزی را انجام دهید. اگر گیاه شما احتیاج به هرس کردن دارد، اکنون قبل از رشد آن، این کار را انجام دهید. حتی اگر قرار باشد که شکوفه های گیاه از بین برود اما باید در هر صورت اقدام به برش آن کنید تا گیاه جذابی داشته باشید . هرگونه قلمه زدن یا پیوند باید قبل از دوره کمون یا نهفتگی انجام گردد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "برترین زمان قلمه زدن گیاهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین زمان قلمه زدن گیاهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید