هند اولین اتوبوس پیل سوختی هیدروژنی خود را می سازد

به گزارش وبلاگ تور چین، رسانه های هندی از ساخت اولین اتوبوس پیل سوختی هیدروژنی در این کشور خبر دادند.

هند اولین اتوبوس پیل سوختی هیدروژنی خود را می سازد

سلول های سوختی هیدروژنی مانند نمونه موجود در اتوبوس با ترکیب اتم های هیدروژن و اکسیژن الکتریسیته فراوری می نمایند. این دو گاز در سراسر یک سلول الکتروشیمیایی مشابه یک سلول باتری معمولی برای فراوری برق، آب و مقادیر کمی گرما واکنش نشان می دهند و الکتریسیته فراوری شده در موتور های الکتریکی برای به جلو راندن خودرو مورد استفاده قرار می گیرند.

پیل سوختی هیدروژنی چیست؟

سلول های سوختی به روشی مشابه با باتری های معمولی موجود در خودرو های الکتریکی کار می نمایند اما شارژ آن ها تمام نمی گردد و احتیاجی به شارژ مجدد با برق ندارند. آن ها تا زمانی که منبع هیدروژن وجود دارد به فراوری برق ادامه می دهند، درست مانند سلول های معمولی، یک پیل سوختی از یک آند (الکترود منفی) و کاتد (الکترود مثبت) تشکیل شده است که در اطراف یک الکترولیت قرار گرفته اند.

هیدروژن به آند و هوا به کاتد تغذیه می گردد. در آند، یک کاتالیزور مولکول های هیدروژن را به پروتون و الکترون تجزیه نموده و هر دو ذره زیر اتمی جهت های مختلفی را به سمت کاتد طی می نمایند. الکترون ها از یک مدار خارجی عبور نموده و جریانی از الکتریسیته ایجاد می نمایند که می تواند برای تامین انرژی موتور های الکتریکی مورد استفاده قرار گیرد، از طرف دیگر پروتون ها به وسیله الکترولیت به سمت کاتد حرکت می نمایند. هنگامی که به آنجا می رسند، با اکسیژن و الکترون ها ترکیب شده و فراوری انرژی می نمایند.

مزیت خودرو های پیل سوختی هیدروژنی چیست؟

مزیت اصلی خودرو های الکتریکی پیل سوختی هیدروژنی (FCEV) این است که هیچ آلایندگی در لوله اگزوز فراوری نمی نمایند. آن ها فقط بخار آب و هوای گرم منتشر می نمایند؛ آن ها بعلاوه کارآمدتر از خودرو های موتور احتراق داخلی هستند.

وسایل نقلیه الکتریکی سلول سوختی هیدروژنی مزیت دیگری نیز در خصوص زمان سوخت گیری دارند که آن ها را نسبت به وسایل نقلیه الکتریکی با باتری برای اهداف حمل و نقل عمومی کاربردی تر می نماید. حتی با سریع ترین فناوری های شارژ، شارژ اتوبوس برقی با باتری می تواند ساعت ها طول بکشد. در همین حال هیدروژن را می توان در یک خودروی پیل سوختی در عرض چند دقیقه دوباره پر کرد، تقریبا به همان سرعتی که یک موتور احتراق داخلی می تواند با سوخت های فسیلی دوباره پر گردد.

آیا خودرو های پیل سوختی هیدروژنی سازگار با محیط زیست هستند؟

یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه داشت این است که استفاده از یک وسیله نقلیه الکتریکی با باتری به این معنی نیست که وسایل نقلیه آلایندگی فراوری نمی نمایند، بلکه به این معنی است که آن ها هیچ آلایندگی در لوله اگزوز ندارند. از آنجایی که بخش اعظمی از انرژی الکتریسیته در کشور هندوستان از سوخت های فسیلی تامین می گردد و در حال حاضر بزرگترین منبع هیدروژن در دنیا نیز سوخت های فسیلی است، این وسایل نقلیه باعث انتشار تعداد زیادی گاز های گلخانه ای می شوند.

همانطور که ما به سمت منابع تجدیدپذیر برق حرکت می کنیم، می توانیم در آینده به سمت روش های تجدیدپذیر فراوری هیدروژن نیز حرکت کنیم؛ بنابراین حتی اگر این وسایل نقلیه در حال حاضر به انتشار گاز های گلخانه ای یاری نمایند، سوخت مورد احتیاج آن ها می تواند با استفاده از روش های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و باد فراوری گردد.

بیشتر بخوانید

وبلاگ تور چین فضای مجازی دریچه فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "هند اولین اتوبوس پیل سوختی هیدروژنی خود را می سازد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هند اولین اتوبوس پیل سوختی هیدروژنی خود را می سازد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید