نگاهی به فیلم تلماسه: بخش دو؛ داستانی درباره جنگ، انتقام و کرم های غول پیکر

به گزارش وبلاگ تور چین، فیلم تلماسه: بخش دو (Dune: Part Two) یک بلاک باستر بزرگ و پرهزینه نادر است که حرف های زیادی برای گفتن دارد. این فیلم که علاوه بر تماشایی بودن، محتوای قابل تأملی نیز دارد، حرف های غنی و هوشمندانه ای در رابطه با مضامینی همچون مذهب، جنگ، انتقام، عشق، و حتی کرم های غول پیکر دارد. نمی توان گفت فیلم تلماسه کاملاً و در هر جنبه ای موفقیت آمیز بوده، اما می توان آن را یک تلاش قابل تحسین و ارزشمند خطاب کرد.

نگاهی به فیلم تلماسه: بخش دو؛ داستانی درباره جنگ، انتقام و کرم های غول پیکر

نخستین فیلم تلماسه به کارگردانی دنیس ویلنوو که از رمانی با همین نام نوشته فرانک هربرت اقتباس شده، فیلم بسیار خوبی بود. با این وجود شبیه بسیاری از فیلم های علمی-تخیلی استاندارد بود. اما این موضوع درباره دنباله تلماسه صدق نمی کند. تلماسه: بخش دو یکی از تلخ ترین بلاک باسترهایی است که تا به امروز ساخته شده. تلماسه: بخش دو قرار نیست شبیه فیلم های سرگرم کننده و هیجان انگیزی مثل جنگ ستارگان (Star Wars) باشد. این فیلم بسیار جدی تر از آثار مشابه علمی-تخیلی است.

هشدار: در این مقاله خطر لو رفتن بخش هایی از داستان تلماسه: بخش دو وجود دارد

در هسته ای ترین بخش تلماسه: بخش دو داستانی درباره ایمان وجود دارد؛ ایمانی که هم خالص است، و هم انحراف پیدا کرده. این فیلم حماسه ای از یک مسیح در حال شکوفا شدن است. مردی بسیار انسانی که درون نقش الهی خود فرو می رود. و چه اتفاقی می افتد اگر آن ناجی تازه پیدا شده از موهبت های مقدس خود استفاده کند تا نقشه ای انتقام جویانه را پیش ببرد؟ آیا مؤمنان متوجه این انحراف می شوند، یا کورکورانه از رهبر خود پیروی می کنند؟ پرسیدن این سؤال آسان نیست، اما تلماسه: بخش دو این کار را انجام می دهد؛ آن هم مابین صحنه هایی از انفجارهای حیرت انگیز و کرم های شنی غول پیکر که همه چیز را ویران می کنند.

کریستوفر واکن: امپراتور جهان تلماسه

آخرین باری که ما پاول آتریدیس (با بازی تیموتی شالامی) را دیدیم، هرچه در زندگی اش داشت را از دست داده بود. پدر پاول، دوکی که مأموریت یافته بود بر معادن اسپایس در سیاره بیابانی آراکیس نظارت کند، از سمت برخی یاران خود خیانت دید و به دست خاندان شرور هارکونن کشته شد. تقریباً تمام سربازان و افراد آتریدیس ها سلاخی شدند و پاول و مادرش لیدی جسیکا (با بازی ربکا فرگوسن) به بیابان گریختند. پاول و جسیکا درنهایت مردم بومی آراکیس، فرمن ها را پیدا کردند و در میان شان پذیرفته شدند. این نقطه سرانجامی فیلم تلماسه 2021 بود و تقریباً تمام فیلم مقدمه چینی و زمینه سازی برای ادامه داستان بود.

فیلم تلماسه: بخش دو تقریباً بلافاصله پس از به سرانجام رسیدن فیلم اول، داستان خود را آغاز می کند. پاول (که طبیعتاً قصد دارد انتقام پدرش را بگیرد) به همراه جسیکا به عمق قلمرو فرمن ها رفته اند و در همین حین خاندان هارکونن به رهبری بارون ولادیمیر هارکونن (با بازی استلان اسکارشگورد) سعی در تصرف کامل سیاره آراکیس دارند. در پس زمینه، امپراتور خیانتکار جهان با بازی کریستوفر واکن و دختر پریشانش، پرنسس ایرولان (با بازی فلورانس پیو) در کمین است. نه واکن و نه پیو نقش چندانی در این فیلم بازی نمی کنند، اما به هر حال تماشای اجرای واکن لذت بخش است. او ظاهر می شود، دیالوگ های شوم خود را با زمزمه بیان می کند و هر کسی که در مقابل او می ایستد را از بین می برد. کریستوفر واکن به همه نشان می دهد چطور باید نقش یک امپراتور کهکشانی را بازی کرد.

در فیلم تلماسه: بخش دو همچنین یک شخصیت شرور نو وارد میدان می شود: فید راثا، برادرزاده بارون ولادیمیر هارکونن که آستین باتلر نقش او را بازی می کند. فید راثا شخصیتی عاشق خشونت است که سودای رسیدن به قدرت را در سر می پروراند. در همین حال، در بیابان های آراکیس، پاول در حال تبدیل شدن به چیز دیگری است. پاول که حال نام فرمنی خود، معادیب، را پذیرفته، گروه هایی از مبارزان فرمن را علیه نیروهای خاندان هارکونن رهبری می کند. چرا فرمن ها از این بیگانه (پاول) پیروی می کنند؟ به سادگی، چون طبق پیش گویی ها و افسانه های خود، فکر می کنند او مسیحای آراکیس است که برای نجات آن ها آمده.

جهان غنی تلماسه

در تلماسه فرمن ها به طور کامل به دست افراد رنگین پوست به تصویر کشیده شده اند و داستان طوری جلو می رود که آن ها به تیموتی شالامی، یک سفیدپوست، تبزرگ می کنند. ویلنوو از نمایش این عنصر در فیلم خود هیچ ابایی ندارد. چندین شخصیت در طول تلماسه: بخش دو به این نکته اشاره می کنند که مسیحای واقعی آراکیس، می بایست یکی از میان خود فرمن ها باشد، نه یک شخص خارجی و بیگانه. در همین حال، جسیکا فرگوسن متوجه این تردیدها در رابطه با پاول می شود و تصمیم می گیرد به دور از چشم های آگاه، دیگران را با قدرت های بنه جزریت خود کنترل کند تا به چیزی که می خواهد برسد. اما پاول چکار می کند؟

در طول فیلم، پاول یک شخصیت نسبتاً منفعل است. یک ناجی بی میل که بیشتر از هر چیز دیگری به کارهای خود می پردازد. او شادمان است که در جامعه فرمن ها پذیرفته شده، اما درباره کل موضوع مسیحا بودن اشتیاق خاصی نشان نمی دهد. چانی (با بازی زندایا، که برخلاف فیلم اول اینجا نقش مهم تری ایفا می کند) عاشق پاول می شود، اما در عین حال به پیشگویی ها هیچ اعتقادی ندارد. همین موضوع باعث می شود چانی و استیلگار (با بازی خاویر باردم) که درباره مقدس بودن پاول اطمینان کامل دارد، با هم درگیری هایی پیدا کنند.

مضامینی که در داستان وجود دارد، مضمون های بسیار عمیقی هستند، اما تلماسه: بخش دو در تمام مدت با آن ها بازی می کند و روی عمق هیچ کدام به اندازه کافی سرمایه گذاری نمی کند. در نتیجه فیلم کمابیش خود را تکرار می کند. نباید اشتباه برداشت کرد، تلماسه: بخش دو هرگز خسته کننده نمی شود و مدت زمان نسبتاً طولانی فیلم به لطف ضرباهنگ تندی که دارد، مخاطب را عقب نگه نمی دارد. اما بلاتکلیفی و بی میلی پاول باعث می شود روایت فیلم به تدریج راکد شود. درنهایت، ویلنوو این موضوع را با یک عمل حیرت انگیز در پرده سوم فیلم اصلاح می کند. یک سرانجام بزرگ، پر سر و صدا و وحشتناک که بدون شک همه مخاطبان را غافلگیر خواهد کرد.

یک داستان ناقص

تلماسه: بخش دو به هیچ وجه ناامیدکننده نیست. این فیلم یک تجربه احساسی بزرگ و بزرگ است. ویلنوو درک خوبی از مقیاس داستان دارد و همه چیز در قسمت دوم تلماسه بسیار بزرگ به نظر می رسد. تصویر آن کرم های شنی غول پیکر که از میان طوفان شن بیرون می آیند، واقعاً دلهره آور و مخوف است؛ چرا که می توانیم احساس کنیم آن ها واقعاً چقدر بزرگ هستند. طراحی لباس ها، چشم انداز ها خیره کننده، و موسیقی متن هانس زیمر، همه و همه دست به دست هم داده اند تا تلماسه: بخش دو را به فیلمی قابل تحسین و شگفت انگیز تبدیل کنند. این فیلم اگر به هیچ موفقیتی دست نیافته باشد، می توان به جرأت گفت در زمینه طراحی تولید یک پیروزی بزرگ است.

فیلم نامه تلماسه: بخش دو که به دست دنیس ویلنوو و جان اسپایتس نوشته شده، برای مدت زمان زیادی بی هدف به نظر می رسد. داستان اطراف بیابان پرسه می زند و گهگاه نشانه هایی از زندگی را در اینجا و آنجا به نمایش می گذارد. این یک فیلم غالباً الهام بخش است و نمی تواند روایت قانع کننده ای ارائه بدهد. می توان این مشکل را به این گونه بیان نمود: مشکل تلماسه: بخش دو در حقیقت همان مشکل فیلم نخست است: این داستان ناقص است و هنوز به نقطه سرانجامی خود نزدیک نشده. به عبارت دیگر، چه فیلم تلماسه 2021 و چه تلماسه: بخش دو هر دو بخشی از یک داستان بزرگ تر هستند که تا تمام و کمال روایت نشود، نمی توان به درستی درباره این دو فیلم قضاوت کرد.

شاید تماشای پشت سر هم تلماسه 2021 و تلماسه: بخش دو بهترین راه حل موجود باشد، اما منطقی است اگر بگوییم اغلب مردم این کار را نخواهند کرد، خصوصاً که مدت زمان فیلم ها نسبتاً طولانی است. چیزی که مخاطبان می خواهند، یک فیلم نو است و با تلماسه: بخش دو آن ها دوباره نیمی از یک فیلم را دریافت خواهند کرد. اگرچه، نقطه عطف سرانجامی فیلم می تواند بسیاری از مخاطبان را راضی کند و مات و مبهوت و هیجان زده از سالن های سینما خارج شان کند. امید است که ویلنوو در فیلم بعدی فرنچایز تلماسه راهی برای روایت یک داستان کامل پیدا کند.

منبع: Slash/Film

منبع: دیجیکالا مگ

به "نگاهی به فیلم تلماسه: بخش دو؛ داستانی درباره جنگ، انتقام و کرم های غول پیکر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به فیلم تلماسه: بخش دو؛ داستانی درباره جنگ، انتقام و کرم های غول پیکر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید