خوردگی در پیچ چیست؟مقاوم ترین پیچ ها برای استفاده در فضای باز

به گزارش وبلاگ تور چین، خوردگی پیچ چیست؟

بیشتر پیچ ها وقتی در معرض رطوبت قرار می گیرند زنگ می زنند؛ مگر اینکه با پوشش مقاوم در برابر زنگ آغشته شوند. در صورتی که پوشش پیچ ها با پوسته پوسته شدن از بین برود، ممکن است زنگ زیر پوشش ایجاد شود که همین امر باعث می شود استحکام پیچ تضعیف شود. خوردگی زمانی اتفاق می افتد که خواص فلز شروع به کاهش یافتن می کند. تمامی فلزات، از جمله فلز مورد استفاده در پیچ و مهره ها، دارای پتانسیل الکتریکی هستند. هر کدام از این پیچ و مهره ها از پتانسیل الکتریکی متفاوتی تشکیل شده اند که باعث می شود واکنش متفاوتی داشته باشند.

خوردگی در پیچ چیست؟مقاوم ترین پیچ ها برای استفاده در فضای باز

انواع مختلف خوردگی

خوردگی می تواند در مکان های مختلفی رخ دهد و بسته به محیط، در ظاهر متفاوت ظاهر شود. در اینجا به انواع مختلف خوردگی نگاهی می اندازیم که باید مراقب آن ها باشیم:

  • خوردگی گالوانیکی

این نوع خوردگی زمانی اتفاق می افتد که دو فلز مختلف در حضور یک الکترولیت با هم تماس پیدا کنند. الکترولیت مخلوطی است که حاوی نمک است. هنگامی که الکتریسیته از یک فلز به فلز دیگر جریان می یابد، سطحی خورده بر جای می گذارد. این نوع خوردگی را می توان با استفاده از پوشش های غیر رسانا بر روی سطوح فلزی کاهش داد.

  • خوردگی یکنواخت

زمانی که پیچ به درستی روکش نشده باشد، در کل سطح پیچ رخ می دهد و سراسر آن ها در بر می گیرد. می توان آن را با پوشش یا آبکاری سطح بست کاهش داد.

  • خوردگی شکافی

شکاف در هر روزنه کوچک در یک اتصال دهنده ایجاد می شود، به خصوص اگر ناحیه به خوبی تهویه نشده باشد یا محلول الکترولیت وجود داشته باشد. این نوع خوردگی معمولاً در این شکاف های کوچک ظاهر می شود اما می تواند به سرعت در منطقه ها مجاور بست پیشرفت کند. خوردگی شکاف را می توان با اجتناب از استفاده از چنین شکاف هایی یا آب بندی آن ها با ترکیبات درزگیر کاهش داد.

  • خوردگی حفره ای

خوردگی حفره ای زمانی است که سوراخ های ریزی که در پیچ ها ظاهر می شود آنقدر کوچک هستند که تشخیص آن ها سخت است. خوردگی حفره ای به احتمال زیاد در مواد نجیب مانند نیکل و کروم رخ می دهد، اما می توان با تمیز نگه داشتن سطوح از آن جلوگیری کرد.

  • خوردگی بین دانه ای

تا به حال به این فکر کرده اید که چرا جوشکارها قطعات را به سرعت در آب فرو می کنند تا خنک شوند؟ این کار برای جلوگیری از خوردگی بین دانه ای انجام می شود که در فولاد ضد زنگ، زمانی که به دمای بسیار بالا می رسد، رخ می دهد. گرم کردن مجدد یک قطعه جوش داده شده در طول جوشکاری، یکی از دلایل رایج این مشکل است.

چگونه از خوردگی جلوگیری کنیم؟

خبر خوب این است که ما دانش و فناوری لازم برای جلوگیری از خوردگی یا حداقل محدود کردن اثرات آن را داریم. بهترین شکل محافظت این است که تاثیر خوردگی را از لحظه شروع طراحی یک محصول در نظر بگیرید تا اطمینان حاصل شود که مواد مورد استفاده تا حد امکان در برابر خوردگی مقاوم هستند. مراحل اولیه شامل عایق، پوشش یا رنگ برای آب بندی انواع پیچ های مختلف است. این پوشش های دی الکتریک می توانند به محدود کردن وقوع خوردگی کمک کنند. در ادامه به بهترین روش ها برای جلوگیری از خوردگی می پردازیم:

  • از پیچ ها و کانکتورهایی با خواص الکتروشیمیایی مشابه استفاده کنید.
  • از مواد عایق برای جداسازی فلزات غیر مشابه استفاده کنید.
  • از قرار گرفتن پیچ در معرض الکترولیت ها جلوگیری کنید.

در کنار انتخاب پیچ هایی که از نظر خواص، مشابه با موادی که به آن می چسبند هستند، نصب مناسب پیچ ها به گونه ای که فشار ثابتی ایجاد کند نیز بسیار مهم است. هنگامی که باری از یک پیچ، متحمل تغییر مداوم می،شود، این تغییر مداوم می تواند خوردگی را تسریع کند.

مقاوم ترین پیچ ها برای استفاده در فضای باز

پیچ و مهره ها از انواع مختلفی تشکیل شده اند. توانایی آن ها در برابر خوردگی و عملکرد خوب شان، در کیفیت آن ها تأثیر می گذارد. بهترین پیچ ها از نظر مقاومت برای استفاده در فضای باز و برای مقابله با آب و هوا یا باران، پیچ های فولادی ضد زنگ، پیچ های گالوانیزه و پیچ های عرشه هستند.

  • پیچ های فولادی ضد زنگ

پیچ های فولادی ضد زنگ آهن را با کروم و هم چنین نیکل ترکیب می کنند که باعث می شود مقاومت در برابر خوردگی افزایش یابد. رایج ترین پیچ های فولادی ضد زنگ گرید 304 و 305 هستند. هر دو گرید برای استفاده عمومی مناسب هستند؛ اگرچه پیچ های گرید 305 مقاومت خوردگی بیشتری دارند. برای حداکثر مقاومت در برابر خوردگی در محیط های به شدت مرطوب، صرف هزینه اضافی برای پیچ های فولادی ضد زنگ با گرید 316 ارزش دارد.

  • پیچ های گالوانیزه

پیچ های گالوانیزه از یک پوشش روی ضخیم تشکیل شده اند که مقاومت زیادی در برابر خوردگی ایجاد می کنند. این پیچ ها مقاومت بسیار زیادی در برابر عوامل فرسایشی مانند نور، رطوبت، گرما، سرما و … را دارا هستند. این پیچ ها معمولا تا 25 سال دوام دارند. البته در منطقه ها خشک این عدد به 8 سال هم می رسد.

مزایای استفاده از پیچ های مقاوم در برابر خوردگی

پیشگیری از خوردگی پیچ ها مزایای زیادی به جز افزایش طول عمر تجهیزات شما دارد. برخی از مزایای پیشگیری از خوردگی عبارتند از:

  • کاهش هزینه های تعمیر

جلوگیری از خوردگی می تواند عمر تجهیزات محافظت شده را تا 250٪ افزایش دهد. با تعمیرات کمتر به دلیل مدیریت خوردگی عالی، هزینه های تعمیر اقلام قطعا کاهش می یابد.

  • از تلفات عملیاتی جلوگیری می کند.

وقتی تجهیزات زنگ زده خراب می شوند، می توانند کل عملیات را مختل کنند. با مدیریت خوردگی می توان از اختلالات عملیاتی و تلفات ناشی از آن جلوگیری کرد.

  • جان ها را نجات می دهد.

تجهیزات زنگ زده صرفاً درآمد شرکت را تهدید نمی کند؛ بلکه سلامت و ایمنی کارگران را در معرض خطر قرار می دهد. برای جلوگیری از صدمات و تلفات جانی، مدیریت خوردگی تجهیزات و پیچ و مهره ها بسیار موثر خواهد بود.

  • از مسائل حقوقی جلوگیری می کند.

هنگامی که یک لوله نفت به دلیل خوردگی پیچ و مهره ها خراب می ترکد، می تواند عواقب زیست محیطی جدی ایجاد کند که منجر به مسائل قانونی می شود. با حفاظت در برابر خوردگی، هیچ مشکل قانونی ناشی از قطعات نا ایمن رخ نخواهد داد.

نحوه کاهش خوردگی پیچ ها

مطالعات اجرا شده تخمین می زند که 15 تا 35 درصد از هزینه جهانی خوردگی را می توان با استفاده از روش های کنترل خوردگی در دسترس کاهش داد. شما می توانید از این روش ها برای کاهش(حتی نه به صورت کامل) خوردگی در بست هایی که تولید و مصرف می کنید، استفاده کنید.

  • از فلزات مناسب استفاده کنید

مهم است که از مواد مناسب برای اتصال دهنده های خود استفاده کنید. محیطی که بست در آن به کار می رود را در نظر بگیرید و از فلزات مناسب استفاده کنید. اگر بست ها در مجاورت سایر مواد فلزی هستند یا به یکدیگر متصل می شوند، باید فلزاتی را انتخاب کنید که از نظر پتانسیل الکتریکی مشابه آن فلزات باشند.

  • از یک پوشش سطحی مناسب استفاده کنید

یکی دیگر از راه های موثر برای کاهش خوردگی، پوشش دادن یا عایق کاری سطوح فلزی اتصال دهنده ها است. پوشش مناسب بین محیط اطراف (از جمله فلزات دیگر) تاثیر زیادی در جلوگیری از خوردگی دارد.. راه های زیادی برای عایق کاری سطح فلزی بست وجود دارد، از جمله:

  • پوشش دی الکتریک
  • رنگ غیر رسانا
  • عایق

از تکنیک های نصب مناسب استفاده کنید

در نهایت، مهم است که اتصال دهنده ها به درستی نصب شوند. نصب نادرست که فشار ناهموار یا بیش از حد ایجاد می کند، می تواند منجر به ترک خوردگی ناشی از فشار شود. از سفت شدن بیش از حد بست ها و هم چنین خراش تصادفی سطح فلز خودداری کنید

منبع: اتاق

به "خوردگی در پیچ چیست؟مقاوم ترین پیچ ها برای استفاده در فضای باز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوردگی در پیچ چیست؟مقاوم ترین پیچ ها برای استفاده در فضای باز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید