طرز تهیه کتلت ساده، آسان و فوری

به گزارش وبلاگ تور چین، کتلت یک غذای مجذوب کننده در سبک همبرگر است و عاشقان گوشت معمولا عاشق این غذا هستند. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه انواع کتلت از طرز تهیه کتلت مرغ تا طرز تهیه کتلت تبریزی را مرور نموده بودیم و در ادامه می خواهیم طرز تهیه کتلت ساده را مرور کنیم. این کتلت سریع تهیه می گردد پس اگر زمانتان کم است همین الان دست به کار شوید و این غذای سریع را آماده کنید.

طرز تهیه کتلت ساده، آسان و فوری

مواد لازم برای تهیه کتلت ساده

  • گوشت چرخ نموده 450 گرم
  • سیب زمینی خام 2 عدد
  • پیاز بزرگ 1 عدد
  • تخم مرغ 1 عدد
  • سیر 1 حبه
  • نمک، فلفل و ادویه مناسب به میزان لازم
  • روغن به میزان لازم

طرز تهیه کتلت ساده

1. آماده کردن سیب زمینی و پیاز

اولین مرحله از طرز تهیه کتلت ساده این است که سیب زمینی را پوست بگیرید و با رنده ریز یا برای افزایش سرعت کارتان در غذاساز بریزید و کاملا ریز کنید. فقط یادتان باشد حتما آب اضافه سیب زمینی را هم بگیرید. حالاپیاز را هم رنده کنید و مثل سیب زمینی آب اضافه آن را با قرار دادن پیاز در کف دستتان بگیرید.

2. مخلوط کردن مواد و سرخ کردن کتلت

اکنون و در این مرحله از طرز تهیه کتلت ساده زمان آن است که مواد بالا را با گوشت چرخ نموده، نمک، فلفل و ادویه و تخم مرغ مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا مواد به خورد هم بروند. بهتر است حداقل یک ربع زمان بدهید تا مخلوط کمی استراحت کند و به عبارتی مواد به خورد هم بروند. (در این مرحله اگر باز هم مخلوط آب انداخت، آب اضافه را بگیرید و یا میزانی پودر نان یا پودر سوخاری اضافه کنید تا کتلت وا نرود)

در یک ماهیتابه مناسب به میزان لازم روغن بریزید و روی گاز بگذارید تا روغن داغ گردد. بعد مایه کتلت را در کف دستتان شک دهید و داخل روغن بگذارید تا سرخ گردد. یک روی کتلت که سرخ شد نوبت روی دیگر است. تمام کتلت ها را به همین شیوه سرخ کنید تا مایه کتلت شما تمام گردد.

نکات تکمیلی برای تهیه کتلت

همان طور که دیدید تهیه کتلت کار بسیار ساده ای است فقط باید نکات و فوت وفن های آن را بدانید و رعایت کنید.

طرز تهیه کتلت در فر

برای سالم تر شدن کتلت ها می توانید آن ها را به جای سرخ کردن، در فر بپزید. برای این کار کتلت ها را روی یک سینی فر که با کاغذ روغنی پوشانده اید قرار دهید و هر طرف آن را حدود 5 دقیقه در فر قرار دهید. زمان پخت ممکن است در هر فر متفاوت باشد. اما بهتر است اگر از گوشت خیلی کم چرب استفاده نموده اید، میزانی روغن اسپری کنید.

گوشت مناسب کتلت

کتلت ساده را معمولا با گوشت چرخ نموده گوسفند درست می نمایند اما می توانید ترکیب گوشت گاو و بره را هم برای تهیه کتلت بهره ببرید تا کتلتتان طعم قوی گوشت گاو و لطافت گوشت بره را در خود داشته باشد.

البته گوشت گوساله، بز، بوقلمون و گوشت ران مرغ هم گزینه های دیگر هستند. اگر از سینه مرغ چرخ شده استفاده می کنید، میزانی روغن به مخلوط اضافه کنید تا کتلت مرطوب گردد. اما کتلت هایی که با ران مرغ چرخ شده درست می شوند، معمولا بهتر و منسجم تر هستند. طرز تهیه کتلت مرغ و حتی طرز تهیه کتلت ماهی را در کتاب کاله بخوانید.

به طور کلی گوشت بدون چربی برای تهیه کتلت بهتر است اما مطمئن شوید که مخلوط گوشت را با تخم مرغ کافی، پیاز رنده شده و مواد چسبنده مانند سیب زمینی پخته رنده شده، آرد سوخاری یا آرد نخودچی به میزان کافی مرطوب نگه دارید تا کتلت شما یک کتلت همه چیز تمام باشد. طرز تهیه کتلت با سیب زمینی پخته و حتی طرز تهیه کتلت بدون گوشت و با سویا را اینجا بخوانید.

برترین همراه ها برای سرو کتلت

کتلت معمولا با برنج زعفرانی یا نان و سبزیجات پخته شده، سالاد تازه و دوغ سرو می شوند. اما اگر برای مسافرت این غذا را تهیه نموده اید می توانید به شکل ساندویچ درست کنید. به طور کلی کتلت را می توانید به عنوان پیش غذا یا میان وعده با نان سرو کنید.

پخت کامل کتلت

اگر کتلت هایتان ساده شما از بیرون خوب سرخ شده اما داخلش خام است احتمالا مشکل از دمای روغنی است که کتلت را در آن سرخ نموده اید پس حتما کتلت را با دمای کم سرخ کنید تا کتلت ها کامل سرخ شوند.

برترین زمان نگهداری کتلت

به جای مانده کتلت را می توانید تا سه روز در یخچال در ظرف دربسته نگهداری کنید. اما اگر فریزر کنید کافی است آن ها را در کیسه فریزر یا ظرف مناسب فر بگذارید و به مدت 3 ماه نگهداری کنید. بهتر است اگر کتلت را فریزر کردید برای سرو یک شب قبل از فریزر خارج کنید و در یخچال بگذارید تا کاملا یخش ذوب گردد و بعد در تابه ای روی حرارت میانه آن ها را گرم کنید.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه کتلت ساده، آسان و فوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کتلت ساده، آسان و فوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید