آنالیز و ثبت اطلاعات آسیب نگاری 578 اثر شیشه ای موزه آبگینه

به گزارش وبلاگ تور چین، ایرنا/ براساس آخرین اخبار بدست آمده، آنالیز و ثبت اطلاعات آسیب نگاری 578 اثر شیشه ای موزه آبگینه صورت گرفت.

آنالیز و ثبت اطلاعات آسیب نگاری 578 اثر شیشه ای موزه آبگینه

نرگس دوستی ثانی، پژوهشگر کشور یکی از بزرگترین چالش ها در حوزه نگهداری آثار تاریخی را بحث حفاظت پیشگیرانه اسم کرد که به تعبیری ساده به معنی جلوگیری از تخریب بیشتر و حفظ شرایط فعلی آثار به وسیله بهینه سازی فضای نگهداری آنهاست.

او اولین قدم برای حفاظت یک مجموعه را کسب اطلاعاتی جامع درباره شرایط کنونی مجموعه، شناسایی آثاری که احتیاج به اقدامات حفاظتی یا بازسازیی دارند و تخمین زمان لازم برای کار دانست و اضافه نمود: اطلاعاتی از قبیل تعداد آثار، جنس آثار، فضاهای مختلف موزه، تجهیزات فنی، شرایط محیطی و از همه مهمتر مقدار آسیب در مجموعه برای تهیه برنامه های حفاظتی لازم است.

این پژوهشگر در ادامه یکی از مهمترین فواید ایجاد پایگاه اطلاعاتی از شرایط اشیا را اولویت بندی آثار و مدیریت برنامه های کاری اعلام نمود که یکی از اهداف بخش حفاظت و بازسازی آثار شیشه ای پژوهشکده حفاظت و بازسازی آثار تاریخی فرهنگی تهیه پایگاه اطلاعاتی شیشه های تاریخی ایران است.

او در تشریح پروژه طبقه بندی آسیب ها و معین اولویت های حفاظتی آثار شیشه ای موزه های کشور که با همکاری زهره محمدیان، امین اموال موزه آبگینه انجام گرفت، توضیح داد: به این منظور موزه آبگینه به اسم موزه هدف (پایلوت) انتخاب شد و برای جمع آوری اطلاعات مربوط به آسیب های مجموعه موزه آبگینه، پس از آنالیز اولیه آثار، فرمی تهیه شد که اطلاعات آن هم به صورت توصیفی و هم آماری قابل استفاده است.

مجری طرح طبقه بندی آسیب ها و معین اولویت های حفاظتی آثار شیشه ای موزه های کشور گفت: در این پروژه 578 اثر شیشه ای متعلق به موزه آبگینه مورد آنالیز قرار گرفته و اطلاعات آسیب نگاری آنها ثبت شد.

دوستی ثانی اظهار داشت: از این تعداد 340 اثر که در مخزن نگهداری می شوند بصورت دقیق تر آنالیز و عکاسی شدند و برای همه شناسنامه حفاظتی تهیه شد.

او گفت: برای تحلیل اطلاعات و ارائه آمار، تمام اطلاعات فرم های آسیب نگاری در نرم افزار Excel وارد شد که با تحلیل نتایج آماری و نمودارهای تهیه شده میتوان احتیاجهای مجموعه را مستند و معین تر آنالیز کرد.

وی توضیح داد: طبق نتایج بدست آمده تعداد آثار دارای اولویت حفاظتی 1 زیاد نیست و در قدم اول با اختصاص فضایی اندک و بودجه ای بسیار کمتر از بودجه لازم برای بهینه سازی تمام مخزن میتوان محیطی کنترل شده برای نگهداری بهتر آنها فراهم کرد.

مجری طرح طبقه بندی آسیب ها و معین اولویت های حفاظتی آثار شیشه ای موزه های کشور در انتها گفت: آمارهای بدست آمده علاوه بر احتیاجهای حفاظتی که هدف اصلی این پروژه بود، لزوم آنالیز و کارشناسی مجدد آثار از لحاظ دوره تاریخی و سبک ساخت را هم یادآور می گردد.

منبع: همگردی

به "آنالیز و ثبت اطلاعات آسیب نگاری 578 اثر شیشه ای موزه آبگینه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز و ثبت اطلاعات آسیب نگاری 578 اثر شیشه ای موزه آبگینه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید