بایدها و نبایدهای خرید فرش وینتیج یا آنتیک

به گزارش وبلاگ تور چین، فرش وینتیج که با اسامی فرش کهنه نما و یا فرش آنتیک نیز شناخته می گردد، این روزها هواداران زیادی پیدا نموده است. نکته جالب فرش های وینتج این است که تنها با یک طراحی قدیمی و نوستالژیک هم خوان نیستند و در طراحی های مدرن هم به خوبی می نشینند. برای همین بسیاری از دیزاینرها و طراحان فضاهای داخلی، همواره دنبال یک فرش وینتیج (کهنه نما) هستند تا کار خودشان در طراحی را تمام و کمال انجام داده باشند.

بایدها و نبایدهای خرید فرش وینتیج یا آنتیک

فرش وینتیج (کهنه نما) در دنیای مدرن

در یک دهه اخیر سبک زندگی مردم در ایران تفاوت های فراوانی داشته است. یکی از مهم ترین این تفاوت ها را شاید در علاقه ایرانی ها به هر چیزی که نمادی از و قدمت داشته باشد دید. پیش تر در فرهنگ عامه ایرانی هر چیز کهنه و قدیمی ای بی ارزش تلقی می شد و محکوم به فنا بود. در پرتو این نگاه بود که بسیاری از بناهای زیبای معماری در ایران نابود شدند. اما در یک دهه اخیر یک تفاوت عمده در طرز تفکر ایرانی ها پدید آمد.

اگر روزگاری یک چراغ علا ءالدین در خانه ها بود، جایش در انباری خاک می خورد ولی حالا یک دکوری سنتی است و در برترین نقطه خانه، برای نمایش گذاشته می شود. در پناه این تغییر ذائقه، طراحی داخلی خانه ها و فضاها هم تغییرات گسترده ای کرد. این تغییر ذائقه موجب شد، گونه ای از فرش ها که اغلب مشتری های چندانی نداشتند و به آن توجه نمی شد، حالا به یک شاخه مجذوب نماینده و مهم در بازار فرش شوند. این گونه همان فرش وینتیج است.

اینجا می خواهیم کمی درباره فرش آنتیک یا همان فرش وینتیج حرف بزنیم. بدانیم که فرش وینتیج چیست و چه ویژگی هایی دارد؛

  • تاریخچه فرش وینتیج
  • نکات اصلی در خرید فرش وینتیج
  • الیاف به کار رفته در فرش وینتیج
  • برترین رنگ ها برای زمینه فرش وینتیج
  • ابعاد مناسب و کاربردی فرش وینتیج
  • روش نگهداری انواع فرش وینتیج
  • برترین برندها و بافنده های فرش وینتیج و مدرن

تاریخچه فرش وینتیج

نگاه تاریخی به فرش کهنه نما از موضوعات مجذوب نماینده است؛ چرا که ذاتاً و چنانکه از نام این فرش ها برمی آید، ماهیتشان با تاریخ پیوند خورده است. فرش وینتیج به فرشی گفته می شود که حداقل 20 سال از عمرش گذشته باشد. چنین فرشی وینتج است و به عنوان فرش آنتیک شناخته می شود.

این فرش ها اغلب مورد توجه کولکسیونرها و دوستداران کالاهای عتیقه بودند و مشتری های آن ها نیز محدود بودند. در این دوره که تا یک دهه پیش هم ادامه داشت و فرش وینتیج مقرون به صرفه هم معنی نداشت؛ چرا که این فرش ها کالایی لوکس و کلکسیونی بودند و برای همین قیمت های بالای داشتند.

اما بخش دوم تاریخچه فرش های وینتیج به همین چندسال اخیر باز می شود. جایی که همین اقبال عمومی به فرش های وینتیج موجب شد تا کارگاه ها و کارخانه های فراوریی دست به فراوری فرش وینتیج بزنند. فرشی که تازه بافت است؛ اما از رنگ و نخ و طرح و نقشه هایی که در آن ها استفاده می شود، کهنه نما است.

از این رو دیگر چیز عجیبی نیست که در فروشگاه های فرش، نمونه های فراوانی از فرش کهنه نما و تازه بافت ببینید. بعلاوه باز هم عجیب نیست که حتی فرش وینتیج ماشینی در بازار ببینید. در واقع این روزها فرش وینتیج بیشتر به فرش های مدرن و جدیدی گفته می شود که به صورت کهنه نما بافته می شوند. اگرچه همچنان فرش وینتیج دستبافت در بازار گزینه محبوب تر و البته گران تری است.

نکات اصلی در خرید فرش وینتیج

وقتی می خواهید فرش وینتیج خریداری کنید باید بدانید با دو گونه مختلف فرش وینتیج روبرو هستید. نخست فرش وینتیج دستبافت که به فرش های با قدمت بیست سال اشاره می شود. این فرش ها بیشتر از آنکه خاصیت آنتیک داشته باشند به علت حس نوستالژیکی که منتقل می نمایند مورد توجه هستند.

یک فرش آنتیک یا کلکسیونی فرشی قدیمی است که کاملاً قابل استفاده است و ساختار اصلی اش را حفظ نموده. اما در مقابل یک فرش وینتیج معمولا قسمتی از ساختارش را از دست داده و یا به اصطلاح معمول گوشتش خورد رفته است. با این حال معمولا فرش وینتیج دستباف، قیمتی بالاتر از فرش وینتیج ماشینی دارند.

در مقابل همانطور که گفتیم فرش وینتیج ماشینی هم فرشی است که در سال های اخیر با توجه به اقبال عمومی به این مدل فرش ها با طرح کهنه نما بافته می شود. یک فرش وینتیج دستباف را نمی توان در حال حاضر به مدل کهنه نما بافت و باید منتظر ماند گذر سال ها آن را به فرشی وینتج تبدیل کند.

در سال های اخیر به علت اقبال عمومی به فرش های وینتج، بعضی کارگاه های فرش بافی با تکنیک هایی خاص یک فرش دستباف کهنه را به یک فرش وینتیج تبدیل می نمایند. برای همین شاید شناخت همه گونه فرشی کار یک خریدار ساده نباشد و حداقل در خرید این گونه از فرش ها، سراغ یک کارشناس خبره بروید.

اما برای خرید فرش وینتیج ماشینی کار چندان سختی در پیش رو ندارید. چرا که این گونه از فرش ها پدیده های تازه ای در دنیای فرش هستند. اگر با طرح و نقشه های آن ها آشنا باشید، دیگر نیاز به دانسته های چندانی ندارید و همان نکاتی که در خرید فرش ماشینی به یاری شما می آید در اینجا هم کاربرد دارد.

الیاف به کار رفته در فرش کهنه نما

الیاف به کاررفته در فرش وینتیج چندان تفاوتی با سایر فرش ها ندارد. در خصوص فرش وینتیج دستباف ماجرا از این قرار است که جنس الیاف از قرار همان روال سابق است. چرا که این فرش ها را به منظور کهنه نما شدن نمی بافند. البته در میان فرش های دستباف وینتیج آنهایی که از الیاف پشمی استفاده نموده اند، به علت اینکه ذاتا ضخامت بیشتری دارند و با گذشت زمان و علیرغم خورد رفتن بدنه، همچنان ضخامت قابل قبولی دارند و مورد توجه مشتری ها و خریداران هستند.

اما در خصوص فرش وینتیج ماشینی باید گفت که الیاف به کاررفته در اغلب این فرش ها، همان الیاف کلاسیک بافت فرش ماشینی، یعنی کلاسیک اکریلیک است. این الیاف پرزدهی ندارند و برای همین در میان خریداران محبوب هستند.

برترین رنگ ها برای زمینه فرش وینتیج

برای انتخاب رنگ فرش وینتیج باید کاملا به دکوراسیون خانه تان توجه کنید. این سبک از فرش ها اساسا محصول توجه بیش از حد چند دهه اخیر به طراحی داخلی فضاهاست و مشخصاً برای این کاربرد طراحی شده اند. حالا البته بازار پر از محصولات متنوع و مختلف است و دست طراحان و دیزاینرها برای انتخاب رنگ های مختلف یک فرش وینتیج باز است.

اما واقعیت این است که فرش وینتیج در فکر بسیاری از ماها با فرش هایی با زمینه لاکی و یا قهوه ای سوخته پیوند خورده است. در واقع این دو رنگ به ویژه لاکی از آن دست رنگ هایی است که با گذر ایام و از دست دادن کیفیت اولیه اش، جلوه بیشتر و بهتری می یابد. در حال حاضر بیشتر طراحی های داخلی وینتیج، علاقه فراوانی به استفاده از مبلمان و اکسسوری های چوبی فندقی رنگ دارند؛ که در چنین حال و هوایی، قطعا یک فرش با زمینه قهوه ای سوخته جلوه بیشتر و بهتری دارد.

ابعاد مناسب و کاربردی فرش آنتیک

فرش وینتیج را بسیاری یک فرش آنتیک می دانند. برای همین هم در انتخاب ابعاد و رنگ آن باید دقت بالایی به خرج داد تا در طراحی داخلی خانه نمایش بهتری داشته باشد. اگرچه در همه طراحی ها فرش در مرکز توجه خانه و نقطه کانونی آن واقع شده است اما در یک طراحی وینتیج باید به این نکته توجه شود که علاوه بر زیبایی های فرش آن را به گونه ای کالایی آنتیک و ارزشمندتر از یک زیرانداز دستباف نشان دهد. برای همین انتخاب ابعاد فرش بسیار مهم است و باید بدانید که چه فضایی در اختیار دارید و فرش را باید در کجای آن قرار دهید؟

دیگر روزگار فرش کردن کامل یک اتاق با فرش های زیاد گذشته است. حالا دیگر سلیقه عمومی چنان است که فرش را در میانه فضا قرار دهند و از فضای خالی اطرافش برای بهتر و بیشتر دیده شدن آن استفاده نمایند. این ویژگی برای نمایش هرچه بهتر یک فرش وینتیج هم اهمیت دوچندانی دارد. برای همین مهم است در انتخاب ابعاد فرش کهنه نما برای فضایی که در اختیار دارید، مسلط باشید.

در واقع نگران پیدا کردن یک فرش وینتیج متناسب با ابعاد فضای تان نباشید؛ زیرا دنیای این نوع فرش بسیار متنوع است. چرا که اگر انتخاب شما فرش وینتیج دستباف باشد، می توانید از میان تعداد فراوان فرش های وینتیجی که در بازار وجود دارد به راحتی مدل و اندازه دلخواه خود را انتخاب کنید. از آن جالب تر انتخاب فرش وینتیج ماشینی است؛ زیرا این فرش ها در ابعاد و تنوع فراوانی فراوری می شود و دست همه طراحان را برای انتخاب بازگذاشته است.

روش نگهداری انواع فرش آنتیک

هرچه که درباره نگهداری از فرش های دستباف می دانید را درباره فرش های وینتیج هم باید به کار ببرید. با این تفاوت که اندازه حساسیت تان را برای نگهداری این فرش های باید چندین درجه بالاتر ببرید. چرا که شما با یک فرش وینتیج آنتیک سروکار دارید. معمولا فرش های وینتیج برای طراحی اتاق های کم کاربردتر گزینه مناسبی هستند. برای همین پذیرایی ها و اتاق های مهمان که مورد استفاده روزانه نیستند، برترین جا برای نشاندن این فرش ها هستند.

به هرحال یک فرش وینتیج دستباف یک اثر هنری و در عین حال قیمتی است که باید کوشش شود، آن را حفظ کرد و بر سال های عمرش اضافه نمود.

داستان البته درباره فرش وینتیج ماشینی فرق دارد. این فرش های که در دسته فرش های مدرن جای می گیرند، در این سال ها با دقت زیادی فراوری می شوند و برای همین کیفیت بالایی دارند. از این رو مثل مورد دستباف دیگر نباید چندان نگران شست وشوی چندباره آن شد.

علاوه براین فرش های وینتیج ماشینی به علت اینکه فرش نویی به حساب می آیند، ساختار بهتری نسبت به فرش های دستباف دارند. موارد دستباف این فرش ها، به علت گذر سال ها بخشی از کیفیت ذاتی خود را از دست داده اند و برای همین بهتر است در اتاق های کم رفت وآمد پهن شوند. این در حالی است که فرش های وینتیج ماشینی کاملا مناسب پهن شدن در همه جا هستند.

برای تماشا تمام آگهی های فرش کلیک کنید

برترین برندها و بافنده های فرش وینتیج و مدرن

فراوری فرش وینتیج به وسیله شرکت های فراورینماینده فرش ماشینی، تحولی در بازار کوچک این فرش ها پدید آورد. پیش از آن، تنها مشتری های خاصی در پستوی بازارهای فرش، در پی نمونه های فرش های کهنه نما بودند. اما در یک دهه اخیر دیگر در هر فروشگاه فرشی شما می توانید، نمونه های مناسب کهنه نما را پیدا کنید. در میان فرش های ماشینی تقریبا همه کمپانی های بزرگ، فراوری خط فراوری فرش های کهنه نما را هم دارند.

فرش ماشینی ماهور، سرای ابریشم، فرش کاشان، ستاره کویر و بسیاری از فراورینمایندگان دیگر فرش حالا صاحب یک خط فراوری انواع فرش کهنه نما هستند. در بسیاری از فروشگاه های مجازی و واقعی هم می توانید نمونه های خوبی از این فرش ها را پیدا کنید.

در زمینه فرش دستباف اما تنوع به اندازه فرش ماشینی نیست. حجره های کمی در بازار فرش فروش ها اغلب به فرش وینتیج اختصاص دارد. البته به علت تغییر ذائقه در این سال ها، تعدد گزینه ها بسیار زیاد علاقه مندان به فرش وینتیج دستباف بنا به سلیقه خود می توانند گزینه های مختلفی را در بازار بیابند. اگرچه در میان همه موارد، فرش وینتیج تبریز و کاشان، به علت زیبایی های دوچندان شان بعد از کهنه شدن طرفدارهای زیادی دارند.

***

آگهی های فرش را در وبلاگ تور چین ببینید
منبع: بلاگ دیوار

به "بایدها و نبایدهای خرید فرش وینتیج یا آنتیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایدها و نبایدهای خرید فرش وینتیج یا آنتیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید