حل مسائل حوضه آبریز زاینده رود نیازمند استفاده از تکنولوژی های تازه

به گزارش وبلاگ تور چین، تهران (پانا) - رییس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان اینکه در بحران حوضه آبریز زاینده رود با مشارکت مردم و ذینفعان می توان به راه حل رسید،گفت تا به امروز در این بخش کمتر از تکنولوژی های نو استفاده شده است درحالی که شرکت های دانش بنیان زیادی آمادگی و توان کمک و فعالیت در این بخش را دارند.

حل مسائل حوضه آبریز زاینده رود نیازمند استفاده از تکنولوژی های تازه

به گزارش روابط عمومی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری؛ محمد صادق خیاطیان در سومین نشست نخبگانی بررسی آینده کشاورزی حوضه آبریز زاینده رود که با حضور جمعی از اساتید دانشگاه ها و فعالان حوضه آب و محققان حوضه آبریز زاینده رود از سه استان چهارمحال بختکمک، اصفهان و یزد برگزار شد، اظهار کرد: بحران آب در کشور مسأله ای کوتاه مدت نبوده و این موضوع محصول بیش از 50 سال ساختار حکمرانی آب است. اما معتقدیم، راهبردها و راهکارهای مؤثری وجود دارد و با رویکرد علمی و کارشناسی می توان بر این بحران غلبه کرد.

وی درباره دلایل ابلاغ ماموریت ویژه رئیس جمهور بر انجام مطالعات علمی احیای حوضه آبریز زاینده رود به مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری توضیح داد: با توجه به چندبعدی بودن مسئله حوضه آبریز زاینده رود و داشتن ابعاد اجتماعی، اقتصادی، علمی و فناوری موضوع و از طرفی جایگاه فرادستگاهی مرکز به عنوان بازوی علمی و مشورتی دولت، رئیس جمهور این مسئولیت را به ما واگذار کردند.

خیاطیان از اینکه مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری در مدتی کوتاه توانسته درباره مسئله آبریز زاینده رود با صاحب نظران و کارشناسان، سیاستگذاران،دانشگاهیان و ذینفعان وارد گفت وگو شود و علاوه بر آنکه از نظرات و تجربیات آنها بهره بگیرد و فضای گفت و گو و تعامل میان ذی نفعان را فراهم کند، ابراز خرسندی کرد.

وی اظهار کرد: مسئله این نیست که راه حلی وجود ندارد نکته اینجاست که چطور می توان از بین راهکارهای موجود به راه حل بهینه دست یافت و نسبت به آن اجماع نسبی به وجود آورد.

به گفته خیاطیان باید برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید مشارکت در حکمرانی را بالا برد و با توجه به رویکرد مردمی بودن دولت سیزدهم در مسئله زاینده رود، معتقدیم با مشارکت مردم و ذی نفعان می توان به راه حل رسید.

رییس مرکز بررسی استراتژیک ریاست جمهوری شفافیت در اطلاعات و داده ها را ضروری دانست و ادامه داد: باید مردم را نسبت به مسائلی مانند خشکسالی و تغییر اقلیم و منابع موجود آبی و مصارف آن آگاه کنیم و استفاده از فناوری را جدی بگیریم چراکه متاسفانه تا به امروز کشور در این حوضه کمتر از تکنولوژی های نو بهره برده است درحالی که شرکت های دانش بنیان و استارت آپ های زیادی هستند که آمادگی و توانایی کمک و فعالیت در این بخش را دارند.

در این جلسه در ادامه نشست های قبلی، مباحثی پیرامون مشارکت کشاورزان در بهینه سازی مصارف آب، فرایند خشکسالی در سه استان، تعیین الگوی کشت و راهکارهای کوتاه مدت و بلندمدت احیای زاینده رود و استفاده از فناوری های نوین در تولید آب و کشاورزی مدرن از طریق مدعوین طرح شد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "حل مسائل حوضه آبریز زاینده رود نیازمند استفاده از تکنولوژی های تازه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حل مسائل حوضه آبریز زاینده رود نیازمند استفاده از تکنولوژی های تازه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید