برترین ملین های طبیعی برای یاری به عملکرد روده

به گزارش وبلاگ تور چین، یبوست یکی از شایع ترین مسائل بهداشتی گزارش شده است که طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت، حدود 16 درصد از بزرگسالان ایالات متحده و یک نفر از هر سه بزرگسال بالای 60 سال را تحت تأثیر قرار می دهد. چه چیزی به برطرف سریع یبوست یاری می نماید؟ در حالی که تعدادی از داروهای بدون نسخه برای درمان سریع این بیماری در دسترس هستند اما همه آنها بی خطر در نظر گرفته نمی شوند. در عوض، ملین های طبیعی نیز وجود دارند که می توانند به همان مقدار برای بعضی افراد مؤثر باشند.

برترین ملین های طبیعی برای یاری به عملکرد روده

ملین های طبیعی به شکل غذاها، نوشیدنی ها و گیاهان خاص، بیش از 2000 سال است که برای اهداف سلامتی برای کاهش یبوست استفاده می گردد.

مردم همواره می دانستند که حرکات روده برای سلامتی ضروری است اما در جامعه پر سرعت امروزی، رژیم غذایی نامناسب، استرس یا مسافرت های مکرر می تواند مانع هضم خوب شما گردد.

چه کسانی می توانند از ملین های طبیعی بهره ببرند؟

امروزه، ده ها ملین مختلف در بازار برای یاری به افرادی که مکرراً دچار یبوست می شوند، موجود است. از چای های گیاهی و تنتورهای سم زدایی گرفته تا قرص ها و تنقیه. از نظر فنی، چندین نوع ملین وجود دارد که به روش های مختلف عمل می نمایند که شامل عوامل محرک، محصولات نمکی و اسمزی، مواد حجیم نماینده و سورفکتانت ها می گردد.

با این حال، مسهل های طبیعی (مانند آب ساده) اغلب بدون عوارض جانبی ناخوشایندی که ملین های بدون نسخه می توانند ایجاد نمایند، کار را انجام می دهند.

درک این نکته مهم است که اگرچه ملین های بدون نسخه یا نسخه ای ممکن است در کوتاه مدت به رفع علائم یبوست یاری نمایند اما در نهایت هیچ مشکل اساسی گوارشی را رفع نمی نمایند. در واقع، آنها می توانند مشکل را حتی بدتر نمایند. آنها ممکن است عوارض جانبی ناخواسته و خطرناکی ایجاد نمایند و حتی اعتیاد آور شوند زیرا بدن به مرور زمان برای عملکرد صحیح به آنها تکیه می نماید.

بدن ما توانایی طبیعی شگفت انگیزی برای پاکسازی و سم زدایی به تنهایی دارد. ما فقط باید مواد مغذی و مایعات آبرسان مناسب را تامین کنیم.

یبوست کوتاه مدت یا مزمن می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد، از جمله:

  • خوردن یک رژیم غذایی که هم فیبر نامحلول و هم فیبر محلول ندارد.
  • کم آبی بدن
  • استرس
  • کمبود خواب

در خصوص مدفوع چه چیزی طبیعی در نظر گرفته می گردد؟ بیشتر متخصصان معتقدند که رفتن به دستشویی حداقل سه بار یا بیشتر در هفته مهم است اما تعداد دفعاتی که فرد باید در هر روز یا هفته انجام دهد از فردی به فرد دیگر فرق دارد، بنابراین یک عدد تعیین وجود ندارد که کاملاً عادی و سالم در نظر گرفته گردد.

نکته پایانی این است که اگر در حال حاضر حداقل این اندازه دفع ندارید، ابتدا تغییراتی در رژیم غذایی و سبک زندگی خود ایجاد کنید (مثلاً خوردن فیبر بیشتر، ورزش و کاهش استرس) که برای حل مشکل در دراز مدت بسیار مهم است.

برترین ملین های طبیعی

چه غذاهایی شما را فوراً ناچار به دفع می نمایند؟ بیشتر غذاهایی که حرکات منظم روده را تقویت می نمایند، فوراً جواب نمی دهند بلکه به شما یاری می نمایند تا در درازمدت حرکات روده تان منظم گردد.

در اینجا برترین ملین های طبیعی برای ورود به رژیم غذایی روزانه یا حداقل هفتگی آورده شده است:

1. فیبر

بیشتر بزرگسالان و بچه ها می توانند فیبر بیشتری بخورند. در حالی که افزایش مصرف غذاهای پر فیبر به تنهایی ممکن است تمام موارد یبوست را حل نکند اما قطعا یکی از اولین قدم هایی است که باید برداشته گردد.

در واقع، یک متاآنالیز منتشر شده در مجله جهانی گوارش به این نتیجه رسید: مصرف فیبر غذایی به وضوح می تواند دفعات مدفوع را در بیماران مبتلا به یبوست افزایش دهد.

چه چیزی یک رژیم غذایی با فیبر بالا در نظر گرفته می گردد؟ مطمئن شوید که قصد دارید بین 25 تا 40 گرم فیبر در روز دریافت کنید.

مردان بالغ و افراد بزرگتر به اندازه بیشتری نسبت به زنان و افراد کوچکتر احتیاج دارند. شما همواره باید فیبر خود را از منابع طبیعی (غذاهای فرآوری نشده و کامل) تا حد امکان دریافت کنید، برخلاف موارد مصنوعی که در بارها، شیک ها و غیره پر فیبر فرآوری شده یافت می شوند.

میوه ها و سبزیجات با فیبر بالا عبارتند از:

  • آووکادو
  • گلابی آسیایی
  • توت ها
  • انجیر
  • نخود فرنگی
  • بامیه
  • کلم بروکسل

2. آب

فواید آب آشامیدنی افسانه ای است اما اغلب نادیده گرفته می گردد. کلیه ها و کبد شما برای تمیز کردن خون، فراوری ادرار و یاری به بدن برای خلاص شدن از شر مواد زائد به آب احتیاج دارند.

زمانی که آب می نوشید، کمتر با یبوست و اسهال روبرو می شوید که در بعضی موارد با کم آبی بدن بدتر می گردد. مصرف آب خود را افزایش دهید تا به روده شما یاری کند منظم بماند. موسسه پزشکی بین 9 تا 13 فنجان در روز را برای بزرگسالان توصیه می نماید.

3. غذاهای پروبیوتیک

پروبیوتیک ها باکتری های خوب در روده شما هستند که می توانند انواع مختلف باکتری های بد را متعادل نمایند. آنها به ایجاد یک محیط سالم در میکرو فلور روده شما یاری می نمایند و می توانند به شما یاری نمایند تا از مسائل گوارشی، از جمله یبوست یا اسهال خلاص شوید.

غذاهای پروبیوتیک شامل کفیر، کومبوچا، کلم ترش، کیمچی و ماست پروبیوتیک است.

فقط مطمئن شوید هنگام خرید محصولات لبنی، همواره محصولات ارگانیک را انتخاب کنید زیرا هضم آنها آسان تر است، مانند محصولات شیر بز، کفیر ارگانیک، محصولات لبنی خام یا لبنیات فاقد کازئین A1. این امکان وجود دارد که لبنیات پاستوریزه و هموژنیزه با کیفیت پایین یا به طور کلی لبنیات بیش از حد (به ویژه اگر فردی علائم عدم تحمل لاکتوز را داشته باشد)، باعث التهاب گردد و به اختلال عملکرد گوارشی یاری کند.

4. آلوئه ورا

برترین ملین که سریع اثر می نماید چیست؟ بعضی می گویند آب آلوئه ورا یکی از قدیمی ترین ملین های طبیعی است که به خوبی درباره آن تحقیق شده است.

این ماده مملو از آنزیم ها، ویتامین ها، مواد معدنی و الکترولیت هایی است که در نرم شدن مدفوع و یاری به روده موثر است. به عنوان مثال، آنتراکینون ها نوعی ترکیب موجود در آلوئه ورا هستند که با افزایش محتوای آب روده که تحریک ترشح موکوس و افزایش پریستالسیس روده به طور طبیعی (انقباضاتی که غذا را تجزیه می نمایند، مانند یک ملین عمل می نمایند) یاری می نمایند.

آلوئه ورا بعلاوه دارای اجزای ضد التهابی است که تورم را کاهش داده و عملکرد اندام های گوارشی را بهبود می بخشد و اجابت مزاج را آسان تر می کند. بعضی از مزایای دیگر آلوئه ورا توانایی آن در یاری به عادی سازی تعادل اسید/قلیایی و pH، کاهش تشکیل مخمر و تشویق رشد باکتری های گوارشی خوب است.

برای یبوست، روزانه 100 تا 200 میلی گرم آلوئه ورا مصرف کنید.

5. دانه چیا

یکی از فواید دانه چیا توانایی آن در جذب آب در دستگاه گوارش است و بنابراین به عنوان یک ملین طبیعی عمل می نماید.

دانه های چیا در هر وعده 10 گرم فیبر دارند. آنها با مایع ترکیب می شوند و یک ماده ژلاتینی تشکیل می دهند که به راحتی در روده شما حرکت می نماید.

به عنوان یک راه عالی برای افزایش فیبر در رژیم غذایی، دانه های چیا متورم می شوند و در دستگاه گوارش منبسط می شوند و مایعات را جذب می نمایند. هنگامی که مصرف مایعات خود را نیز افزایش می دهید، آنها برای یبوست برترین هستند و به آنها یاری می نماید به راحتی در روده حرکت نمایند.

بین یک تا سه قاشق غذاخوری در روز مصرف کنید.

برای دریافت بیشترین مواد مغذی از غذا و برای به حدبیشتر رساندن فواید بالقوه دانه چیا، سعی کنید قبل از افزودن آنها به یک دستور پخت یا اسموتی، آنها را خیس کنید. آنها را در نسبت 1به 10 چیا به آب بریزید و بگذارید بین 30 دقیقه تا دو ساعت بماند. این معادل یک و نیم قاشق غذاخوری دانه چیا در یک فنجان آب است.

6. دانه کتان

بذر کتان منبع عالی فیبر است که حجم مدفوع شما را افزایش می دهد و به عبور آن از روده یاری می نماید. آنها حدود سه گرم فیبر در هر قاشق غذاخوری ارائه می نمایند. بر اساس مطالعات تحقیقاتی، به عنوان یک امتیاز اضافی، دانه کتان هم برای درمان یبوست و هم اسهال عمل می نماید.

آنها عملاً بی مزه هستند و یکی از مزایای دانه کتان این است که استفاده از آنها در دستور العمل هایی که قبلاً درست نموده اید، مانند محصولات پخته شده و اسموتی ها آسان است.

برای بهره مندی از بیشترین فواید سلامتی، متخصصان معمولا دانه کتان آسیاب شده را به جای دانه کتان کامل توصیه می نمایند. دو تا سه قاشق غذاخوری در روز مصرف کنید.

فقط به یاد داشته باشید که هر زمان که اندازه زیادی فیبر می خورید، باید مطمئن شوید که اندازه زیادی آب نیز می نوشید زیرا اندازه زیاد فیبر بدون مایعات آبرسان کافی در واقع می تواند باعث مسائل بیشتر در دستشویی گردد!

7. سبزیجات سبز برگ

یکی از برترین ملین های طبیعی برای کاهش وزن چیست؟ سبزیجات!

سبزیجات برگدار مانند اسفناج و کلم پیچ نه تنها یک منبع عالی از فیبر است بلکه بعلاوه منیزیم زیادی را فراهم می نماید. منیزیم یک الکترولیت در سبزی های برگ دار است که این توانایی طبیعی را دارد که به طور ایمن مدفوع را نرم کند و به جذب آب از روده شما یاری کند.

بدون منیزیم کافی، حرکت مدفوع در سیستم شما سخت است، به خصوص از آنجایی که منیزیم یک شل نماینده طبیعی عضلات است که می تواند به توقف گرفتگی در شکم یاری کند. اگر متوجه شدید که افزایش غذاهای غنی از منیزیم باعث می گردد مدفوع شما بیش از حد شل و آبکی گردد، می توانید اندازه مصرف خود را تا زمانی تنظیم کنید که راحت شده و به حالت عادی برگردد.

8. پوسته پسیلیوم

برای کسانی که دچار یبوست بد هستند، مصرف فیبر اضافی به شکل پسیلیوم به وسیله مطالعات علمی نسبت به ملین های مبتنی بر منیزیم توصیه می گردد که به علت مسمومیت بالقوه باید از مصرف آن اجتناب گردد.

هنگامی که پوسته پسیلیوم با آب یا مایع دیگری ترکیب می گردد، متورم می گردد و حجم بیشتری فراوری می نماید که روده ها را تحریک می نماید تا منقبض شوند و به سرعت عبور مدفوع از دستگاه گوارش یاری می نماید. بعلاوه تعیین شده است که پسیلیوم برای نرم کردن مدفوع با افزایش محتوای آب مدفوع نسبت به سدیم دکوزات برتر است و اثر ملین کلی بیشتری دارد.

برای بزرگسالان و بچه ها بالای 12 سال، یک تا سه بار در روز یک قاشق چای خوری پودر پوسته پسیلیوم را در مایع دلخواهتان مخلوط کنید.

9. آب نارگیل

آب نارگیل به دلایل زیادی برای شما مفید است. نه تنها به عنوان جایگزینی برای آب ساده یا نوشیدنی های شیرین طعم فوق العاده ای دارد، بلکه به حفظ سطح الکترولیت سالم، جلوگیری از کم آبی بدن و پاکسازی مجاری ادراری یاری می نماید.

برای قرن ها، آب نارگیل به علت محتوای بالای الکترولیت، به ویژه پتاسیم (که در آن وجود دارد، برای افزایش هیدراتاسیون طبیعی استفاده می گردد. 12 درصد از ارزش روزانه شما را در هر وعده یک فنجان فراهم می نماید). از آنجایی که طعم فوق العاده ای دارد، یکی از برترین ملین های طبیعی برای بچه ها و یک نوشیدنی الکترولیتی طبیعی است.

در واقع، آب نارگیل می تواند آنقدر برای یبوست شفابخش باشد که بعضی از افراد متوجه می شوند که نوشیدن بیش از حد مدفوع را تا حدی ناراحت نماینده شل می کند، بنابراین آهسته آغاز کنید.

10. چای سنا

برگ سنا، میوه و غلاف آن به شکل چای به عنوان یک ملین یا ملین طبیعی قرن هاست که استفاده می گردد. چای سنا به عنوان یک ملین بدون نسخه به وسیله FDA تایید شده است.

چگونه می تواند یاری کند؟ سنا در آزمایشات کنترل شده نشان داده است که مدفوع را نرم می نماید و در عین حال دفعات مدفوع و وزن آن را نیز افزایش می دهد.

چه مدت طول می کشد تا ملین سنا اثر کند؟ به طور میانگین حدود هشت ساعت طول می کشد اما معمولاً بین شش تا 12 ساعت طول می کشد. توصیه رایج این است که قبل از خواب چای سنا میل کنید تا صبح روز بعد یبوست خود را تسکین دهید.

شایع ترین عوارض جانبی بالقوه ناراحتی های گوارشی است اما اغلب می توان با مصرف نکردن بیش از دوز توصیه شده و عدم استفاده از هیچ یک از محصولات سنا برای بیش از یک هفته در یک زمان، از این عوارض جلوگیری کرد.

11. آب آلو

ما نمی توانستیم این لیست کامل را بدون این مورد کلاسیک قدیمی در نظر بگیریم. آب آلو از دیرباز به عنوان یک مبارزه موثر در برابر یبوست به ویژه در افراد مسن شناخته می گردد. کلینیک کلیولند نوشیدن آب آلو را به عنوان بخشی از رژیم غذایی پیشگیری از یبوست توصیه می نماید.

یافته های آزمایش دوسوکور، تصادفی و کنترل شده با دارونما در میان افراد ژاپنی منتشر شده در سال 2022 نشان داد که:

مصرف آلو به طور قابل توجهی باعث کاهش مدفوع سفت و توده ای شد در حالی که مدفوع طبیعی را افزایش داد و مدفوع شل و آبکی را افزایش نداد. مصرف آلو بعلاوه شکایات ذهنی یبوست و مدفوع سفت را بدون تغییر نفخ، اسهال، مدفوع شل یا احتیاج فوری به اجابت مزاج بهبود بخشید. هیچ عارضه جانبی یا ناهنجاری آزمایشگاهی در عملکرد کبد یا کلیه پس از مصرف آلو وجود نداشت.

نویسندگان مطالعه در نهایت به این نتیجه رسیدند: آب آلو یک درمان غذایی طبیعی موثر و ایمن برای یبوست مزمن است.

حداقل یکی از دلایل این بهبود شامل فیبر موجود در آب آلو است. این فیبر نامحلول به باکتری های سالم در سیستم گوارش شما که مسئول سلامت گوارش هستند، سوخت می دهد.

12. اسلیپری الم

اگرچه عملکرد آن متفاوت از بعضی ملین های دیگر است اما به نظر می رسد که علائم یبوست، IBD و IBS را هم در بزرگسالان و هم در بچه ها بهبود می بخشد. پوست داخلی تازه آن را می توان به جای یا همراه با سایر ملین های طبیعی استفاده کرد.

در یک مطالعه، اثرات دو فرمول مختلف بر عملکرد گوارشی مقایسه شد که هر دو شامل اسلیپری الم علاوه بر گیاهان دیگر بودند.

فرمول یک با افزایش کوچک اما قابل توجهی در دفعات اجابت مزاج و بعلاوه کاهش فشار، درد شکم، نفخ معده و علائم IBS همراه بود. آزمودنی هایی که فرمول دو مصرف کردند، افزایش 20 درصدی در دفعات دفع مدفوع و کاهش قابل توجهی در زور زدن، درد شکم، نفخ و شدت علائم IBS جهانی و بعلاوه بهبود قوام مدفوع را تجربه کردند. در نهایت، هر دو فرمول منجر به بهبود شدند.

کلام آخر

ملین های بدون نسخه از جمله پرمصرف ترین داروهای بدون نسخه هستند. اینها ممکن است در کوتاه مدت درمان موثر یبوست باشند اما خطر عوارض جانبی مانند وابستگی، کم آبی، نفخ، اسهال، عدم تعادل الکترولیت و موارد دیگر را به همراه دارند.

برای بزرگسالان سالم، مصرف ملین ها هرازگاهی مسئله ای ندارد، مانند زمانی که در مسافرت هستید و یا با یک بیماری کوتاه مدت معده سروکار دارید. اگر احساس می کنید که باید ملین مصرف کنید، از یک محصول ملایم تر و طبیعی مانند روغن کرچک بهره ببرید.

بعضی از غذاها، نوشیدنی ها و گیاهان می توانند اجابت مزاج را آسان تر نمایند و از یبوست جلوگیری نمایند، بدون اینکه عوارض جانبی زیادی ایجاد نمایند. به همین علت است که یک رژیم غذایی سالم می تواند برترین ملین طبیعی در دسترس شما باشد.

میوه ها، سبزیجات برگ دار و سایر سبزیجات، دانه ها، گیاهان خاص و غذاهای پر از پروبیوتیک همگی می توانند به عنوان درمان های خانگی برای نرم کردن مدفوع و رفع یبوست مفید باشند. با تمرکز بر خوردن غذاهای واقعی و کامل، فیبر محلول و نامحلول را به همراه الکترولیت ها، ویتامین ها و مواد معدنی مهمی که سیستم گوارش شما به آن ها متکی است، دریافت خواهید کرد.

آیا می خواهید بدانید چگونه یبوست را در خانه به سرعت از بین ببرید؟ ملین های طبیعی را امتحان کنید که برای تسکین یبوست سریع عمل می نمایند که شامل آلوئه ورا، سبزیجات برگ دار، دانه های کتان و چیا، میوه های پر فیبر، غذاهای پروبیوتیک و آب نارگیل می گردد.

بعلاوه هنگام مصرف ملین های طبیعی، حتماً آب و مایعات زیادی بنوشید، زیرا این مواد با غذاهای پرفیبر برای یاری به نرم شدن مدفوع کار می نمایند.

منبع:

draxe

منبع: هفت گنج

به "برترین ملین های طبیعی برای یاری به عملکرد روده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین ملین های طبیعی برای یاری به عملکرد روده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید