واردات 5 میلیون تن گندم در راه است، چرا خودکفایی گندم مغلوب شد؟

به گزارش وبلاگ تور چین، شنیده ها حاکی از آن است که قرار است بالغ بر 5 میلیون تن گندم وارد کشور گردد.

واردات 5 میلیون تن گندم در راه است، چرا خودکفایی گندم مغلوب شد؟

به گزارش خبرنگار، علی رغم چند سال خودکفایی در فراوری گندم به اسم مهم ترین محصول استراتژیک که با نان مردم گره خورده است، اما طی سال های اخیر بی توجهی به قانون خرید تضمینی و اعلام قیمت ناعادلانه بر فراوری تاثیر سو گذاشت و کار را به جایی رساند که سال زراعی گذشته برای تامین ذخایر استراتژیک مجبور به واردات شدیم که این ماجرا در سال زراعی کنونی هم تکرار خواهد شدچرا که گرانی نهاده های فراوری، تاخیر در اصلاح قیمت به وسیله شورای قیمت گذاری در کنار کاهش 50 درصدی بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل و خشکسالی مزید بر دلیل شده تا بخشی از گندم مورد احتیاج از منابع خارجی تامین گردد، درحالیکه پتانسیل فراوری این محصول استراتژیک در داخل وجود دارد.

این خاتمه ماجرا نیست چرا که بعضی کارشناسان اظهار نظراتی مبنی بر مقرون به صرفه بودن گندم خارجی نسبت به داخلی مطرح می نمایند، درحالیکه در شرایط فعلی تحریم وابستگی به کشورهای بیگانه در تامین نان مورد احتیاج، امنیت غذایی و استقلال کشور را مورد هدف قرار می دهد.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که کاهش بارش بر عملکرد فراوری گندم های زارهای دیم تاثیر بسزایی دارد به طوریکه پیش بینی 14 میلیون تن گندم از مجموع 6 میلیون هکتار اراضی محقق نخواهد شد که با این وجود مسئولان ناگریز به واردات 3 تا 5 میلیون تن گندم به وسیله واردات هستند که این امر به زیان فراوری ملی تمام می گردد .

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از علل شکست طرح خودکفایی گندم واندازه واردات این محصول استراتژیک برای تامین احتیاج کشور با خبر شویم:

محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی وبلاگ تور چین، با اشاره به اینکه مبه وسیله بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل 50 درصد کاهش یافته است، اظهار کرد: بنابر آمار بیش از 4 میلیون تن فراوری گندم کشور دیم است که کاهش بارش در عملکرد گندم زارهای دیم تاثیر گذاشته است.

وی اضافه کرد: در بعضی مزارع شرایط به گونه ای است که گندم فراوریی قابل برداشت نیست و کشاورزان تنها توانستند از کاه فراوریی استفاده نمایند.

ملک زاده با بیان اینکه شرایط کمبود بارش در عملکرد گندم آبی هم تاثیر گذار بوده است، گفت: کاهش بارش در کنار اعلام قیمت ناعادلانه و غیرمنطقی تا قبل از فصل کشت موجب شد بسیاری از کشاورزان اقدام به کشت ننمایند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی با اشاره به دیگر علل کاهش فراوری گندم بیان نمود: با حذف ارز ترجیحی سموم و کود، قیمت به طور چشمگیری افزایش یافت که بسیاری از بهره برداران نتوانستند در مزارع خود از کودهای فسفاته و پتاسه استفاده نمایند که در عملکرد فراوری تاثیر بسزایی دارد.

وی ادامه داد: علی رغم کوشش وزارت جهاد برای سوق دادن کشاورزان به سمت خودکفایی و بی احتیاجی از واردات، در بعضی نقاط عملکرد پایین است که این موضوع در فراوری نهایی محصول تاثیر بسزایی دارد.

به گفته ملک زاده، باوجود کاهش فراوری گندم ناشی از مسائل متعدد، اما امکان اندازه دقیق آن وجود ندارد.

این مقام مسئول ادامه داد: بعد از ثبت مشخصات خرید در سازمان غلات یا سامانه بانک، واریز وجه به حساب کشاورزان انجام می گردد، چرا که پس از تامین اعتبار، دولت به حساب سازمان غله پول واریز می نماید، درحالیکه امیدواریم برای رضایت خاطر کشاورزان اعتبارات لازم تجهیز گردد.

این مقام مسئول درباره آخرین شرایط واردات گندم بیان نمود: سالیانه 11 میلیون تن گندم در کشور مورد استفاده قرار می گیرد که با احتساب ذخایر استراتژیک برآوردها حاکی از آن است که با احتساب ذخایر استراتژیک 3 تا 5 میلیون تن گندم وارد گردد.

به گفته وی، با توجه به شرایط اقلیمی و آمارهای فراوری و اندازه خرید احتیاج است که واردات صورت گیرد، اما امیدواریم گندم کیفی مشابه فراوری داخل و عاری از هر گونه علف های هرز و بیماری وارد گردد تا مسئله ای برای کشور ایجاد نگردد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در واکنش به اظهار نظر بعضی کارشناسان مبنی بر مقرون به صرفه بودن گندم خارجی نسبت به داخلی بیان نمود: با توجه به پتانسیل بخش کشاورزی، ظرفیت فراوری گندم در داخل وجود دارد، هر چند از لحاظ اسمی گندم با ارز 4200 وارد می گردد، اما به لحاظ ارزشی با قیمت بیش از 20 هزار تومان محاسبه می گردد، درحالیکه با فراوری این محصول استراتژیک در داخل، ارز مورد احتیاج برای محصولاتی که در داخل امکان فراوری نیست، مورد استفاده قرار می گیرد.

وی ادامه داد: گرچه گندم را با ارز 4200 تومان وارد می نمایند، اما حداقل با ارز نیما محاسبه می گردد که با این وجود اگر مسئولان بدنبال برطرف مشکل هستند، ارز دولتی را باید حذف نمایند تا با تک نرخی شدن ارز مسئله ای ایجاد نگردد و در مقابل ارز ترجیحی به واردات محصولاتی اختصاص یابد که ظرفیت فراوری آن در داخل وجود ندارد یا اندازه فراوری کاهش یافته است.

رحیمی کارشناس کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی وبلاگ تور چین، با اشاره به علل کاهش فراوری گندم اظهار کرد: با توجه به گران شدن کودهای شیمیایی، بخشی از کشاورزان کشت را بدون استفاده از کود پایه انجام دادند.

وی با اشاره به اینکه قیمت بعضی کودها به بیش از 10 برابر رسیده است، اضافه کرد: قیمت سموم مبارزه با بیماری و علف های هرز 10 تا 15 برابر رشد داشته است که تمامی این عوامل کشاورزان را با چالش های زیادی روبرو نموده است.

رحیمی ادامه داد: در شرایط کنونی، کرونا از یک سو و تورم افسار گسیخته از سوی دیگر فشار مضاعف بر دوش کشاورزان وارد نموده است چرا که تمامی فراورینمایندگان در تامین معیشت و نهاده های مورد احتیاج ناشی از تورم عمومی رنج می برند.

این کارشناس کشاورزی با اشاره به تاثیر سو گرانی نهاده های کشاورزی بر عملکرد فراوری بیان نمود: با توجه به افزایش چند برابری قیمت سموم، آفت کش و کودهای شیمیایی و عدم شرایط مناسب مالی، بسیاری از کشاورزان نتوانستند نهاده مورد احتیاج را تامین نمایند که این موضوع در کنار شرایط اقلیم و کم بارشی فراوری را تحت تاثیر خود قرار داده است.

وی قیمت گذاری نامناسب خرید تضمینی را از دیگر علل تاثیر گذار بر فراوری گندم خاطرنشان کرد و گفت: با توجه به قیمت ناعادلانه خرید تضمینی با هزینه های فراوری، استقبال کشاورزان نسبت به فراوری کاهش یافته است.

رحیمی ادامه داد: با توجه به اثر گذاری اندازه بارندگی در کشت های دیم، اندازه فراوری کاهش می یابد.

این کارشناس کشاورزی با بیان اینکه اعلام قیمت ناعادلانه محصولات کشاورزی ضربه مهلکی به فراوری محصولات استراتژیک وارد می نماید، گفت: سلیقه ای عمل کردن دولت ها و عدم اجرای مناسب برنامه ها، فراوری محصولات استراتژیک را تحت تاثیرخود قرار داده است، کمااینکه در محصولات استراتژیک همانند ذرت ناشی از کاهش چشمگیر فراوری شاهد واردات بی رویه محصول هستیم که در نتیجه این موضوع برهم خوردگی فراوری و گرانی مرغ را بدنبال داشته است.

رحیمی با اشاره به اینکه گندم کالای فوق استراتژیک است، بیان نمود: با توجه به آنکه گندم به نان مردم گره خورده است، از این رو وابستگی در گندم ضربه مهلکی به استقلال کشور وارد می نماید.

وی در واکنش به اظهار نظرات بعضی افراد مبنی بر پایین بودن قیمت گندم خارجی در مقایسه با گندم داخلی گفت: با توجه به عدم اجرای برنامه، فراوری کاهش یافته است که در شرایط فعلی تحریم، این موضوع ضربه مهلکی به فراوری وارد می نماید، چنانچه بعضی افراد اذعان می نمایند که گندم خارجی نسبت به داخلی مقرون به صرفه تر است، این موضوع به کیفیت گندم مربوط می گردد.

به گفته رحیمی، در بعضی موارد گندم خوراک دام و طیور وارد شده است که با این وجود بعضی افراد اذعان می نمایند گندم با قیمت مناسب از خارج آوردیم، درحالیکه کیفیت گندم خارجی مشابه فراوری داخل بالاتر از قیمت خرید تضمینی وارد می گردد .

علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی وبلاگ تور چین، از کاهش فراوری گندم اطلاع داد و گفت: با کاهش بارش در منطقه ها دیم استان های گرم و معتدل پیس بینی می گردد که فراوری گندم به 12 میلیون تن هم نرسد.

وی با بیان اینکه پیش بینی دقیقی راجع اندازه واردات نداریم، اضافه کرد: با اصلاح فرایند خرید تضمینی و پرداخت به روز مطالبات این احتمال وجود دارد که احتیاج محدودی به واردات داشته باشیم، اما با تکرار تاخیر پرداخت مطالبات معلوم نیست چه بر سر فراوری و خرید آید .

ایمانی با اشاره به اینکه طرح خودکفایی گندم شکست خورده است، بیان نمود: در ابتدای فصل نهاده مورد احتیاج در بخش فراوری نتوانستیم در اختیار فراوری نماینده قرار دهیم که این موضوع در کنار گرانی قیمت سموم، کود، ماشین آلات و حمل و نقل در کنار کم بارشی و شرایط خشکسالی مزید بر دلیل شد تا به فراوری مد نظر 14 میلیون تن از سطح 6 میلیون هکتار نرسیم.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه اندازه خرید به فراوری گندم ارتباطی ندارد، اضافه کرد: اندازه خرید تابع متغیرهای متعددی است که اگر به خوبی مدیریت گردد، اندازه خرید کمتر از سال گذشته نخواهد بود .

رئیس بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: با اصلاح قیمت گندم، کشاورزان استان های شمال غرب، سرد و معتدل به تغذیه مزارع رسیدگی نموده اند که با این وجود مسئله ای در کیفیت گندم فراوریی نداریم.

ایمانی با تاکید بر پرداخت به موقع مطالبات گندمکاران بیان نمود: اگر تاخیر در پرداخت مطالبات صورت گیرد، کشاورزان گندم فراوریی را در انبارها نگه داری می نمایند تا بتوانند به دامدار، مرغدار و دلال با قیمت بالاتری عرضه نمایند، از این رو پیشنهاد ما به دولتمردان آن است که مطالبات کشاورزان را حداکثر یک هفته پس از ثبت در سامانه و سیستم بانکی پرداخت گردد چرا که در شرایط فعلی اقتصاد، تاخیر 20 روز و گاها بالاتر قابل قبول نیست.

این مقام مسئول با بیان اینکه قیمت گندم خارجی در مبادی مختلف متغیر است، گفت: قیمت کنونی هر کیلو گندم روسیه 220 دلار، گندم آلمان 269 دلار، گندم کانادا 279 دلار و گندم اوکراین 225 دلار است که بنابر قانون مصوب مجلس، واردات کالاهای استراتژیک با ارز ترجیحی است که با احتساب مبه وسیله قیمت 230 تا 240 دلار، نرخ هر کیلو گندم خارجی با برآورد سایر هزینه ها به یک هزار و 700 تومان هم نمی رسد، هر چند با محاسبه ارز نیما و واردات به وسیله بخش خصوصی قیمت هر کیلو گندم خارجی به 6 هزار و 200 تا 6 هزار و 400 تومان بسته به مبادی مختلف می رسد.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران در خاتمه توضیح داد: در حال حاضر قیمت هر کیلو گندم داخلی با احتساب یارانه دولت در بخش نهاده، خدمات فنی و مهندسی، تحقیقاتی و ترویجی با نرخ گندم خارجی برابری می نماید، اما خودکفایی در فراوری و بی احتیاجی از واردات اولویت است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "واردات 5 میلیون تن گندم در راه است، چرا خودکفایی گندم مغلوب شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واردات 5 میلیون تن گندم در راه است، چرا خودکفایی گندم مغلوب شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید