کاتالیزور های فرآیند کراکینگ هیدروکربن های مدل برش های نفتی ارزیابی شد

به گزارش وبلاگ تور چین، ساخت آزمایشگاهی کاتالیزور های فرآیند کراکینگ هیدروکربن های مدل برش های نفتی در دانشگاه اراک مورد ارزیابی قرار گرفت.

کاتالیزور های فرآیند کراکینگ هیدروکربن های مدل برش های نفتی ارزیابی شد

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ تور چین، در تازه ترین پژوهش اجرا شده توسط محققان دانشگاه اراک، ساخت آزمایشگاهی کاتالیزور های فرآیند کراکینگ هیدروکربن های مدل برش های نفتی مورد ارزیابی قرار گرفت.

واحد کراکینگ کاتالیزوری بستر سیال، از جمله مهم ترین واحد ها در پالایشگاه می باشد که از خوراک کم ارزش با نقطه جوش بالا برای تولید بنزین استفاده می کند. از عمده چالش ها در این واحد پالایشگاهی، ساخت کاتالیزور های مناسب با درصد تبدیل و کارایی بالا می باشد.

تلاش برای دستیابی به دانش فنی و بومی سازی ساخت این کاتالیزور ها از جمله مهم ترین اهداف در صنعت نفت کشور است و در حقیقت ساخت کاتالیزور های فرایند کراکینگ بخشی از یک طرح ملی برای خودکفایی در سند چشم انداز است.

در رساله دکتری سارا مسعودی نژاد باعنوان ساخت و ارزیابی آزمایشگاهی کاتالیزور های فرآیند کراکینگ هیدروکربن های مدل برش های نفتی که به راهنمایی دکتر مهدوی دانشیار گروه شیمی دانشگاه اراک اجرا شده است تمرکز بر ساخت این کاتالیزور ها با کارایی بالا و پایداری حرارتی مناسب، بوده است.

در این رساله، تهیه کاتالیزور های فرآیند کراکینگ با توجه به چند جزئی بودن این کاتالیزور ها از چند جهت مورد توجه قرارگرفته است.

در جزء زئولیت به دلیل میکرو بودن حفره ها، تلاش در سنتز زئولیت هایی با اندازه حفرات بزرگتر متمرکز شده است تا بر محدودیت نفوذ ملکول های بزرگ تر غلبه کند از طرفی جایگزینی و ایجاد سایت های فعال با عناصر ارزان قیمت به جای عناصر خاکی کمیاب (Rare Earth) مورد توجه بوده است. در جزء ماتریکس، ساخت مواد مزوپور با اسیدیته مناسب و سایت های فعال که هم در به دام انداختن ناخالصی های خوراک و هم پیش کراکینگ مواد سنگین نفتی، بالاترین کارایی را از خود نشان دهند، مورد تحقیق قرار گرفته است.

این گروه تحقیقاتی پیروز به ساخت سه نوع از این کاتالیزور ها با فعالیت کاتالیزوری بالا و پایداری حرارتی مناسب شده است که بخشی از نتایج این تحقیقات در مجله Energy &Fuels از انتشارات American Chemical Society با ضریب تاثیر بالا و Q. 1 تحت عنوان: Catalytic Study of the Hexadecane Cracking Over Novel and Efficient HY/Al-HMS/K 10 Hybrid Catalysts به چاپ رسیده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "کاتالیزور های فرآیند کراکینگ هیدروکربن های مدل برش های نفتی ارزیابی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاتالیزور های فرآیند کراکینگ هیدروکربن های مدل برش های نفتی ارزیابی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید