این نان فقط در قائم شهر پخت می گردد

به گزارش وبلاگ تور چین، پخت نان قالاج در خانواده یکی از اهالی قائم شهر به نام حسنی از همان زمان، به صورت موروثی ادامه یافت و در حال حاضر، این نان به وسیله فرزند آقای حسنی که از مهاجرین قفقاز بود، در قائم شهر پخت می گردد.

این نان فقط در قائم شهر پخت می گردد

وبلاگ تور چین: نخستین بار در سال های جنگ، زنی از ارامنه با نام اصلانی، به همراه همسرش که از اهالی ارمنستان بود، به ایران آمدند و با یاری شاطری از اهالی استانبول و تنوری که از روسیه آورده بودند، آغاز به پخت این نان در قائم شهر کردند. به تدریج، نانواهایی که مشتاق تهیه این نان بودند، روش پخت آن را آموختند و تقریباً هر نانوایی روزانه یک فر قالاج پخت می کرد.

پخت نان قالاج در خانواده یکی از اهالی قائم شهر به نام حسنی از همان زمان، به صورت موروثی ادامه یافت و در حال حاضر، این نان به وسیله فرزند آقای حسنی که از مهاجرین قفقاز بود، در قائم شهر پخت می گردد. او می گوید: پدرم استاد تمامی شاطرهای این شهرستان برای پخت نان قالاج بوده است و من هم به دلیل علاقه به پخت این نان، این شغل را ادامه می دهم. به گفته آقای حسنی، روزانه 50 تا یکصد قرص نان از نوع قالاج در قالب های دست ساز حلبی تهیه و پخته می شد که هم اکنون برای قالب زدن آنها از کاسه های رویی استفاده می گردد.

نان صادراتی!این نان در سال های جنگ جهانی دوم، در بلوک شرق، از جمله در روسیه و بلغارستان و لهستان و رومانی پخت می شد، اما بعد از انتها جنگ، به دلیل نامعلوم پخت آن برای همواره منسوخ شد و در حال حاضر، به جز قائم شهر، در هیچ کجای جهان پخت نمی گردد، اما در سراسر ایران و حتی خارج از کشور، علاقه مندان بسیاری دارد و نانوایی آقای حسنی به سفارش آنها، این نان را به تهران و دیگر استان ها و چند کشور خارجی ارسال می نماید.

به اعتقاد نانوای قائم شهری، نان قالاج به دلیل نداشتن جوش شیرین، بسیار مفید است. حتی بیات شده نان قالاج برای معده بسیار مفید است. اگر 100 گرم از این نان را در کاسه ای از آب بریزید، می بینید که قالاج پس از مدتی اندازه زیادی آب به خودش جذب نموده است. تفاوت خمیر این نان با خمیر معمولی این است که خمیر قالاج حتماً باید چندین ساعت بماند تا ور بیاید.

تنور مخصوص:تنوری که برای پخت قالاج مورد استفاده قرار می گیرد، دهها سال پیش به وسیله یک استاد کار روس ساخته شده و در حال حاضر نیز برای پخت نان قالاج از آن استفاده می گردد. در عین حال، شرایط پخت این نان با نان های معمولی فرق دارد و در واقع باید با حرارت غیر مستقیم پخت گردد. بدین صورت که ابتدا باید تنور را داغ کرد و سپس شعله تنور را کاسته و پخت نان را آغاز کرد. پخت آن هم البته حوصله بالایی می طلبد، چون هر تنور قالاج حدود دو ساعت زمان می برد و پخت آن، به اصطلاح قلق خاصی دارد.

از مزایای قالاج این است که به هیچ وجه دورریز ندارد و در صورت خشک شدن، می توان آن را به صورت آرد سوخاری برای خوراکی هایی مانند کتلت و یا شامی استفاده کرد. این نان بدون استفاده از محافظ، به راحتی تا چند روز نرم می ماند و بعلاوه به دلیل داشتن سبوس، به هیچ وجه معده را ناراحت نمی نماید.

منبع: توریسم آنلاین

به "این نان فقط در قائم شهر پخت می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این نان فقط در قائم شهر پخت می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید