یک متخصص برجسته ارتوپدی و جراح کف پا: جراحی، درمان قطعی و نهایی کف پای صاف است

به گزارش وبلاگ تور چین، این متخصص راه نهایی درمان صافی کف پا را جراحی عنوان نموده و خواهان انجام اقدامات آموزشی برای افزایش آگاهی جامعه در این خصوص گشت تا از سردرگمی خانواده ها و هزینه های بی مورد در این زمینه کاسته گردد.

یک متخصص برجسته ارتوپدی و جراح کف پا: جراحی، درمان قطعی و نهایی کف پای صاف است

دکتر سید وحید مروجی، متخصص ارتوپدی و جراح پا و مچ پا، با اشاره به باورهای غلط رایج در جامعه، گفت: متاسفانه به علت عدم آگاهی خانواده ها و اطلاعات اشتباهی که برخی از آنها از دیرباز رواج داشته و برخی دیگر از سوی تبلیغات در فضای مجازی شکل می گیرد، خانواده ها متحمل هزینه های گزافی شده و برخی بعضا به علت عدم توانایی در پرداخت این هزینه ها، خود را سرزنش می کنند. این در حالی است که تنها راه درمان قطعی صافی کف پا، جراحی است و اگر فرد بزرگسال یا خانواده کودک مبتلا، تصمیم قطعی بر درمان کامل داشته باشد، صرفا جراحی نتیجه بخش ترین اقدام ممکن خواهد بود.

این متخصص جراحی پا و مچ پا خطاب به خانواده ها گفت: آنچه باید بدانیم این است که بچه ها ممکن است در سالهای ابتدایی زندگی، کف پای صاف داشته باشند لیکن این صافی نباید موجب نگرانی گردد. چرا که ساختار استخوانی و لیگامانی ایجاد کننده قوس کف پا در سنین 8 یا 9 سالگی کامل می گردد و پس از این دوران است که می توان راجع به احتیاج به درمان برای هر فرد تصمیم گرفت.

وی هشدار داد: خانواده ها سالانه هزینه های گزافی را برای خرید ارتوزها، کفش طبی، فیزیوتراپی، حرکات اصلاحی، اسکن کف پا و... متحمل می شوند اما در عین حال قریب به اتفاق این افراد، از نتایج این اقدامات، ناراضی هستند.

دکتر سید وحید مروجی تاکید نمود: برای مقابله با این باورهای غلط، کافی است که خانواده ها، به متخصصین جراح پا و مچ پا و یا متخصصین ارتوپد اطفال، مراجعه کنند تا در مورد درمان جراحی و یا غیر جراحی لازم جهت درمان صافی کف پا در هر سن، اطلاعات لازم را کسب کنند.

وی تمامی تجهیزات و اقدامات یاد شده بخصوص در صورتی که بدون پشتوانه علمی و صرفا به صورت تجاری عرضه گردند را در بهبود شرایط بی اثر دانست و شرح داد: بسیاری از والدین تنها به امید بهبود پای فرزندشان متحمل صرف این هزینه های گزاف می شوند اما همچنان از ادامه یافتن بدشکلی پای فرزند خود شکایت دارند.

این فعال و کنشگر حوزه بهداشت و درمان گفت: طبق آخرین یافته ها، ورزش، حرکات اصلاحی و فیزیوتراپی در درمان صافی کف پای بچه ها تاثیر چندانی ندارد. چرا که علت صافی، صرفا ضعف عضلات و تاندون ها نیست که با تقویت آنها بهبودی حاصل گردد.

وی بعلاوه افزود: به طور مثال، اسکن کف پا که به صورت معمول انجام میگردد، در مقایسه با اطلاعاتی که یک جراح پا حتی از نگاه کردن به پا و معاینه آن بدست می آورد بسیار کم ارزش تر است و در مجموع، در تشخیص و مدیریت درمان صافی کف پا، اولویت نیست. از طرفی، در صورتی که در یک بیمار احتیاج به جراحی باشد، تاثیری در روند درمان نخواهد داشت.

این متخصص ارتوپدی، کفی و کفش طبی را نیز صرفا در بهبود علایم و برخی عوارض بیماری موثر دانست و تاکید نمود: استفاده از این درمانها، از سنین خاصی به بعد، هیچ تاثیری در بهبود و ایجاد قوس کف پا ندارد و صرفا در جهت کاهش درد و جلوگیری از شدت یافتن برخی عوارض نقش دارد. و در نتیجه جراحی، تنها راه واقعی درمان است.

دکتر سید وحید مروجی در ادامه با بیان اینکه صافی کف پا، انواع مختلفی دارد و در بچه ها با بزرگسالان که به صورت اکتسابی دچار آن می شوند فرق دارد، بیان داشت که ضروری است والدین محترم بدانند که صافی کف پا از شایعترین دفورمیتی های پا در انسان است که هم به صورت مادرزادی و هم غیر مادرزادی می تواند باعث بروز اختلال شکل پا، حرکت و موجب شکل گیری اختلالاتی در کیفیت زندگی افراد گردد. بسیاری از افراد در دوران طفولیت، مبتلا به صافی کف پا هستند و پس از راه افتادن کودک و بروز نخستین علائم صافی کف پا، والدین به شدت نگران این دفورمیتی می گردند، اما صرف مشاهده علائم کف پای صاف بخصوص در سنین اولیه کودکی جای نگرانی ندارد.

دکتر سید وحید مروجی گفت: عوارض صافی کف پا در بچه ها شامل کوتاه شدن تاندون آشیل در پشت پا، فشار بر زانوها و ایجاد زانوی ضربدری و بدشکلی زانوها، فشار بر کمر و ایجاد قوس کمر و کمردرد، کاهش توان فعالیت کودک به نسبت هم سن و سالان، درد در پاها، ایجاد خستگی زودرس به علت انرژی زیاد مصرفی برای قدم برداشتن، چرخش جلوی پا و پاشنه ها به خارج و بد فرم شدن راه رفتن و عوارض غیر قابل برگشت به صورت آسیب و سایش مفاصل پا و مچ پا است، که به طور معمول فرد مبتلا به این عارضه دچار آن خواهد شد.

این جراح پا تاکید نمود: این که چه زمانی و در چه سنی کودک احتیاج به جراحی دارد، تنها به نظر و تشخیص یک جراح با تجربه پا و مچ پا بستگی دارد. اما به طور معمول سنین کودکی، سالهای طلایی برای جراحی این بیماران است.

این متخصص ارتوپدی در مورد روش ها و متدهای مختلف جراحی گفت: بهتر است بدانیم که روشهای جراحی بسیار متفاوتی، برای اصلاح کف پای صاف، وجود دارد. به گونه ای که از هر فرد تا فرد دیگر نوع جراحی و نحوه انجام آن متفاوت خواهد بود. لذا مشورت خانواده ها، با یک جراح متبحر در این زمینه، در راستای مدیریت درمان این بیماری، و جلوگیری از اقدامات بی نتیجه هزینه بر، منطقی ترین کار ممکن است.

وی تنها عامل به حداقل رساندن عوارض بیماری و جراحی و احتمال عود پس از جراحی در آینده را به نحوه مدیریت علمی درمان غیر جراحی و بعلاوه زمان مناسب عمل جراحی، و روش و متد متناسب و اختصاصی جراحی، برای هر فرد مطرح کرد و گفت: انجام عمل جراحی به وسیله یک جراح با تجربه پا و مچ پا ،مسائل آینده را به حداقل می رساند.

این دانش آموخته رشته پزشکی و متخصص ارتوپدی با گرایش جراحی پا و مچ پا در انتها اظهاراتش گفت : امروزه تمامی علم و تکنولوژی های نوین جهان در این حوزه در کشور ما وجود دارد و ما با علم روز جهان هم وطنانمان با این دفورمیتی را معالجه می کنیم. روش های جراحی نوینی که اینک در دسترس ماست نتیجه کوشش و تحقیق متخصصینی است که سال ها در این زمینه فعالیت داشته اند و ما با جدیدترین و برترین متدهای جراحی روز جهان، عارضه کف پای صاف را در کشورمان درمان می کنیم.

منبع: همشهری آنلاین

به "یک متخصص برجسته ارتوپدی و جراح کف پا: جراحی، درمان قطعی و نهایی کف پای صاف است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک متخصص برجسته ارتوپدی و جراح کف پا: جراحی، درمان قطعی و نهایی کف پای صاف است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید