10 موجود ترسناک و وهم انگیز انیمه های استودیو گیبلی

به گزارش وبلاگ تور چین، یکی از ویژگی های رایجی که هر بیننده ای به فیلم های استودیو گیبلی، به ویژه فیلم های محبوب تر نسبت می دهد این است که بسیار مثبت وخوشبینانه هستند. این دیدگاه عمدتاً به علت پیغام های مثبت داستان این فیلم ها و بسیاری از موجودات دوست داشتنی ای که در طول داستان با آنها روبه رو می شوید، به وجود آمده است. به همین علت هم هست که علی رغم ساخته شدن فیلم های انیمه ای زیبا به وسیله شرکت های دیگر، فیلم های گیبلی تا به امروز محبوب هواداران به جای مانده است. البته که همه عناصر فیلم ها این ویژگی را ندارند. در سرتاسر فیلم های مختلف استودیو گیبلی، هیولاها و شخصیت های وهم آوری وجود دارند که با عناصر شاد و دوست داشتنی در تضاد هستند. گاهی اوقات شخصیت های شروری وجود دارند که انگیزه هایشان ناپسند است و گاهی اوقات هم برخی موجودات با ظاهری طراحی شده اند که بیننده را به اشتباه می اندازند.

10 موجود ترسناک و وهم انگیز انیمه های استودیو گیبلی
  • 8 مکان واقعی انیمه های میازاکی که می توانید به آن ها سفر کنید

1.اوهمو (The Ohmu)

موجودات بسیاری در انیمه ها هستند که ظاهرشان باعث سوءتفاهم می گردد. یکی از نمونه های شاخص این مسئله، اهموهای انیمه نائوشکا از دره باد (Nausicaa of the Valley of the Wind) ساخته استودیو گیبلی هستند که علی رغم ظاهر باابهت و بعضاً وهم آورشان، گیاهخوار و معمولا بی آزار هستند. البته اینطور نیست که این موجودات کاملاً هم بی خطر باشند. اگر گونه اهمو احساس خطر نمایند، چشمانشان قرمز می گردد و همگی با هم شروع به ایجاد سروصداهای بلندی می نمایند و همه چیز را در راستا خود نابود می نمایند.

با وجود اینکه اهموها معمولاً مطیع هستند و فقط در صورت تحریک شدن خطرناک می شوند، طراحی کلی آنها در فیلم اصلاً خوشایند نیست. علاوه بر این که چشم های زیاد این موجود برای افراد مبتلا به تریپوفوبیا (ترس از حفره و سوراخ) می تواند آزاردهنده باشد، در کل هم تماشا خزنده ای غول پیکر چندان احساس خوبی القا نخواهد نمود.

2. جادوگر هاول (The Wizard Howl)

هاول پندراگن، جادوگری با قدرت زیاد ولی بدنام است که در قلعه غول پیکر و چهارپای خود زندگی می نماید. این جادوگر به دختری به نام سوفی که نفرین شده و به شکل پیرزن درآمده است، اجازه می دهد در قلعه اش بماند. سفر این دو همراه با دو ساکن دیگر قلعه شروع می گردد و با پیشرفت ماجرا هاول و سوفی به هم نزدیک تر شده و سعی می نمایند با یاری یکدیگر نفرین هایی را که هریک دچارشان شدند، از بین ببرند.

درست است که هاول پندراگن احتمالاً محبوب ترین جادوگری نیست که در فکر دارید، اما شخصیتی است که خیلی ها دوستش دارند. او که یکی از شخصیت های اصلی فیلم قلعه متحرک هاول (Howls Moving Castle) است، دوست داشتنی طراحی شده است و در بیشتر لحظات فیلم مخاطبان می توانند با او ارتباط برقرار نمایند. بااین حال، بی توجهی او نسبت به زنان و نگرش های غلطش در بعضی لحظات ناپسند به نظر می رسد. ناگفته نماند، تماشا این شخصیت با موهای نارنجی رنگ شده یا زمانی که اولین بار به شکل پرنده ای اش ظاهر می گردد، قطعاً شما را مورمور خواهد نمود.

3. پادشاه گربه (The Cat King)

پادشاه دنیای بازگشت گربه (The Cat Returns) پس از این که متوجه شد دختری انسان به نام هارو پسرش، شاهزاده لون، را از ترافیک نجات داده است، هارو را برای تشکر به پادشاهی گربه ها برد. اما درواقع بی خبر از شاهزاده لون و برخلاف میل او و هارو، پادشاه می خواهد به هر قیمتی این دو با هم ازدواج نمایند.

با وجود این که پادشاه گربه وهم آورترین مخلوق استودیو گیبلی نیست، اما این موجود با ظاهری آرام و لبخندی ملیح حس ناآرامی را به بیننده القا می نماید. بیشتر از آن، اقدام او در ربودن دختری جوان برای ازدواج اجباری او با پسرش یا کوشش برای ازدواج خودش با او، آزاردهنده و نفرت انگیز است. همچنین، به خاطر خودخواهی های این شخصیت، هارو قربانی کلیشه محبوب انیمه ها، یعنی تبدیل انسان به حیوان می گردد.

4. مردان جوهری (The Blob Men)

مردان جوهری انیمه قلعه متحرک هاول که به وسیله جادوی جادوگر ویست خلق شده اند، درواقع خدمتکاران او هستند و هرکاری را که این جادوگر از آن ها بخواهد، انجام می دهند. همانطور که از نام آنها پیداست، همه آنها شبیه به لکه های جوهر هستند با ظاهری مبهم از انسان که می توانند تغییر مقدار دهند، کشیده یا فشرده شوند و حتی از دیوارها هم عبور نمایند.

با وجود خونسردی ذاتی این موجودات بی فکر و بی احساس، چیزی که مردان جوهری را بسیار عجیب و غریب می نماید، اندام بی شکل آنهاست. تماشا آن ها در حال تقلا در کوچه یا فشار دادن خود به شکاف دیوار برای عبور از آن، تصور سایه ای لزج و شیطانی را القا می نماید. حتی با وجود این که آنها خطر مهمی برای هاول به حساب نمی آیند، اما مطمئناً از بسیاری از شخصیت های انیمیشنی ترسناک تر هستند.

5. خدای جنگجو (The God Warrior)

خدای جنگجو که به وسیله انسان های پیشین ساخته شده است، سلاح بیومکانیکی غول پیکری ست که قادر است همه کشورها را به خاکستر تبدیل کند. اگرچه بیشتر این سلاح ها مدت ها پیش مرده و از بین رفته اند، اما یکی از آن ها فقط خوابیده و منتظر است تا کسی پیدایش کند.

بعد از منظره ماشین کشتار هسته ای بزرگ، تماشا سلاح کشتار جمعی بیولوژیکی ترسناک ترین چیزی است که می توان تصور کرد. طراحی خدای جنگجو انیمه نائوشکا از دره باد تقریباً شبیه موجودی است که از فیلم های دیوید کراننبرگ بیرون آمده است. خدای جنگجوی بازمانده درحالی پیدا می گردد که گذر زمان آن را شکسته و ویران نموده و بخش های ناهموار و پوسیده ای از آن به جا گذاشته است.

6. جادوگر ویست (The Witch Of The Waste)

جادوگر ویست جادوگری قدرتمند از انیمه قلعه متحرک هاول است که از جادوی خود برای زیبا و جوان ماندن استفاده می نماید. به علت همین زیبایی هم او و هاول پندراگن عاشق هم می شوند. متأسفانه، وقتی هاول متوجه می گردد که زیبایی او واقعی نیست او را ترک می نماید. اما جادوگر ویست که هنوز عاشق اوست و می خواهد او را مال خود کند، به هر روشی کوشش می نماید او را به دست بیاورد و قلبش را تصاحب کند.

گذشته از شخصیت فریبنده و کوشش های وسواس آمیزش برای تصاحب هاول، جادوگر ویست در بیشتر لحظات فیلم ظاهری عجیب و غریب دارد. در فرم عادی (یا بهتر است بگوییم جادویی) خود، این مخلوق استودیوی گیبلی حداقل می توان گفت وهم آور است، اما با از بین رفتن جادو و به تبع آن زیبایی او، این جادوگر به تدریج زشت تر می گردد و ظاهری عجیب و حتی رقت انگیز پیدا می نماید.

7. یوبابا (Yubaba)

یوبابا، مسئول حمامی است که در انیمه شهر اشباح (Spirited Away) ارواح برای استراحت و شستشو به آن می آیند. او شخصیتی حریص معرفی می گردد که اغلب با مردم معامله های ناعادلانه انجام می دهد تا آنها را به بردگی وادار کند. اما هر چند وقت یک بار هم جنبه های دلسوز این شخصیت، به خصوص در رابطه با فرزندش نمایش داده می گردد.

اگرچه می توان اعمال یوبابا را شرورانه دانست، اما ترسناک بودن او بیشتر ریشه در ظاهر او به عنوان جادوگر و همینطور پرنده دارد. صورت بسیار پیر و چشم های درشت غیرطبیعی او حس وهم آوری را القا می نماید که به راحتی می تواند باعث ایجاد لرز در ستون فقرات هرکسی گردد.

8. بی چهره (No-Face)

وقتی شخصیت بی چهره به حمام می آید، چیهیرو، دختر جوانی که مجبور به کار کردن در حمام شده، با او مهربانی می نماید. به همین علت هم بی چهره روی خشنود کردن او تمرکز می نماید و سعی می نماید به روش های هرچند نادرست او را خشنود کند. به همین دلیل او روح دیگری را در حمام می بلعد تا بتواند صحبت کند، اما ویژگی های دیگر آن روح را نیز جذب می نماید و همین باعث می گردد که او به موجودی پر سروصدا و پرخور تبدیل گردد.

بی چهره بیشتر از هر روح دیگری در انیمه یشهر اشباح شبیه به اشباح کلاسیک است. در ابتدا دیدگاه وسواسی او نسبت به چیهیرو تنها معذب نماینده است، اما هر چه داستان پیش می رود، این موجود درنده تر و ترسناک تر می گردد.

9. روح جنگل (The Forest Spirit)

این روح به عنوان نگهبان جنگل بر همه ارواح دیگر حاکم است. بااین حال جامعه ای از معدنچی ها که در نزدیکی این جنگل شکل گرفته، به نام صنعت با این روح اعلان جنگ نموده است. البته این اعلان جنگ احمقانه هم مانند بسیاری از مواقعی که انسان ها با طبیعت در می افتند، خاتمه خوبی ندارد.

روح جنگل انیمه پرنسس مونونوکه (Princess Mononoke) موجودی خیرخواه است که وظیفه آن حفاظت از طبیعت است. در نتیجه انتظار می رود تماشا آن خوشایند باشد. اما راه رفتن آهسته و بی صدا و چهره آن که کمی بیش از حد انسانی است، بیشتر ترسناک است تا خوشایند.

10. لرد کاب (Lord Cob)

در سرزمین دریای زمین، جادوگری قدرتمند به نام کاب زندگی می نماید. با وجود این که او قرار است به زودی به عنوان جادوگر پادشاهی معرفی گردد، اما خواسته نهایی و جاه طلبانه او دست یافتن به جاودانگی است. تابه حال هم توانسته به وسیله جادوی عصا سن باستانی اش را بپوشاند و خود را جوان نگاه دارد.

شخصیت کاب از انیمه داستان های دریای زمین (Tales From Earthsea)، حتی قبل از این که چیزی از او بدانیم،احتمالاً وهم آورترین موجود در تمام فیلم های استودیو گیبلی است. چهره مارمانند او، همراه با صدای ملایم ویلم دافو در دوبله انگلیسی به مقدار کافی وهم آور است. با تمام این اوصاف، هنگامی که جادوی او شکست می خورد و سن واقعی او نشان داده می گردد، واقعاً تبدیل به کابوسی مجسم می گردد.

منبع: COLLIDER

منبع: دیجیکالا مگ

به "10 موجود ترسناک و وهم انگیز انیمه های استودیو گیبلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 موجود ترسناک و وهم انگیز انیمه های استودیو گیبلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید