خواص هل برای پوست، مو و سلامتی بدن

به گزارش وبلاگ تور چین، هل به علت عطر و طعم غنی که دارید، یک ادویه محبوب در تهیه انواع غذاهاست. هل پس از زعفران و وانیل، سومین ادویه گران قیمت دنیا است. اما آنچه بسیاری از ما نمی دانیم، این است که هل فواید زیادی برای سلامتی و زیبایی دارد. در این مقاله به تمام خواص هل و کاربردهای مختلف آن می پردازد. هل سرشار از مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، گوگرد، منیزیم، آهن و بعلاوه منگنز است. این ادویه معطر بعلاوه حاوی ویتامین هایی از جمله ریبوفلاوین، نیاسین و ویتامین سی هستند. پس کاملاً آشکار است که هل دارای مزایای بسیاری است. پس اجازه بدهید در این مقاله از بلاگ خبرنگاران آنالیز به طور عمیق تر به خواص هل بپردازیم.

خواص هل برای پوست، مو و سلامتی بدن

هل چیست؟

هل از خانواده گیاهان زنجبیل است و از نظر علمی با نام Elettaria Cardamomum شناخته می گردد. اساساً هل غلاف های کوچک و سبز رنگی هستند که درون آن دانه های سیاهی وجود دارند. هم دانه ها و هم غلاف دارای طعم تند و شیرین قوی و منحصر به فردی هستند. این ادویه بومی در هند، نپال، بوتان و بسیاری از جاهای دیگر قاره آسیا مانند چین، ویتنام، مالزی، کره، ژاپن و ایران و سایر منطقه ها دنیا پیدا می گردد.

اعتقاد بر این بوده که کشت هل در واقع از هند آغاز شده است. دو نوع اصلی هل وجود دارند.

  • هل سبز که کوچک است و از انواع هل سیاه، قرمز و سفید بزرگ تر است. هل سبز که در هند و مالزی یافت می گردد، رایج ترین نوع هل است که برای طعم دادن به غذاهای و بعلاوه نوشیدنی های مختلفی استفاده می گردد.
  • نوع سیاه هل بیشتر در منطقه هیمالیا شرقی یافت می گردد. این نوع هل ارزش دارویی دارد و در غذاهای مانند بریانی استفاده می شوند. در هند، هل به طور سنتی به عنوان علف در نظر گرفته می گردد و از آن در آیورودا و طب سنتی چین استفاده می گردد.
حتما بخوانید: خواص گلیسیرین برای پوست و مو

15 مورد از خواص هل

بیایید اکنون تمام فواید هل که باید بدانیم را همراه با کاربردهایش آنالیز کنیم. هر یک از خواص هل در راستای موارد سلامتی و زیبایی در نظر گرفته شده اند:

فواید هل برای پوست

از بین دو نوع هل، هل سبز بیشتر برای پوست استفاده می گردد. اسانس موجود در این ادویه، برای پوست و بعلاوه مو بسیار مفید است.

مزایای هل برای درخشان کردن پوست

هل سبز برای بهبود درخشندگی پوست بسیار موثر است. هتل آنتی اکسیدان زیادی دارد که به حذف سموم و پاکسازی بدن از درون یاری می نماید. در واقع وقتی سموم از بدن ما دفع می شوند، پوست ما شفاف و درخشان خواهد شد.

نحوه استفاده از هل برای درخشندگی پوست:

  • اندازه مساوی پودر هل و ماست را در یک کاسه کوچکی مخلوط کنید. سپس آن را روی صورت و گردن بمالید. بگذارید 15 دقیقه روی پوست بماند و سپس آن را بشویید.
  • راه دیگری برای استفاده از هل، ساخت ماسک لایه بردار صورت است. یک پیمانه پودر هل، یک فنجان گلاب و 3.4 فنجان بلغور جو دوسر ساده تهیه کنید. همه چیز را داخل مخلوط کن بریزید و خمیر نرم و لطیفی درست کنید. آن را روی پوست مرطوب بمالید و بگذارید 5 دقیقه بماند. هنگام برداشتن ماسک، آن را پاک کنید. هفته ای یکبار از این مخلوط برای داشتن پوستی درخشان بهره ببرید.

فواید هل برای ضد پیری

یکی دیگر از خواص هل، اثرات ضد پیری آن است. آنتی اکسیدان های موجود در هل را می توان عامل اصلی ضد پیری پوست دانست. آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد مبارزه می نمایند و پوست ما را جوان نگه می دارند.

نحوه استفاده از هل برای ضد پیری:

  • مصرف منظم هل سبز را در برنامه غذایی خود بگنجانید.
  • چند قطره اسانس هل را به سرم صورت خود اضافه کنید و سپس آن را روی پوست ماساژ دهید. این مخلوط بافت پوست را بهبود می بخشد، رنگ ناهموار پوست را درمان می نماید و خطوط ریز و چین و چروک را کاهش می دهد.
حتما بخوانید: فهرست تمام خواص آب برنج

خواص هل به عنوان یک پاک نماینده

هل را می توان به عنوان یک پاک نماینده روزانه استفاده کرد. خواص ضد باکتریایی اسانس هل از رشد باکتری ها و قارچ ها جلوگیری می نماید و پوست را شفاف و درخشان می سازد. بعلاوه منافذ را باز نموده و جای زخم را روشن می نماید.

نحوه استفاده از هل به عنوان پاک نماینده:

  • چند قطره اسانس هل را روی صورت بمالید و چند دقیقه ماساژ دهید. سپس صورت خود را بشویید.
  • بعلاوه می توانید از پودر هل برای تمیز کردن پاک نماینده هل خود بهره ببرید. 1.3 فنجان شیر بز را تهیه نموده و یک قاشق چایخوری پودر هل به آن اضافه کنید. این دو ماده غذایی را خوب مخلوط کنید و چند دقیقه به آرامی روی صورت و گردن خود ماساژ دهید. با آب ولرمی صورت و گردن خود را بشویید. این مخلوط یک پاک نماینده ملایم است اما باید یک بار در هفته از آن بهره ببرید. در صورت عدم وجود عارضه، اندازه مصرف را به مرور افزایش دهید.

فواید هل برای مبارزه با آکنه

خواص ضد باکتریایی هل برای درمان آکنه، جوش و سایر حساسیت های پوستی بسیار موثر است. بعلاوه فواید سم زدایی هل به تمیز و شفاف نگه داشتن پوست نیز یاری می نماید.

نحوه استفاده از هل برای درمان آکنه:

  • اندازهی پودر هل را با چند قطره آب لیمو مخلوط کنید. این مخلوط را به عنوان یک درمان لکه بر روی آکنه و علائم بهره ببرید. بعد از 10 دقیقه محل آغشته به مخلوط را با آب بشویید.
  • دانه ها را از غلاف هل سبز تازه شان خارج نموده و در مخلوط کن بریزید تا پودر ریزی به دست آید. به هل آسیاب شده اندازهی عسل اضافه کنید و روی صورت بمالید. بگذارید مدتی بماند و سپس آن را بشویید.
حتما بخوانید: جوش شیرین پوست را چطور جوان و زیبا می نماید؟

خواص هل برای مو

هل نه تنها برای پوست ما مفید است بلکه هل می تواند به رشد مو نیز یاری کند و مسائل پوست سر را درمان نماید. در زیر به بعضی از خواص هل برای مو می پردازیم:

فواید هل برای تغذیه پوست سر

آنتی اکسیدان موجود در هل برای تغذیه پوست سر و بهبود سلامت پوست سر معجزه می نماید. بعلاوه تغذیه فولیکول های موی ما را فراهم می نماید. خواص ضد باکتریایی هل، بعلاوه نقش حیاتی در حفظ پوست سر ما از عفونت دارد.

نحوه استفاده از هل برای تغذیه پوست سر:

  • استفاده از آب هل برای شستن موها برای سلامت پوست سر مفید است. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که پودر هل را با آب مخلوط نموده و قبل از شامپو از آن بهره ببرید. روغن هل یک ضدعفونی نماینده طبیعی و عالی است. استفاده از این روغن به طور مستقیم به پوست سر به درمان عفونت پوست سر یاری می نماید و بعلاوه شوره سر را از بین می برد.

خواص هل برای موهای سالم و زیبا

از نظر آیورودا، هل یکی از ترکیبات مهم روغن گیاهی است. یکی از برترین فواید این ادویه، تقویت ریشه موها و افزایش درخشندگی آنها است. هل سبز بعلاوه از موهای ما در برابر آسیب های مختلف محافظت می نماید.

نحوه استفاده از هل برای موهای سالم و زیبا:

  • استفاده از روغن هل پوست سر ما را سالم نگه می دارد که این مهم به نوبه خود منجر به داشتن موهایی سالم و زیبا می گردد. مصرف منظم هل برای تقویت رشد مو و رسیدن به موهای بلند، قوی و زیبا بسیار مفید است.
حتما بخوانید: درمان موخوره با روش های خانگی

خواص هل برای سلامت قلب و عروق

تحقیقات مختلف نشان داده اند که هل برای سلامت قلب و عروق ما مفید است. ریزمغذی های موجود در هل می توانند با افزایش لیپیدها در بدن مقابله نمایند. مصرف هل می تواند به کنترل ضربان قلب و بعلاوه کنترل فشار خون بالا منجر گردد. آنزیم های آنتی اکسیدان کبدی و قلبی موجود در هل می توانند سطح کلسترول را در بدن ما کنترل نمایند.

پتاسیم یکی از اجزای اصلی خون، مایعات بدن و سلول های ما است. هل مملوء از پتاسیم است. اندازه کافی پتاسیم برای منظم کردن ضربان قلب و کنترل فشار خون بسیار مهم است. علاوه بر این، هل بعلاوه می تواند از تجمع پلاکت ها و التهاب جلوگیری کند و خطر لخته شدن خون و سکته را کاهش دهد.

نحوه استفاده از هل برای سلامت قلب و عروق:

  • معجونی از یک قاشق چای خوری گشنیز، یک پیمانه پودر هل و یک فنجان آب هلو تازه را آماده کنید. آن را به طور منظم مصرف کنید تا از مزایای این هل برای سلامتی خود بهره مند شوید. مصرف روزانه 2 فنجان چای هل برای سلامت قلب و عروق ما نیز عالی است.

خواص هل برای درمان کم خونی

هل سبز حاوی مواد معدنی مانند مس، آهن و بعلاوه ویتامین های ضروری مانند ریبوفلاوین، نیاسین و ویتامین سی است. همه این ها برای فراوری گلبول های قرمز در بدن ما بسیار مهم هستند. این مواد معدنی و ویتامین های موجود در هل، بعلاوه بر متابولیسم سلولی ما تاثیر مثبتی دارد. بنابراین در پیشگیری از کم خونی نیز بسیار موثر هستند.

نحوه استفاده از هل برای درمان کم خونی:

  • یک لیوان شیر گرم را آماده نموده و کمی پودر هل سبز و پودر زردچوبه به آن اضافه کنید. برای طعم دادن می توانید اندازهی شکر نیز اضافه کنید. این مخلوط را هر شب بنوشید تا به شما یاری کند تا از ضعف و سایر علائم کم خونی خلاص شوید.

مصرف هل برای پیشگیری از بیماری های گوارشی

با توجه به فواید دارویی هل، این ادویه به طور سنتی در آیورودا و طب چینی به عنوان یک درمان قدرتمند برای مسائل گوارشی استفاده می گردد. عصاره متانولی هل به کنترل اسیدیته، نفخ و گرفتگی معده یاری می نماید. بر اساس یک مطالعه، روغن های فرار استخراج شده از هل، اثرات مثبتی بر اختلالات گوارشی دارند. هل بعلاوه در تحریک ترشح اسید صفراوی در معده بسیار موثر است که منجر به هضم بهتری می گردد.

نحوه استفاده از هل برای هضم بهتر:

  • این ادویه را به رژیم غذایی منظم خود اضافه کنید تا از تمام فواید هل برای سلامتی بهره مند شوید. می توانید دانه های هل را مصرف کنید، هل آسیاب شده را روی غذا بپاشید یا یک فنجان چای هل بنوشید.

خواص هل برای پیشگیری از سرطان

چندین مطالعه حیوانی نشان داده اند که هل می تواند از تاخیر و حتی معکوس ساختن سرطان جلوگیری کند. خواص ضد التهابی هل به کاهش التهاب عمومی یاری نموده و از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می نماید. فیتوکمیکال های IC3 و DIM موجود در هل، برای مبارزه با سرطان به خوبی شناخته شده اند. این مهم از رشد هورمون های مسئول سرطان سینه، تخمدان و پروستات جلوگیری می نماید. مطالعات نشان داده اند که فواید آنتی اکسیدانی قوی هل برای کسانی که از سرطان روده بزرگ رنج می برند، بسیار موثر است.

نحوه استفاده از هل برای پیشگیری از سرطان:

  • مصرف منظم هل ممکن است به پیشگیری از سرطان یاری کند. روزانه نصف قاشق چای خوری پودر هل بخورید تا از فواید این ادویه معطر بهره مند شوید.

فواید هل برای برطرف بوی بد دهان

این یکی از محبوب ترین خواص هل، کاهش بوی بد دهان است. به علاوه، بوی قوی و در عین حال مطبوع آن، بوی بد دهان را می پوشاند. روغن دانه هل حاوی ترکیبات خاصی است که می تواند باکتری های ایجاد نماینده بوی بد دهان را از بین ببرد.

نحوه استفاده از هل برای برطرف بوی بد دهان:

  • برای استفاده از هل کافی است پس از هر وعده غذایی یا هر زمان که می خواهید نفس خود را تازه کنید، یک اندازه هل را بجوید. بعلاوه می توانید اندازهی چای هل بنوشید یا دهان خود را دو بار در روز با چای هل بشویید.

خواص هل برای سلامت کلیه ها

هل تاثیر مثبتی بر دفعات و اندازه ادرار دارد. ادرار یک راه طبیعی برای سم زدایی بدن ماست. علاوه بر این، هل بعلاوه می تواند فشار خون ما را کاهش دهد و کلسیم و اوره انباشته شده در کلیه ها را از بین ببرد. خواص هل برای سلامتی بعلاوه شامل توانایی آن در درمان طیف گسترده ای از کلیه، مثانه و بعلاوه مسائل ادراری مانند سنگ کلیه، نفریت، سوزش یا ادرار دردناک و میل مکرر به ادرار کردن و سایر است. بعلاوه می توان از آن برای درمان عفونت های مجاری ادراری استفاده کرد.

نحوه استفاده از هل برای سلامت کلیه ها:

  • افزودن هل به رژیم غذایی روزانه، برترین راه برای استفاده از این ادویه برای سلامتی است. هل کامل و آسیاب شده برای حفظ سلامت کلیه ها بسیار مفید است.

فواید هل برای بیماران آسم

بیماران دارای آسم می توانند با مصرف هل از سرفه، خس خس سینه، تنگی نفس یا گرفتگی قفسه سینه تسکین یابند. این مهم بعلاوه می تواند گردش خون در ریه ها را بهبود ببخشد، با التهاب مبارزه می نماید و غشاهای مخاطی را تسکین می دهد. به این ترتیب تنفس را برای بیماران آسم راحت تر می سازد.

نحوه استفاده از پودر هل برای بیماران مبتلا به آسم:

  • بیماران آسم می توانند هل را در مقادیر کم به طور منظم مصرف نمایند تا از مزایای سلامتی هل بهره مند شوند. می توانید پودر هل را به غذای خود اضافه نموده یا روزانه چای هل بنوشید.

مزایای هل برای سم زدایی بدن

خواص آنتی اکسیدانی هل اثرات مثبتی بر سم زدایی بدن دارد. بعلاوه محتوای منگنز در هل باعث فراوری آنزیم های خاصیی یم گردد که با رادیکال های آزاد مبارزه می نموده و بدن ما را از آسیب های رادیکال های آزاد محافظت می نماید. وقتی بدن عاری از سموم باشد، کاملاً می توان گفت که ایمنی و متابولیسم نیز بهبود می یابد و احساس انرژی بیشتری خواهید کرد.

نحوه استفاده از هل برای سم زدایی بدن:

  • یک فنجان چای هل، زمانی که به صورت روزانه مصرف گردد، یاری زیادی به حفظ سلامت دارد. بعلاوه می توان از هل در غذاها به طور منظم استفاده کرد.

خواص هل برای افسردگی

فواید ضد افسردگی هل به فرد یاری می نمایند تا با این مشکل روحی کنار بیاید. اسانس هل به طور گسترده در رایحه درمانی استفاده می گردد.

نحوه استفاده از هل به عنوان ضد افسردگی:

  • چند دانه هل را پودر نموده و در آب بجوشانید و آن را به همراه چای نوش جان کنید. مصرف منظم هل به زودی نتیجه مطلوبی خواهد داشت.
  • مصرف پودر هل سبز با عسل برای سیستم عصبی ما عالی است. این مهم به خلاص شدن از شر ضعف عصبی یاری می نماید و بعلاوه سطح اعتماد به نفس را افزایش می دهد.
حتما بخوانید: چگونه نشانه های افسردگی را تشخیص دهیم؟

کلام آخر

هل دارای خواص بسیاری است که ما در بالا در خصوص آنها صحبت کردیم. این ادویه پرکاربرد دارای خواص زیادی از جمله ویژگی های ضد عفونی نماینده، آنتی اکسیدانی، ضد اسپاسم، گوارشی، ضد نفخ، ادرارآور و سایر موارد است. بعلاوه، طبق گزارش وزارت کشاورزی و پایگاه ملی اطلاعات مواد مغذی، 100 گرم هل حاوی 300 کیلو کالری انرژی، 68 گرم کربوهیدرات، 11 گرم پروتئین، 28 گرم فیبر غذایی و بدون کلسترول است. پس با اضافه کردن این ادویه معطر و مفید در برنامه غذایی و روتین مراقبت از پوست و مو، این امکان را دارید تا از بسیاری مسائل جسمی خود را دور نگه دارید.

منبع: اسنپ مارکت

به "خواص هل برای پوست، مو و سلامتی بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص هل برای پوست، مو و سلامتی بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید