اول بخوان، دوم بخر!

به گزارش وبلاگ تور چین، آیا همواره روی بسته بندی محصولی را که می خرید، می خوانید؟ آیا از مواد تشکیل دهنده محصولات غذایی آگاهی دارید؟ در صنایع غذایی تقریبا 500 نوع افزودنی مجاز وجود دارد اما تعداد زیادی از آنها هم برای سلامت مضر هستند و دریافت شان ممکن است خطرناک باشد. بیشتر این افزودنی ها برای افزایش ماندگاری محصول، مزه دار کردن و حفظ رنگ اضافه می شوند. در این مطلب با10 نوع افزودنی آشنا می شوید که اگرچه مضر بودن آنها صددرصد به اثبات نرسیده اما می گردد گفت که برای سلامت هم مفید نیستند.

اول بخوان، دوم بخر!

اول بخوان، دوم بخر!

ترجمه: الهه جوانپور

آیا همواره روی بسته بندی محصولی را که می خرید، می خوانید؟ آیا از مواد تشکیل دهنده محصولات غذایی آگاهی دارید؟ در صنایع غذایی تقریبا 500 نوع افزودنی مجاز وجود دارد اما تعداد زیادی از آنها هم برای سلامت مضر هستند و دریافت شان ممکن است خطرناک باشد. بیشتر این افزودنی ها برای افزایش ماندگاری محصول، مزه دار کردن و حفظ رنگ اضافه می شوند. در این مطلب با10 نوع افزودنی آشنا می شوید که اگرچه مضر بودن آنها صددرصد به اثبات نرسیده اما می گردد گفت که برای سلامت هم مفید نیستند.

آسپارتام

این نوع افزودنی در مواد غذایی رژیمی از جمله نوشیدنی های گازدار لایت، دسرهای پرکالری و آدامس دیده می گردد. روی این شیرین کننده مصنوعی تا به امروز تحقیقات فراوان اجرا شده و باورهای گوناگون وجود دارد. تحقیقی روی موش ها نشان داده مصرف این شیرین کننده می تواند سبب بروز تومورهای مغزی در موش ها باشد. تحقیقات دیگری از نقش آن در بروز لوسمی، سرطان پستان و لنفوم خبر داده است. گاهی هم مصرف آن در بعضی افراد سردرد و سرگیجه ایجاد می نماید. درنهایت معلوم شده مواد غذایی رژیمی حاوی آسپارتام نه تنها سبب کاهش وزن در افراد نمی گردد، بلکه فرد را به خوردن بیشتر تحریک می نماید.

اسسولفام پتاسیم

این افزودنی به انواع شیرینی و کیک، آدامس، دسرهای ژلاتینی، نوشابه های گازدار و انرژی زا افزوده می گردد و در حقیقت، نوعی شیرین کننده مصنوعی 200 برابر شیرین تر از شیرین کننده های طبیعی است. تحقیقات اخیر پژوهشگران روی حیوانات نشان داده این افزودنی می تواند عاملی برای ابتلا به سرطان باشد. ضمناً در بدن می تواند به استواستامید تبدیل گردد که در دوز بالا روی تیرویید تاثیرگذار است.

نیتریت سدیم

این ترکیب در ژامبون، هات داگ و دیگر فرآورده های پروتئینی یافت می گردد.

این افزودنی نوعی عامل کنسروی است که برای ثبات رنگ به ویژه در گوشت های نمک سودشده و حتی خشک شده استفاده می گردد. این ماده برای پیشگیری از رشد باکتری های مسبب بوتولیسم به گوشت ها هم افزوده می گردد. جالب است بدانید آنالیز ها نشان داده اند نیتریت سدیم که با اسم نیترات سدیم هم مشهور است، می تواند سبب بروز ترکیبات سرطانی در بدن گردد.

روغن های گیاهی هیدروژنه

بسیاری از موادغذایی صنعتی، به ویژه مارگارین ها، موادغذایی پخته در روغن بسیار داغ، شیرینی و کیک ها، بیسکوییت ها و... حاوی این افزودنی هستند. روغن های گیاهی هیدروژنه در واقع نوعی چربی صنعتی هستند که می توانند سبب افزایش طول مدت نگهداری موادغذایی و بهبود طعم آنها شوند.

گالات پروپیل

این افزودنی به بعضی موادغذایی نظیر روغن های گیاهی، محصولات گوشتی، سیب زمینی سرخ شده آماده، سوپ مرغ آماده و آدامس اضافه می گردد. در واقع نوعی ترکیب نگه دارنده آنتی اکسیدانی است که از فساد چربی و روغن و تغییر رنگ آنها جلوگیری می نماید. تحقیقات نشان داده اند رابطه ای بین مصرف آن در موش و خرگوش و ابتلا به سرطان وجود دارد.

BHA و BHT

بوتیل هیدروکسی اهمول (BHA) و بوتیل هیدروکسی تولوئن (BHT) در بعضی حبوبات آماده، آدامس، روغن گیاهی و... برای حفظ طراوت محصول وجود دارد. این دو ترکیب هم همچون گالات پروپیل از اکسیداسیون و فساد جلوگیری می نماید. تحقیقاتی که روی موش ها و خرگوش ها اجرا شده است نشان می دهد احتمال ابتلا به سرطان در پی مصرف این افزودنی ها بسیار بالاست.

رنگ آبی براق

این افزودنی در نوشابه ها، شکلات ها و محصولات کیک و شیرینی پزی به کار می رود و نوعی رنگ دهنده مصنوعی محسوب می گردد. آنالیز ها نشان داده اند که این ماده می تواند تا حدی سرطان زا باشد.

رنگ ایندیگوتین

این افزودنی در نوشابه ها، شکلات ها و غذای حیوانات خانگی موجود بوده و نوعی رنگ دهنده مصنوعی است. آنالیز ها نشان داده این افزودنی عاملی برای ابتلای موش های نر به تومورهای مغزی است.

رنگ اریتروزین

این افزودنی در صنعت کیک، شیرینی پزی و شکلات ها کاربرد دارد و نوعی رنگ دهنده مصنوعی است. در دهه 80 میلادی، سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از این افزودنی را بعد از اینکه تحقیقات به اثبات رساند مسبب بروز تومور در تیرویید است، ممنوع گفت. با این حال هنوز هم در بسیاری نقاط جهان این افزودنی مصرف می گردد.

زرد نارنجی S

این افزودنی در نوشابه های گازدار، سس ها و محصولات کیک و شیرینی، شکلات و دسرهای ژلاتینی استفاده می گردد و نوعی رنگ دهنده مصنوعی است. تحقیقات بسیار روی حیوانات نشان داده است این افزودنی می تواند عامل شکل گیری تومور در غدد فوق کلیوی و کلیه ها باشد و ضمناً عکس العمل های آلرژیکی ایجاد کند.

یک نکته ، یک هشدار

رنگ دهنده های مصنوعی در بسیاری از محصولات غذایی برای آنکه رنگ زیبایی به وجود آورند، به کار گرفته می شوند. این موضوع به ویژه در محصولات غذایی مربوط به بچه ها پررنگ تر است.

اگر این رنگ دهنده ها از گیاهان طبیعی استخراج شده باشند، بی خطرند اما رنگ دهنده های مصنوعی چون مقرون به صرفه تر تمام می شوند، معمولا کاربرد بیشتری در صنعت دارند. تحقیقات بسیاری نشان داده که رنگ دهنده های مصنوعی نه تنها عامل بروز سرطان هستند، بلکه می توانند عامل اختلالات رفتاری، عدم تمرکز، بیش فعالی و اختلالات یادگیری در بچه ها شوند. 4افزودنی که در سرانجام این مطلب به آنها اشاره شده، از پرمصرف ترین رنگ دهنده های مصنوعی در صنایع غذایی اند. پس اگر نام هر یک از آنها را روی بسته بندی محصولی ناآشنا با ظاهری عجیب و غریب مشاهده کردید، از خریدن آن صرف نظر کنید.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "اول بخوان، دوم بخر!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اول بخوان، دوم بخر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید