چک لیست و راهنمای کامل حمام کودک؛ همه آنچه باید آماده کنیم

به گزارش وبلاگ تور چین، ایجاد یک روتین آرام و ثابت قبل از خواب کودک از سوی متخصصان به عنوان یکی از بهترین راه ها برای کمک به او در انتقال آسان به خواب توصیه می شود. حمام کودک می تواند یکی از این راه ها باشد.

چک لیست و راهنمای کامل حمام کودک؛ همه آنچه باید آماده کنیم

هر کودکی با دیگری فرق دارد، بنابراین شما بهترین افراد برای مشخص روال ایدئال برای فرزند خود خواهید بود. با این حال، به یاد داشته باشید که انجام کارها به ترتیب و در زمان مشخص در هر شب، کلید ایجاد عادات خوب خواب است. حمام کودک یکی از راه های خوب برای انجام این کار است. آیا نمی دانید چگونه حمام کودک را انجام دهید؟ در اینجا یک راهنمای گام به گام برای کمک به شما در تسلط بر اصول اولیه آورده شده است.

چه چیزهایی را باید قبل از حمام کودک خود آماده کنید؟

نباید بگذارید این اتفاق بیفتد که بعد از حمام کردن کودک در حالی گریه می کند و جیغ می کشد، سعی کنید یک حوله تمیز پیدا کنید. برای اطمینان از اینکه زمان حمام راحت می گذرد، موارد زیر را آماده و در دسترس داشته باشید:

  • پوشک
  • لباس تمیز مانند سرهمی، رکابی و شلوار، بادی یا هر چیزی که قرار است کودک با آن بخوابد
  • حوله کلاهدار
  • دستمال حوله ای برای خشک کردن هر جا که حوله به آن نمی رسد
  • لیف حمام
  • صابون و شامپو بچه ملایم و مخصوص پوست های حساس
  • کرم تعویض پوشک
  • برس مو برای تحریک پوست سر کودک

هر نوزادی به حوله مخصوص خودش، جدا از حوله های بقیه اعضای خانواده نیاز دارد. برای چند هفته اول به یک حوله کوچک نیاز دارید و توصیه می کنیم حوله با مقدار بزرگ تر هم داشته باشید. حوله های کلاهدار برای پوشاندن سریع و آسان کودک و خشک کردن راحت او عالی هستند. هود یا کلاه متصل به این حوله ها باعث می شود سر بچه سریع و آسان خشک شود.

دمای ایمن حمام کودک چقدر است؟

هنگام آماده شدن برای حمام کردن نوزاد، همواره ابتدا وان حمام را پر کنید. بررسی کنید که دما برای پوست حساس و نرم او مناسب باشد.

دمای توصیه شده برای حمام کامل نوزادان حدود 37 درجه و برای بچه ها 3 ماهه و بالاتر 38 درجه است. می توانید دمای آب را روی مچ دست یا آرنج خود آزمایش کنید تا مطمئن شوید که دما مناسب است. همچنین می توانید از دماسنج حمام برای مقدار گیری دقیق دمای آب استفاده کنید.

نحوه حمام کردن نوزاد

حمام کردن نوزاد برای اولین بار می تواند هیجان انگیز باشد. آیا برای حمام دادن به نوزاد تازه متولد شده خود استرس دارید؟ حمام کردن یک نوزاد لغزنده ممکن است در ابتدا دلهره آور باشد اما با کمی تمرین و با گذشت زمان احساس راحتی بیشتری خواهید کرد. با یادگیری اصول حمام نوزاد شروع کنید. مراحل زیر را برای ایمن حمام کردن نوزاد دنبال کنید:

  • برای حمام با انتخاب یک سطح ایمن و صاف مانند میز تعویض نوزاد در یک اتاق گرم شروع کنید. مکانی گرم با سطح صاف. یک وان کوچک روی پیشخوان آشپزخانه، میز یا تخت محکم هم می تواند مناسب باشد. حتی یک پتو یا حوله روی زمین مسئله ای ندارد. سطوح سخت را با پتو یا حوله بپوشانید. می توانید کودک خود را در هر اتاقی که گرم، ایمن و تمیز است حمام کنید. لازم نیست حتما حمام باشد. همچنین می توانید با کودک خود دوش بگیرید. صورت کودک خود را از آب دور نگه دارید و مطمئن شوید که از آب گرم و نه داغ استفاده کنید.
  • یک پتوی نرم، حوله یا پد تعویض پهن کنید تا کودک روی آن دراز بکشد.
  • با یک دستتان همواره کودک خود نگه دارید.
  • یک لگن یا وان کودک را با 5 سانتی متر آب گرم پر کنید. مراقب باشید دمای آب بررسی شده باشد، زیرا آب خیلی داغ ممکن است پوست ظریف کودک را اذیت کند و سردی بیش از حد دمای بدن او را بسیار پایین می آورد.
  • لباس نوزادتان را درآورده و او را در حوله بپیچید.
  • کودک خود را در محل آماده شده به پشت بخوابانید. برای گرم نگه داشتن نوزاد، فقط قسمت هایی از بدن کودک را که در حال شست وشو است در معرض دید قرار دهید.
  • حوله را با آب ساده و گرم خیس کنید. سپس آب اضافی را بگیرید و صورت کودکتان را پاک کنید.
  • مهم است که چشمان کودکتان را با دستمالی که با آب مرطوب شده است، بدون صابون تمیز کنید. دستمال را به آرامی از گوشه داخلی یک چشم به گوشه بیرونی بکشید. پس از اتمام کار، از گوشه تمیز پارچه برای شستن چشم دیگر استفاده کنید.
  • بینی و گوش کودک خود را با دستمال مرطوب تمیز کنید. قبل از حرکت، پارچه را دوباره خیس کنید و در صورت لزوم از کمی صابون یا شامپوی مخصوص نوزاد برای شستن ملایم موها و صورتش استفاده کنید.
  • از آب گرم و صابون بچه برای شست وشوی آرام بقیه بدن کودکتان استفاده کنید و به طور مرتب پارچه را فشار دهید تا از شر هرگونه آلودگی خلاص شوید. برای تمیز کردن بدن کودک، از یک دستمال مرطوب مرطوب آغشته به آب ساده یا صابون استفاده کنید. اگر از صابون استفاده می کنید، مطمئن شوید که ملایم و مرطوب کننده است. به چین های زیر بازو، پشت گوش، دور گردن و ناحیه تناسلی توجه ویژه داشته باشید.
  • هرگز کودک خود را در آب تنها نگذارید. در طول زمان حمام، همواره مراقب کودک خود باشید و او را ایمن نگه دارید. اگر چیزی را که برای حمام نیاز دارید فراموش کردید، کودکتان را با خود ببرید. هرگز کودک خود را حتی برای یک لحظه در وان تنها نگذارید.

خشک کردن و لباس پوشیدن نوزاد پس از حمام

در اینجا نحوه بیرون آوردن نوزاد تازه متولد شده از حمام، آمادگی برای خشک کردن و لباس پوشاندن به او آورده شده است:

  • با نگه داشتن سر و گردن کودک، او را از حمام بیرون بیاورید و سپس او را به پشت روی یک حوله تمیز، خشک و نرم قرار دهید. در صورت امکان، کودک خود را روی زمین خشک کنید تا امکان افتادن از بین برود. اگر کودک خود را روی یک سطح برجسته مانند میز تعویض می کنید، همواره یک دست خود را روی کودک نگه دارید.
  • کودک خود را در یک حوله نرم بپیچید و او را خشک کنید. چین و چروک های پوستی کودک خود را خشک کنید، از جمله زیر بغل، کشاله ران، زیر چانه، اطراف گردن و پشت گوش.
  • اگر پوست کودک شما خشک است، یک کرم یا پماد بدون عطر روی پوست او بمالید.
  • اگر کودک شما راش پوشک دارد، یک کرم مخصوص را خیلی غلیظ مانند خمیر روی ناحیه پوشک بمالید.
  • به کودک خود لباس بپوشانید و ابتدا از پوشک شروع کنید.
  • کودک خود را در مکانی امن، مانند تخت یا گهواره قرار دهید. همواره مراقب باشید که سر و گردن کودک خود را نگه دارید. مراقب فرق سر او هنگام حمل کردن یا گذاشتن او در گهواره باشید.

کجا نوزادم را حمام کنم؟

در چند هفته اول، می توانید نوزاد خود را در یک وان پلاستیکی کوچک، لگن یا سینک بشویید. هنگامی که کمی بزرگ تر می شود، وان پلاستیکی کودک ممکن است شستن او را آسان تر کند. هیچ زمان مشخصی وجود ندارد که بگوییم بچه ها می توانند درون یک وان واقعی بروند. تا زمانی که احساس امنیت نمی کنید این کار را نکنید.

بهترین راه برای نگه داشتن نوزاد در وان چیست؟

نگه داشتن امن به کودک شما کمک می کند تا در وان احساس راحتی کند و ایمن بماند. از بازوی غیر غالب خود برای حمایت از سر و گردن کودک و از دست دیگر برای نگه داشتن و هدایت بدن کودک به داخل آب استفاده کنید. در صورت نیاز به حمایت از سر و پشت کودک خود ادامه دهید. در طول حمام وقتی نوبت به شستن پشت کودک می رسد او را روی بازوی مخالف بگیرید.

اول باید کجا را بشوییم؟

بیشتر والدین از سر و صورت کودک شروع می کنند و به قسمت های کثیف تر از بدن او می روند. این کار از شسته شدن مجدد نواحی شست وشو شده جلوگیری می کند.

آیا باید موهای نوزاد را بشوییم؟

اگر نوزاد شما مو دارد و فکر می کنید موهایش نیاز به شست وشو دارد، با دست آزاد خود، یک قطره از شامپوی ملایم کودک را به آرامی روی پوست سر کودک ماساژ دهید. شامپو را با یک فنجان آب یا یک دستمال مرطوب از سر کودک بشویید و یک دست خود را روی پیشانی کودک بکشید تا کف از اطراف چشم او خارج شود.

آیا لوسیون بعد از حمام کودک به جلوگیری از خشکی کمک می کند؟

بیشتر نوزادان بعد از حمام نیازی به لوسیون ندارند. اگر پوست کودک شما بسیار خشک است، مقدار کمی مرطوب کننده بدون عطر نوزاد را به نواحی خشک بمالید. ماساژ ممکن است به کودک شما احساس خوبی بدهد. اگر خشکی ادامه پیدا کند، ممکن است به این دلیل باشد که کودکتان را خیلی زیاد حمام می کنید.

چه زمانی نوزادان تازه متولد شده را حمام کنیم

شما می توانید نوزاد خود را در هر زمانی از روز حمام کنید. این ایده خوبی است که زمانی را انتخاب کنید که در آن آرامش داشته باشید و مزاحمتی برای شما ایجاد نشود. بهتر است از حمام کردن نوزاد در زمانی که گرسنه است یا بلافاصله بعد از شیر خوردن خودداری کنید.

اگر حمام کردن، کودک شما را آرام می کند، می توانید از آن به عنوان راهی برای خواباندن نوزاد در شب استفاده کنید.

چند وقت یک بار باید نوزاد را حمام کنیم؟

بسکمک از مردم حمام کامل را تا زمانی که بند ناف از بین برود و ناف به طور کامل بهبود یابد عقب می اندازند. این زمان بین حدود 1 تا 4 هفته است. این یک ترجیح شخصی است. حمام 2 تا 3 بار در هفته در سال اول خوب است. در واقع، تمیز کردن مکرر و بیش از دو بار در هفته فقط ممکن است به خشک کردن پوست نرم و حساس نوزاد بینجامد. اما اگر کودک شما واقعاً حمام را دوست دارد، می تواند یک بار در روز حمام کند. حمام کردن بیش از این ممکن است پوست کودک شما را خشک کند.

حدود 5-10 دقیقه برای حمام کودک کافی است. این امر به ویژه در صورتی مهم است که کودک شما پوست خشک یا حساسی دارد.

اگر با تعویض پوشک و دستمال مرطوب سریع و کامل کار می کنید، قسمت هایی که نیاز به توجه و تمیز کردن مکرر دارند را همواره تمیز نگه دارید، صورت، گردن و ناحیه پوشک. در بین دفعات حمام کردن، می توانید چین های پوست کودکتان از جمله ران، کشاله ران، زیر بغل و چانه را نیز بررسی کنید. در صورت لزوم، این منطقه ها را هم با یک دستمال مرطوب تمیز کنید.

بهتر است کودک خود را صبح یا شب حمام کنم؟

به شما بستگی دارد. زمانی را انتخاب کنید که در آن عجله ندارید یا احتمال مزاحمت و حواس پرتی در کارتان کمتر است. برخی از والدین حمام صبحگاهی را انتخاب می کنند، زمانی که نوزادانشان هوشیار هستند. برخی دیگر ترجیح می دهند حمام کردن نوزاد را به بخشی از یک مراسم آرام بخش قبل از خواب تبدیل کنند. اگر نوزاد خود را بعد از شیر دادن حمام می کنید، ابتدا کمی صبر کنید تا شکم نوزادتان آرام شود.

چگونه کودک را در حمام سرگرم کنیم؟

همانطور که کودک بزرگ تر می شود، فعالیت و بازی، ترفندهای عالی برای پرت نگه داشتن حواس کوچولوی متلاطم شما در حین انجام کار شستن است. روش های متداول برای سرگرم نگه داشتن و مشغول نگه داشتن کودک در حمام هنگام تمیز کردن او عبارت اند از:

  • استفاده از کتاب های مخصوص حمام
  • بازی کردن با اسباب بازی های ضد آب
  • بازی با ظروف خالی از کمد آشپزخانه مانند ظروف پلاستیکی تمیز
  • آواز خواندن برای او
  • استفاده از آینه

این ها ابزارهایی عالی برای سرگرم نگه داشتن کودک شما هستند. اطمینان حاصل کنید که ارتفاع آب در وان بیشتر از حدود 5 سانتی متر برای یک نوزادان تا زیر 6 ماهگی نشود. یک تشک ضد لغزش در حمام یا وان نیز ایده خوبی برای نشستن مطمئن و جلوگیری از لیز خوردن است.

سخن آخر

حمام کردن نوزاد نیاز به تمرین دارد. بنابراین سعی کنید آرامش داشته باشید و وقت صرف کنید. ممکن است دوست داشته باشید زمانی که شخص دیگری برای کمک به حمام کردن کودکتان در کنار شماست، نوزادتان را حمام کنید. اگر نگران لیز خوردن کودک خود هستید، می توانید با پوشاندن یک پوشک پارچه ای تمیز یا حوله، لغزندگی حمام کردن را کمتر کنید. به طور کلی، نوزادان در حدود 3 ماهگی به حمام عادت می کنند. شما هم در این زمان به مقدار کافی به این کار مسلط خواهید شد.

منبع: PureBaby

منبع: دیجیکالا مگ

به "چک لیست و راهنمای کامل حمام کودک؛ همه آنچه باید آماده کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چک لیست و راهنمای کامل حمام کودک؛ همه آنچه باید آماده کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید