یک گیاه گلدار عجیب از هاوایی

به گزارش وبلاگ تور چین، هلیکونیا، گل طوطی و یا گل خرچنگی آویزان نام گیاهی است که شرط می بندم تا به امروز آن را ندیده اید! همانطور که می بینید گیاه به خاطر گل های زیبا و عجیبش معروفیت یافته است.

یک گیاه گلدار عجیب از هاوایی

این گیاه به وفور در منطقه ها استوایی مانند کوستا ریکا، هاوایی و بالی کشت می گردد. اگر گیاه خانگی گلدار و بزرگی می خواهید، هلیکونیا انتخابی عالی برای شما است، چرا که بعد از مدتی نمی توانید گیاه را کنترل کنید و تمام خانه تان را پر از گل می نماید! و حتما خودتان می توانید تصور کنید گیاه در دوره گل دهی اش چه شکوهی دارد.

هلیکونیا آشنای نزدیک گیاه پرنده بهشتی است و مانند تمام گیاهان استوایی اگر شرایط مناسب را برایش پدید آورید، گیاهی خیره نماینده خواهد شد.

شرایط رشد

- نور

هلیکونیا همان شرایط نوری گل پرنده بهشتی را احتیاج دارد. این گیاه می تواند از شرایط نوری آفتاب مستقیم تا نور لکه دار را تحمل کند. هلیکونیا در منطقه های با نور کم تر، در آفتاب مستقیم رشد بهتری دارد.

- آبیاری

تمام گونه های هلیکونیا برای رشد خوب و سرحال ماندن به آبیاری فراوان و منظم احتیاج دارند. برگ های گیاهانی که در شرایط خشک و کم آب نگهداری می شوند دچار سوختگی می گردد، به خصوص حاشیه برگ ها. برای اینکه در فصل زمستان به گیاه آسیبی نرسد، آن را با آب ولرم آبیاری کنید.

- خاک

خاکی غنی با پایه پیت و زهکشی عالی، خاکی مناسب برای هلیکونیا است.

- کود دهی

گیاه را در طول فصل رشد با کودهای مایع ضعیفی که حاوی تمامی عناصر مورد احتیاج گیاه هستند، کود دهی کنید. در فصل زمستان که دوره استراحت گیاه است، تغذیه را به یک بار در ماه و یا کمتر کاهش دهید.

تکثیر

مانند تمام گیاهانی که ریزوم دارند، هلیکونیا هم به راحتی از طریق تقسیم ریزوم تکثیر می گردد. برای تقسیم ریزوم در هنگام تعویض گلدان دست به کار شوید. با این روش دیگر لازم نیست گلدان گیاه را هم عوض کنید.

برای تکثیر گیاه به روش تقسیم ریزوم، ابتدا صبر کنید تا گیاه به میزان کافی رشد کند. زمانی که گیاه به میزان کافی بزرگ شد، اجازه دهید خاک گلدان گیاه اندکی خشک گردد. سپس به کف و دیواره های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می گردد. خاک قدیمی اطراف ریشه گیاه را به آرامی با دست جدا کنید و مواظب باشید که در این مرحله به ریشه های گیاه آسیبی نرسانید. حالا با احتیاط ریزوم گیاه را به 2 یا چند تکه تقسیم کنید. بهتر است هر تکه از ریزوم حاوی دو جوانه باشد، البته اگر این طور نبود هم مسئله ای ندارد. هر تکه از ریزوم را در گلدانی کوچک تر، که از قبل با خاک تازه پر شده باشد، به صورت جداگانه بکارید.

بعلاوه، گیاهان سرحال و سالم در انتهای فصل رشد دانه فراوری می نمایند. می توان این دانه ها را از گیاه جدا کرد و آنها را در گلدان هایی کم عمق که از قبل با خاک مخصوص جوانه زنی پر شده اند، کاشت. بعد از مدتی دانه ها جوانه می زنند و بعد هم گیاهی بالغ فراوری می نمایند.

تعویض گلدان

تعویض گلدان گیاه را در اوایل بهار انجام دهید، زمانی که فصل رشد آغاز می گردد. این گیاه از اینکه گلدانش اندکی برایش کوچک باشد هم بدش نمی آید و در حقیقت در این حالت رشد بهتری هم دارد. بعد از مدتی گیاه رشد نموده و گیاهان جدیدی فراوری می نماید و در گلدانش یک دسته تشکیل می دهد. بهتر است برای جلوگیری از به وجود آمدن این حالت و کنترل سایز گیاه، در هنگام تعویض گلدان ریزوم آن را هم تقسیم کنید.

برای تعویض گلدان، ابتدا صبر کنید تا گیاه به میزان کافی رشد کند. زمانی که به نظرتان رسید گلدان، برای رشد بیشتر گیاه فضای خالی ندارد، زمان تعویض آن فرا رسیده است. در این هنگام ابتدا اجازه دهید خاک گلدان گیاه اندکی خشک گردد. سپس به کف و دیواره های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می گردد. گلدانی تنها یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید و گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید.

منبع: فوت و فن / thespruce.com

به "یک گیاه گلدار عجیب از هاوایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک گیاه گلدار عجیب از هاوایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید