توسعه گردشگری با همکاری ژاپنی ها

به گزارش وبلاگ تور چین، استفاده از تجربیات بین المللی در حوزه گردشگری می تواند توسعه این صنعت نوپا را در کشور سرعت بخشد. مطالعه و رصد ظرفیت های موجود در شمال غرب ایران، بهانه سفر کارشناسان و نمایندگان جایکا (آژانس همکاری های بین المللی ژاپن) به تبریز شده تا با نگاهی علمی به تجربه های پیروز بین المللی و آنالیز میدانی ظرفیت های گردشگری این منطقه، طرح جامع گردشگری شمال غرب را تدوین و ارائه نمایند. گروه کارشناسان جایکا (آژانس همکاری های بین المللی ژاپن) قرار است در دو ماه آینده به جمع آوری اطلاعات دقیق و بازدید از ظرفیت های گردشگری شمال غرب کشور و پس از آن تعریف اقدامات اولیه جهت پیشبرد اهداف توسعه گردشگری اقدام نمایند. به گفته نماینده جایکا در این پروژه که با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران و این موسسه ژاپنی اجرا خواهد شد، تدوین برنامه توسعه گردشگری منطقه شمال غرب کشور، برنامه مدیریت مقصد و استراتژی بازاریابی با رویکرد توجه به ظرفیت های تاریخی فرهنگی این منطقه با تاکید بر جاده ابریشم، افزایش سرمایه گذاری در توسعه گردشگری، جلب مشارکت جوامع محلی، برندسازی گردشگری استانی و منطقه ای و مدیریت جامع توریسم در منطقه مورد توجه قرار می گیرد.

توسعه گردشگری با همکاری ژاپنی ها

علیرضا رحیمی، سرپرست دفتر برنامه ریزی و حمایت از توسعه گردشگری سازمان میراث فرهنگی با اشاره جزئیات این همکاری گفت: پروژه مطالعاتی توسعه گردشگری منطقه شمال غرب در سه فاز مطالعات اولیه و بازدیدهای میدانی، مطالعات تفضیلی و تدوین طرح جامع گردشگری شمال غرب کشور انجام خواهد شد. وی اضافه نمود: فاز اول پروژه مطالعاتی توسعه گردشگری منطقه شمال غرب با همکاری متخصصان گردشگری کشور ژاپن آغاز شد.

رحیمی با اشاره به ظرفیت مغتنم ایجاد شده به منظور استفاده از ظرفیت علمی و تخصصی جایکا، گفت: تیم مشاوران به همراه ناظران ستادی و استانی حسب برنامه زمان بندی پیش بینی شده طی دو هفته به 6 استان هدف شامل آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان و قزوین سفر و ضمن بازدید از ظرفیت های موجود و آنالیز مسائل و کاستی ها به منظور برطرف و احصای چالش ها و موانع با دست اندرکاران دولتی و خصوصی مرتبط با این صنعت بازدید و نشست خواهند داشت.

رحیمی با اشاره به گذشت بیش از یک هفته از آغاز سفرهای این تیم توضیح داد: این گروه تا به امروز با حضور در سه استان آذربایجان غربی، شرقی و اردبیل از 12 شهر و بیش از 30 جاذبه بازدید و با بیش از 90 نفر از مدیران، مالکان، بهره برداران، اکیپ های فنی، مشتریان، بازدیدکنندگان و دست اندرکاران جاذبه های تاریخی و فرهنگی گفتگو و گفتگو داشته اند.

وی با تأکید بر گستردگی مطالعات در حال اجرا ادامه داد: در بازدیدهای میدانی انواع فعالیت های مرتبط شامل سایت های باستان شناسی و موزه ها، مراکز اقامتی خصوصاً واحدهای بوم گردی، مراکز تفریحی و تفریح و تفرجگاه های طبیعی، مراکز پذیرایی، مجتمع های بین راهی، مراکز فراوری و فروش صنایع دستی و سایر موارد زنجیره گردشگری گنجانده شده است.

رحیمی از دیگر اقدامات این گروه به قابلیت سنجی از توان منطقه ها آزاد ارس و ماکو برای همکاری با مدیریت گردشگری اشاره نمود و اضافه نمود: کسب اطلاعات از خدمات مورد ارائه به گردشگران ورودی از کشور آذربایجان، بازدید از 3 اثر ثبت جهانی یونسکو در ایران و قابلیت ثبت جهانی قله سبلان و مجموعه آب های گرم آن، از دیگر اقدامات اجرا شده است.

منبع: ایرنا

منبع: همگردی

به "توسعه گردشگری با همکاری ژاپنی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه گردشگری با همکاری ژاپنی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید