چگونه با اشتباهات کارمندان کنار بیاییم؟

به گزارش وبلاگ تور چین، اشتباهات کارمندان

به هر حال هر انسانی در طول زندگی خود اشتباهات و خطاهایی در زندگی شخصی و کاری خود داشته اند. هر چقدر هر آدمی از رزومه و تجربه خوب رفتاری و عملکردی برخوردار باشد باز هم از خطا مبرا نیست. اما برخی اشتباهات در هر سطح و جایگاهی می تواند لطمات جبران ناپذیری را به بار آورد. با ما همراه باشید تا به شما بگوییم یک مدیر چه رفتاری باید در مقابل کارمندان خوب اما خطاکار داشته باشند. کنترل این شرایط کاری است که از مدیران باهوش و قدرتمند برمی آید. البته هرگز نمی توانند ریسک و خطر یک تجربه نو را به کلی حذف نمایند. در برخی اوقات اصلا نمی توان ریسک این کار را حتی کاهش داد. به همین علت، یک مدیر قوی باید توانایی روبه رو شدن با ترس را داشته باشد. برخی از مواقع ارزش دارد که با ترس برخورد کنید! در پشت دیوار ترس، موفقیت به انتظار مدیران شجاع نشسته است. با خبرنگاران همراه باشید تا بیشتر از این موضع بدانید.

چگونه با اشتباهات کارمندان کنار بیاییم؟

برای این کار اول باید تجربه های کم خطر را معین کنید. اشتباه کردن در برخی از کارها آنقدر هزینه ندارد. در این موارد می توانید اختیار بیشتری به کارمندانتان بدهید. در کارهای ریسک پذیر دو مورد آسیب پذیر وجود دارد: زیان اقتصادی شرکت و اعتبار آن. قبل از هرچیز بخش های کلیدی را تعیین نموده و ببینید در چه قسمت هایی منافع مشتری هست. ریسک کردن در چه کارهایی به خطر افتادن اعتماد مشتری می انجامد. در این موارد باید با احتیاط بیشتری عمل کنید. ریسک این کار فقط به سود اقتصادی شرکت آسیب نمیزند ، بلکه به اعتماد آن هم لطمه می زند. غیر از این موارد می توانید با خیال راحت تر ریسک کنید. وقتی خطری متوجه مشتری نباشد، تجربه کردن چیزهای نو ترس کمتری دارد.

گام دوم ایجاد قوانینی برای ریسک کردن است. مثلا اینکه ازیک سوراخ دو بار نیش خوردن بخششی در پی ندارد. یک بار اشتباه هم نباید به این معنی باشد که در هر کاری می توان ریسک کرد. ریسک کردن باید توجیه منطقی داشته باشد و کارمند صادقانه این حس را داشته باشد که این ریسک می تواند فایده داشته باشد. اگر یک اشتباه برای بار دوم تکرار شد، کارمند باید بداند که تمام عواقب کار به پای خودش بوده و مسوولیت این کار را به عهده دارد، ولی اگر یک ریسک به ظاهر منطقی برای بار اول به بن بست رسید، بهتر است تمام افراد دست به دست هم داده تا زیان وارده را هرچه سریع تر رفع نمایند. اگر فرد اشتباه خود را بپذیرد، بهتر است تا مورد حمایت مدیر و همکارانش قرار گیرد.

همه ما اشتباه می کنیم. اشتباه کردن جزئی از پیشرفت به شمار میرود. اگر ریسک کردن نباشد هیچ چیز تازه ای به وجود نمی آید. به گفته جان وودن: اگر شما اشتباه نمی کنید، در حقیقت شما هیچ کاری نمی کنید. اشتباه، شروع ایده های بسیار بزرگ است. اشتباه کردن و ریسک کردن، یعنی از لاک خود بیرون آمده و پا به عرصه رشد و فکر کردن میگذاریم. اشتباه کردن، یعنی یاد گرفتن و رشد کردن. اشتباه کردن با شکست خوردن فرق دارد. اشتباه باعث می گردد که یک راه غلط را از میان برداشته و به راه درست نزدیک تر شویم.

مدیران عالی به کارمندانشان اجازه اشتباه می دهند ولی در مقابل، کارمند خوب کسی است که وقتی اشتباه می نماید، اولا؛ از اشتباه خود درس می آموزد. دوما؛ مسوولیتش را به عهده می گیرد. سوما؛ آن را تصحیح نموده و در آخر اینکه دیگر آن را تکرار نمی نماید.

جبران اشتباه: یک کارمند خوب سراغ جبران اشتباه خود می رود. برخی از اشتباه ها به راحتی اصلاح نشده، ولی یک کارمند وظیفه شناس، تمام کوشش خود را برای به حداقل رساندن خسارت انجام می دهد. اگر برای مرتفع ساختن مشکل یک برنامه زمانی مدون آماده گردد، هم اهمیت موضوع تعیین می گردد و هم در موقع احتیاج می توان از بقیه افراد هم کمک می گیرد.

یادگرفتن: یک کارمند خوب وقتی به مشکل بربخورد، دوباره آن را مطالعه می نماید. علت اینکه چرا پیروز نشده است را پیدا می نماید، اینکه چه عاملی یا چه عملکردی باعث شد تا این روش به پیروزیت نرسد. مطالعه یک اشتباه باعث می گردد تا شما راه های غلط دیگر را امتحان نکنید.

پذیرفتن مسوولیت آن اشتباه: کارمند خوب به سادگی قبول می نماید که مرتکب اشتباه شده است. آنها برای اشتباه خود توجیه نیاورده و با شجاعت آن را ابراز می نمایند. پذیرفتن اشتباه برای درس گرفتن از آن امری واجب است. پذیرفتن اشتباه منجر به شناخت درست آن می گردد.

ضمانت تکرار نشدن اشتباه: مهم ترین نتیجه یک اشتباه، تکرار نشدن آن است. وقتی اتفاق افتادن یک اشتباه معلوم شد، باید اطلاعات مربوط به آن برای تمام افراد شرح داده گردد. اگر اشتباه بزرگ و باعث خسارت گردد، باید خط قرمز هایی برای همه افراد تعیین گردد تا همه از تجربه به دست آمده استفاده نمایند و راه برای خسارت دوباره از اشتباه های همچون آن بسته گردد.

منبع: الی گشت

به "چگونه با اشتباهات کارمندان کنار بیاییم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه با اشتباهات کارمندان کنار بیاییم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید