همه چیز درباره معبد هوروس در ادفو

به گزارش وبلاگ تور چین، معبد هوروس (Temple of Horus) در شهر باستانی ادفو (Edfu) در ساحل غربی رودخانه نیل قرار گرفته و در فاصله مساوی بین دو بندر بسیار مهم اقصر (Luxor) و اسوان (Aswan) است. این معبد به عنوان یکی از برترین و محافظت شده ترین جاهای دیدنی و تاریخی در مصر به شمار می رود و گردشگران بسیار زیادی را به خود جلب می نماید.

همه چیز درباره معبد هوروس در ادفو

ماندگاری این معبد نسبت به دیگر آثار تاریخی مصر نیز به دو علت است؛ اول اینکه این معبد نسبت به دیگر بناهای قدیمی فراعنه موجود در مصر دیرتر ساخته شده و دوم اینکه این معبد برای قرن ها در زیر شن های بیابان دفن شده تا اینکه در میانه قرن نوزدهم میلادی از زیر خاک بیرون آورده شده است. همین نیز باعث شده تا معبد در برابر آسیب های مختلف محفوظ بماند و امروزه به یکی از زیباترین و جالب ترین معابد باستانی مصر تبدیل گردد.

تاریخچه معبد هوروس

قبل از اینکه معبد هوروس ساخته گردد، در این مکان معبدی وجود داشته و به هوروس خدای آسمان با سر شاهین اختصاص داشته است. از آنجا که هوروس به عنوان محافظ فراعنه شناخته می شد، در مصر باستان معابد بسیار زیادی برای او ساخته می شد. معبد فعلی هوروس نیز به عنوان معبدی بطلمیوسی شناخته می گردد که ساخت آن به وسیله بطلمیوس سوم اورژتس در سال 237 پیش از میلاد شروع شده و در زمان حکومت پدر کلئوپاترا یعنی بطلمیوس دوازدهم اولیت در سال 57 پیش از میلاد به خاتمه رسیده است.

سلسله بطلمیوس در سال 305 پیش از میلاد به وسیله یکی از هموطن های اسکندر مقدونی تاسیس شد و آخرین و طولانی ترین سلسله حاکم در تاریخ باستان مصر به شمار می رود. معبد هوروس بزرگترین معبد در تمام مصر به شمار می رفت که به هوروس اختصاص یافته بود و در آنجا نیز جشنواره ها و مراسم های بسیار زیادی برای این خدای مصر برگزار می شد. میزان بسیار بزرگ و برجسته این معبد نیز رونق دوران بطلمیوسی را به رخ می کشد و کتیبه های متعدد درون این معبد نیز یاری بسیار زیادی به شناخت مصر به عنوان یکی استان های دوره هلنیستی نموده است.

این معبد تا سال 391 پس از میلاد نیز به عنوان مکان بسیار مهمی برای ستایش خدایان شناخته می شد تا اینکه امپراتور روم تئودوسیوس اول بر طبق فرمان خودش بت پرستی در کل امپراتوری روم را ممنوع گفت. نوکیشان مسیحی سعی کردند بسیاری از آثار برجسته معبد را از بین ببرند و این در حالی است که آثار سوختگی نشان می دهند آن ها سعی در آتش زدن معبد نیز داشتند.

خوشبختانه کوشش آن ها برای نابود کردن معبد هوروس ناموفق بوده و این معبد برای سالیان سال به زیر شن و ماسه بیابان و بعلاوه لجن رودخانه نیل فرو رفت، به صورتی که تنها بخش هایی از دروازه آن قابل مشاهده باقی ماند. در سال 1798 میلادی کاوشگران فرانسوی این بخش های بیرون آمده از زیر خاک را به عنوان معبد هوروس تشخیص دادند اما این مصرشناس برجسته فرانسوی اگوست ماریت بود که در سال 1860 میلادی کار بسیار سخت حفاری این معبد و بازگرداندن آن به شکوه سابقش را شروع کرد. این مصرشناس علاوه بر این معبد، مسئولیت بازیابی و بازسازی بسیاری از آثار باستانی برجسته و مشهور مصر را نیز برعهده داشته است.

معماری معبد هوروس

معبد هوروس از بلوک های سنگ آهک ساخته شده و با وجود اینکه مربوط به سلسله بطلمیوسی ها است اما طراحی آن شبیه به ساختمان های دوره فراعنه قبلی است. در نتیجه، این معبد بینش ارزشمندی از جزییات معماری معابد نابود شده در اقصر و کارناک (Karnak) را برای کارشناسان و مصرشناسان فراهم آورده است.

بازدیدنمایندگان برای ورود به داخل معبد هوروس از دروازه باشکوه و عظیمی عبور می نمایند که بیش از 118 فوت ارتفاع دارد و در دو سمت آن نیز مجسمه های گرانیتی از هوروس به شکل شاهین دیده می گردد. در خود دروازه این معبد نیز می توان نقش برجسته هایی از بطلمیوس دوازدهم اولت در حال ضربه زدن به دشمنان را مشاهده کرد.

پس از ورود به داخل معبد، به حیاط بزرگی وارد می شوید که در آن، 32 ستون در سه طرف فضایی باز قرار گرفته اند. قبلا از این فضا برای برگزاری مراسم های مذهبی استفاده می شد. در دیوارهای حیاط نیز نقش های برجسته های متعددی را می توان مشاهده کرد که یکی از جالب ترین آن ها نیز نشست سالانه هوروس و همسرش به نام هاتور را نشان می دهد.

در سمت دیگر این حیاط نیز دروازه ای وجود دارد که به درون سالن های بیرونی و درونی ختم می گردد. برخلاف بسیاری از معابد قدیمی مصر، سقف این سالن ها دست نخورده به جای مانده اند و دوازده ستون این سقف ها را نگه داشته اند. همین نیز فضایی تماشایی و خارق العاده را ایجاد نموده که تجربه آن می توان بسیار مجذوب کننده و ماندگار باشد..

سالن بیرونی شامل دو دالان در سمت چپ و راست است که یکی از آن ها به عنوان کتابخانه نسخه های خطی مذهبی و دیگری به عنوان تالار تشریفات استفاده می شدند. یکی از این دالان های منتهی به سالن داخلی نیز به عنوان آزمایشگاهی برای تهیه عود و عطرهای مراسمات مورد استفاده قرار می گرفته است.

پس از این سالن های پر از ستون نیز سرسرای اول و دوم قرار دارند که در آنجا، کشیش های معبد، پیشکش های هوروس را قرار می دهند. مقدس ترین مکان معبد نیز به وسیله همین سرسراها قابل دسترسی است و در آنجا همچنان عبادتگاه گرانیتی و صیقلی و بعلاوه مجسمه طلایی هوروس دیده می گردد. کرجی چوبی که برای حمل مجسمه در جشنواره های مختلف استفاده می شده، کپی مجسمه اصلی است و امروزه در موزه لوور پاریس به نمایش گذاشته می گردد. یکی دیگر از بخش های جالب توجه معبد هوروس، Nilometer نام دارد که از آن برای میزان گیری سطح آب رودخانه و پیش بینی موفقیت برداشت محصولات آینده استفاده می شد.

منبع: فوت و فن / tripsavvy

به "همه چیز درباره معبد هوروس در ادفو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره معبد هوروس در ادفو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید