آشنایی با مهم ترین عامل بیماری اسهال ، روتا ویروس؛ عامل مرگ سالانه بیش از پانصد هزار کودک سراسر جهان

به گزارش وبلاگ تور چین، روتاویروس های گروه A عامل اصلی اسهال در بچه ها خردسال در سراسر دنیا هستند. بیشترین شیوع این بیماری در بچه ها 13 تا 24 ماهه و بعلاوه شیوع آن در مردان بیشتر از زنان است. علائم اسهال حاد ناشی از روتاویروس اسهال آبکی، استفراغ، تب و کم آبی بدن است.

آشنایی با مهم ترین عامل بیماری اسهال ، روتا ویروس؛ عامل مرگ سالانه بیش از پانصد هزار کودک سراسر جهان

وبلاگ تور چین -یکتا فراهانی: روتاویروس یک ویروس بسیار مسری است که باعث بروز بیماری اسهال می گردد. قبل از فراوری واکسن، بیشتر بچه ها حداقل یک بار درپنج سالگی به این ویروس آلوده می شدند.

اگرچه ابتلا به عفونت روتاویروس ناخوشایندو آزار دهنده است، معمولاً می توان آن را در خانه با مصرف مایعات زیاد برای جبران کم آبی درمان کرد. اما گاهی کم آبی شدید احتیاج به دریافت مایعات به وسیله داخل وریدی در بیمارستان دارد.

مهم ترین ویروس های عامل اسهال

دکتر آنژیلا عطایی پیرکوه، دانشیار ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران دربارهمهم ترین ویروس های عامل اسهال می گوید: روتا ویروس از دسته ویروس های بدون پوشش و حاوی ژنوم RNA و مهم ترین عامل ایجاد اسهال در سراسر دنیا است. تا کنون 9 گونه از روتاویروس ها شناسایی شده اند (A-I).

به طور کلی روتاویروس های گونه A در انسان ایجاد بیماری می نمایند. این ویروس مهم ترین عامل ایجاد اسهال شدید است و متاسفانه سالانه عامل مرگ بیش از پانصد هزار کودک کمتر از پنج سال در سراسر دنیاست.

چگونگی شیوع روتا ویروس

به گفته این ویروس شناس، شیوع این ویروس در ایران حدود 40 درصد تخمین زده می گردد که به عنوان رایج ترین عامل ایجاد اسهال شدید در بچه ها ایرانی است.

بافت هدف این ویروس در بدن انسان ها دو سوم فوقانی روده باریک را شامل می گردد. روتا ویروس معمولاً در فصول سرد سال، اغلب پاییز و زمستان و حتی در اوایل بهار مشاهده می گردد و معمولاً در بچه ها کمتر از پنج سال ایجاد بیماری می نماید. درواقع 95 درصد از بچه ها قبل از پنج سالگی حداقل یک بار با این ویروس آلوده می شوند.

علائم بالینی روتاویروس

دکتر پیرکوهمی گویدبیشترین بروز علائم بالینی روتاویروس در بچه ها 3 تا 35 ماهه دیده شده است. بچه ها بالای پنج سال و حتی بزرگسالان نیز می توانند با این ویروس دچار عفونت شوند. اما معمولاً علائم بالینی خفیف تری خواهند داشت.

علائم بالینی روتاویروس حدود دو روز بعد از مواجهه فرد با ویروس شروع می گردد. مهم ترین و واضح ترین علائم روتا ویروس استفراغ واسهال آبکی است که می تواند سه تا هشت روز نیز ادامه داشته باشد.

از مهم ترین نشانه های این بیماری از دست دادن اشتها، کاهش مایعات بدن (دهیدراسیون) باشد که در بچه ها کمتر از پنج سال به ویژه اطفال کم سن تربسیار خطرناک است.

خطر کم آبی در بچه ها و ضرورت مراجعه به پزشک

به گفته این ویروس شناس، نشانه های کم آبی بدن یا دهیدراسیون شامل کاهش دفع ادرار، خشکی آزاردهنده دهان و گلو، احساس سرگیجه هنگام برخاستن، گریه بدون اشک و خواب آلودگی وکلافگی غیرمعمول در بچه ها است.

اگر کودک بیش از 24 ساعت دچار اسهال آبکی و استفراغ مکرر بود یا هر یک از علائم کم آبی را داشت باید هرچه سریع تر برای درمان تخصصی به مراکز درمانی مراجعه گردد.

البته برای این ویروس هنوز درمان دارویی خاصی وجود ندارد و درمان آن به صورت حمایتی در مراکز درمانی و بیمارستان ها به وسیله جبران آب والکترولیت ها انجام می گردد.

راه های انتقال عامل بیماری اسهال

دانشیار ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران می گوید راه انتقال این ویروس ازطریق مدفوعی-دهانی است. از رایج ترین راه های انتقال و ورود این ویروس به بدن افراد نیز می توان به این موارد اشاره نمود:

به دهان بردن دست های آلوده به مدفوع بدون شست و شوی صحیح و کافی.

تماس دست ها با اشیا و سطوح آلوده به ویروس و قرار دادن آنها در دهان و خوردن غذای آلوده به ویروس.

بعلاوه افرادی که به روتاویروس آلوده هستند می توانند ویروس را به وسیله مدفوع دفع نموده و موجب انتقال آن شوند. درواقع افراد آلوده به ویروس هنگامی که علائم بیماری را نشان می دهند و حتی سه روز بعد از بهبود نیز می توانند ویروس را به وسیله مدفوع دفع نمایند.

بچه ها مبتلا به این ویروس ناقلان اصلی این بیماری، هم در میان همسن و سالان خود و هم در بین اعضای خانواده که با آنها تماس نزدیک دارند هستند.

راه های پیشگیری از اسهال

برای پیشگیری از ابتلا به روتا ویروس، رعایت بهداشت فردی بسیار لازم است وباید هربار بعد از دفع مدفوع، شست و شوی دست ها به طور صحیح و کامل انجام گردد.

البته برترین راه پیشگیری از ابتلا به ویروس، واکسیناسیون است که درحال حاضر دو واکسن خوراکی مؤثر و دارای تأییدیه کشورهای پیشرفته برای این ویروس وجود دارد که درکشور ما در دسترس نیستند.

منبع: همشهری آنلاین

به "آشنایی با مهم ترین عامل بیماری اسهال ، روتا ویروس؛ عامل مرگ سالانه بیش از پانصد هزار کودک سراسر جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با مهم ترین عامل بیماری اسهال ، روتا ویروس؛ عامل مرگ سالانه بیش از پانصد هزار کودک سراسر جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید