کشوری که گرانترین پاسپورت را در جهان دارد

به گزارش وبلاگ تور چین، پاسپورت یا گذرنامه یکی از مهم ترین مدارک هویتی است که از جانب دولت ها برای معین هویت شهروندان در عرصه بین المللی صادر می گردد و در این بین گذرنامه بعضی کشورها نسبت دیگران از هزینه صدور بیشتری برخوردار است.

کشوری که گرانترین پاسپورت را در جهان دارد

گذرنامه مدرک شناسایی بین المللی است که اطلاعات مشخصی مانند نام، محل تولد و... درج می گردد. البته تهیه گذرنامه یکی از مراحل اولیه سفرهای خارجی است و هیچ فردی بدون تهیه ویزا نمی تواند به کشور دیگری سفر کند. گذرنامه ها بخشی از اموال دولتی هستند و امکان ابطال آن ها در هر زمانی وجود دارد. بعلاوه، هر کشور دارای شرایط و ضوابط خاصی از جمله پرداخت هزینه صدور برای شهروندان و اتباع خود است. در این رابطه، هزینه صدور گذرنامه در بعضی کشورها نسبت به دیگران بالاتر است.

شاید زمانی که صحبت از گران ترین گذرنامه ها به میان می آید اغلب یاد کشورهای ثروتمند با هزینه های بالای زندگی مانند سوییس و نروژ می افتیم، اما واقعیت برخلاف انتظار است.

ترکیه

شاید کمی عجیب به نظر برسد ولی گران ترین گذرنامه جهان متعلق به کشور همسایه خودمان یعنی ترکیه است. این گذرنامه به وسیله پلیس یا سفارتخانه های ترکیه صادر می گردد. البته این جایگاه به علت افزایش تقاضای دریافت گذرنامه ترکیه به وجود آمده است. تهیه این گذرنامه برای متقاضیان آن 251 دلار آمریکا هزینه دارد که برابر با 95 ساعت کار برای یک شخصی با حداقل دستمزد فدرال است. علاوه بر این، دولت ترکیه مبلغ 4 دلار از دارندگان گذرنامه ترکیه عوارض خروج از کشور دریافت می نماید. البته شهروندان دو ملیتی از پرداخت این وجه اضافی معاف هستند.

استرالیا

دومین گذرنامه گران جهان متعلق به کشور استرالیا است. گذرنامه های استرالیا به وسیله وزارت امور خارجه این کشور صادر می شوند و دارای اعتبار ده ساله هستند. هزینه دریافت آن نیز برای افراد بالای 16 سال 206 دلار و مسافران مکرر 305 دلار است. علاوه بر این، هزینه های اضافی برای بچه ها نیز دریافت می گردد. دارندگان گذرنامه استرالیا ملزم به دریافت ویزا پیش از سفر به سایر کشورها هستند.

سوئیس

گذرنامه سوئیس برای تسهیل سفر های بین المللی شهروندان صادر می گردد. در این راستا، گذرنامه های نو دارای 40 صفحه هستند، در حالی که قبلا 32 صفحه برای ثبت ویزا داشتند. از آن جایی که برای صدور ویزای سوئیس اطلاعات بیومتریک متقاضی نیز دریافت می گردد، از اینرو، دارندگان این گذرنامه می توانند بدون ویزا به آمریکا نیز سفر نمایند. هزینه دریافت گذرنامه سوئیس 159 دلار است و در طول 10 سال گذشته جایگاه خود را میان گران ترین گذرنامه های جهان حفظ نموده است. از جمله ویژگی های منحصربه فرد این گذرنامه درج اطلاعات آن به چند زبان جهان شامل آلمانی، فرانسه، ایتالیایی، رومانیایی و انگلیسی است.

سایر گذرنامه های گران قیمت جهان

رتبهکشورهزینه صدور ویزا
4مکزیک155 دلار
5آمریکا 135 دلار
6ایتالیا135 دلار
7کانادا133 دلار
8ژاپن115 دلار
9نیوزلند115 دلار
10انگلیس110 دلار
منبع: کجارو / travelandleisure.com / worldatlas.com

به "کشوری که گرانترین پاسپورت را در جهان دارد" امتیاز دهید

1 کاربر به "کشوری که گرانترین پاسپورت را در جهان دارد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشوری که گرانترین پاسپورت را در جهان دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید