مهمترین دلیل چرخش ناگهانی موضع ترامپ در قبال ونزوئلا چیست؟

به گزارش وبلاگ تور چین، نگرانی ترامپ از نفوذ ایران در آمریکای لاتین به حدی است که دست نشانده اش در ونزوئلا را رها نموده و با وجود موضع گیری ها و دشمنی های پیشین، آمادگی ضمنی خود را برای مذاکره با نیکلاس مادورو که کوشش داشت با کودتا او را برکنار کند، اعلام می نماید.

مهمترین دلیل چرخش ناگهانی موضع ترامپ در قبال ونزوئلا چیست؟

به گزارش وبلاگ تور چین ، نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا گفت آماده است تا با ترامپ دیدار کند. این در حالی است که زمستان سال گذشته میلادی و به دنبال کودتایی که از سوی خوان گوایدو و با حمایت آمریکا انجام شد، آمریکا رسماً با دولت قانونی مستقر در ونزوئلا به مخالفت برخاست.

ترامپ نیز در گفتگویی که با تارنمای آکسیوس داشته و صبح دوشنبه منتشر شد با اشاره به آمادگی مادورو برای دیدار گفت، نظرش درباره گوایدو رئیس جمهور خودخوانده و مورد حمایت آمریکا در ونزوئلا تغییر نموده و احتمالاً درباره این دیدار فکر می نماید و با آن مخالفتی ندارد.

آنچه از این تغییر موضع ناگهانی ترامپ بر می آید احساس نگرانی جدی آمریکا از آینده نفوذ خود در آمریکای لاتین است.

پس از کودتایی که سال گذشته در ونزوئلا شکل گرفت و تحریم های شدیدی که آمریکا برای این کشور وضع کرد، اقتصاد ونزوئلا سراشیبی تندی را پیمود. در این دوران جمهوری اسلامی ایران با حمایت های سیاسی و مالی از این کشور علاوه بر تقویت صندلی خود در منطقه، باعث شد زنگ خطری جدی برای آمریکا در آمریکای لاتین به صدا در آید.

کشوری که سالها به زعم کاخ سفید حیاط خلوت ایالات متحده به حساب می آمد اکنون به سمت جمهوری اسلامی ایران متمایل شده و این می تواند برای آمریکا نشانه شکست باشد.

از سوی دیگر، پس از موفقیت ایران در انتقال سوخت به ونزوئلا با وجود تهدیدات آمریکا، این پیغام مهم به دنیا مخابره شد که ایران نه تنها در منطقه خود که فراتر از مرزهای خود نقشی مهم در سیاست بین الملل بر عهده دارد و با اقتدار و قدرت بازدارندگی بالا به خوبی می تواند آن را ایفا نماید.

نگرانی ترامپ از این مسئله به حدی است که دست نشانده اش (خوان گوایدو) در ونزوئلا را رها نموده و با وجود موضع گیری ها و دشمنی های پیشین، آمادگی ضمنی خود را برای مذاکره با رئیس جمهوری (نیکلاس مادورو) که کوشش داشت با کودتا او را برکنار کند، اعلام می نماید.

این نگرانی بیش از هر چیز به این دلیل است که ایران بر خلاف میل آمریکا نه تنها در دنیا منزوی نشده، که پس از تثبیت صندلی خود در غرب و جنوب غرب آسیا به عنوان یک قدرت بلامنازع و حافظ صلح منطقه ای، اکنون به دنبال متحدانی بسیار دورتر از مرزهای خود و در کنار مرزهای آمریکا است.

به بیان بهتر، این اتفاق به این معنی است که جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ راهبرد هوشمندانه مقاومت فعال توانسته است مناطق حیاتی و استراتژیک هر نقطه از دنیا که منافع تجاوزکارانه و سلطه جویانه آمریکا را بر هم می زدند با خود همراه نموده و عمق نفوذ استراتژیک خود را گسترش دهد.

نور نیوز

.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "مهمترین دلیل چرخش ناگهانی موضع ترامپ در قبال ونزوئلا چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمترین دلیل چرخش ناگهانی موضع ترامپ در قبال ونزوئلا چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید