سخنگوی ستاد بودجه: ادعای کسری بودجه 1399 نادرست است

به گزارش وبلاگ تور چین، سخنگوی ستاد بودجه، با بیان این که، فروش اوراق در هماهنگی با سیاست گذار پولی اجرا شده و تورم زا نیست، گفت: سال 99 حدود 106 هزار میلیارد تومان کسری عملیاتی در بودجه داریم.

سخنگوی ستاد بودجه: ادعای کسری بودجه 1399 نادرست است

به گزارش وبلاگ تور چین و به نقل از مرکز اطلاع رسانی، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان برنامه و بودجه کشور، مژگان خانلو با بیان این که لایحه بودجه سال 1399 با پیش بینی 484 هزار میلیارد تومان منابع بودجه عمومی تنظیم شده است، گفت: سهم درآمدهای عمومی شامل درآمدهای اقتصادیاتی، حقوق ورودی و سایر درآمدهای دستگاه های اجرایی، 261 هزار میلیارد تومان می باشد که در مقایسه با سقف پیش بینی شده هزینه ها (367 هزار میلیارد تومان) بیانگر حدود 106 هزار میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی است که به اشتباه به عنوان کسری بودجه از آن یاد می گردد.

وی با بیان این که، در ادبیات بودجه نویسی عدم تکافوی درآمدهای عمومی برای تأمین هزینه های عمومی دولت را، کسری تراز عملیاتی می نامند که از محل واگذاری دارایی های اقتصادی یا واگذاری دارایی های سرمایه ای تأمین می گردد، گفت: مجموع درآمد دولت ناشی از صادرات نفت خام به میزان 10,5 میلیارد دلار به کالاهای اساسی با نرخ 4200 تومان اختصاص یافته است که کاهش آن نسبت به ارقام امسال ناشی از کاهش میزان صادرات نفت خام است نه این که دولت این رقم را کاهش داده باشد، ضمن این که درخواست های وزارت خانه های ذی ربط بابت واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات به همین میزان بوده است. همچنین با دوراندیشی های اجرا شده در امسال شرایط ذخایر کالاهای اساسی در حد بسیار مطلوبی واقع شده است.

خانلو گفت: در مورد بحث انتشار اوراق اقتصادی، میزان اعتبار مصوب امسال 44 هزار میلیارد تومان بوده است که تاکنون بابت انتشار 40 هزار میلیارد تومان آن اقدام شده است و مابقی ظرفیت نیز در دست اقدام است؛ لذا اطلاعات ارائه شده در این بخش احتیاج به اصلاح دارد؛ ضمن این که فروش اوراق اقتصادی اسلامی توسط دولت با سازوکارهای مناسب و در هماهنگی با سیاست های پولی کشور نه تنها تورم زا نیست، بلکه حجم نقدینگی سرگردان را کنترل می نماید و به کاهش تورم و کنترل نرخ بهره نیز می انجامد.

وی گفت، اجازه قانونی اخذشده در قالب بند (ه ) تبصره (4) لایحه بودجه سال 1399، برای دومین سال است که پیش بینی شده است و فقط 2 میلیارد یورو آن مربوط به تقویت بنیه دفاعی است و غیر از تقویت بنیه دفاعی، 10 مورد دیگر به توضیح جدول ذیل بند یادشده، نیز مربوط به طرح های توسعه ای و زیربنایی و نوآورانه می باشد.

وی با اشاره به این که، درآمدهای اقتصادیاتی نیز با احتساب اقتصادیات ارزش افزوده، با 25 درصد رشد نسبت به مصوب امسال منظور شده است، گفت: با در نظر دریافت عملکرد مناسب و کوشش های سازمان امور اقتصادیاتی کشور در وصول مبالغ پیش بینی شده امسال و فرض عدم اعمال هیچ گونه فشار اقتصادیاتی مضاعف به مؤدیان موجود پیش بینی شده است.

خانلو گفت: اطلاعات و مستندات بودجه شرکت های دولتی نیز به طور کامل با جزئیات یک ماه زودتر در اختیار مجلس محترم قرار گرفته است و به نظر می رسد امسال فرصت کافی برای آنالیز این بخش از بودجه فراهم باشد. شایان ذکر است که اقتصادیات شرکت های دولت به استناد قانون تجارت و ماده (4) قانون الحاق (2) از سود شرکت های دولتی نه از درآمدها (به صورت ماهیانه علی الحساب یک دوازدهم) اخذ می گردد؛ لذا مقایسه میان اقتصادیات پیش بینی شده با درآمد 1400 هزار میلیارد تومانی شرکت های دولتی محل تأمل است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "سخنگوی ستاد بودجه: ادعای کسری بودجه 1399 نادرست است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سخنگوی ستاد بودجه: ادعای کسری بودجه 1399 نادرست است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید