آیا پلنرها به زندگی افراد نظم می بخشند؟ ، برنامه ریزی به سبک نوین

به گزارش وبلاگ تور چین، همه دوستانم پلنر خریده اند. من هم دلم می خواست یکی داشته باشم. دختر نوجوان خیلی درباره پلنر نمی داند؛ اما رنگ و لعاب دفتر جذبش کرده است. سر حرف را باز می کند: در دفتر پلنر، برنامه های روزانه خودم را می نویسم. حس خوبی دارد. به نظرم جلوی بی نظمی را می گیرد.

آیا پلنرها به زندگی افراد نظم می بخشند؟ ، برنامه ریزی به سبک نوین

به گزارش وبلاگ تور چین، قدم به قدم این شهر فروشگاه های بزرگ و کوچک لوازم التحریر است که در اغلب آن ها دفتر پلنر فروخته می شود. بیش تر فروشندگان از استقبال نوجوانان به این نوشت افزار می گویند و این که از یک سال گذشته تا الآن که پلنر در بین دانش آموزان باب شده، بازار فروش چشم گیری هم داشته است. یکی شان عباس معمارپور است؛ صاحب فروشگاه محمد که مغازه اش در یکی از خیابان های قدیمی شهر تهران است. فروشگاه خیلی بزرگ نیست؛ اما تا دلتان بخواهد پر از لوازم التحریرهای رنگارنگ و متنوع است. دیدن آن همه نوشت افزار با طرح های فانتزی هر انسان بی ذوقی را به وجد می آورد؛ چه برسد به این که نوجوان باشی و در دنیای شور و احساس سیر کنی.

جلوی بی نظمی را می گیرد

از بین آن همه قفسه کوتاه و بلند، یک ردیف به دفتر پلنر اختصاص دارد. از پایین تا بالای قفسه، دفتر پلنر با رنگ و شکل های جورواجور، روی هم قرار گرفته اند. روبه روی آن دختر نوجوانی ایستاده و مشغول ورق زدن پلنر است. آن را برای برنامه ریزی روزانه خود می خواهد. تنوع پلنرها زیاد است. زرد، سبز، آبی با انواع شکل های کارتونی و فانتزی. دختر نوجوان دقایقی وقت می گذارد و از بین آن همه دفتر، پایان پلنر صورتی رنگ را انتخاب می کند. می گوید: همه دوستانم پلنر خریده اند. من هم دلم می خواست یکی داشته باشم. دختر نوجوان خیلی درباره پلنر نمی داند؛ اما رنگ و لعاب دفتر جذبش کرده است. سر حرف را باز می کند: در دفتر پلنر، برنامه های روزانه خودم را می نویسم. حس خوبی دارد. به نظرم جلوی بی نظمی را می گیرد.

بازار داغ پلنر

حق با دختر نوجوان است. طرح پلنر جوری است که به خوبی می توان برنامه هفتگی و ماهانه خود را در آن نوشت. البته مشروط به این که از آن درست استفاده شود. به سراغ معمارپور، صاحب فروشگاه می رویم. او حرف های زیادی برای گفتن دارد. از اشتیاق نوجوانان به این نوشت افزار تازه تا مفیدبودن آن. می گوید: دفتر پلنر از یک سال پیش بازار داغی پیدا کرده است. دلیلش هم تبلیغ در فضای مجازی است. البته قبلاً دفتر برنامه ریزی تولید می شده؛ اما نه به این شکل فانتزی و زیبا. فرم ساده ای داشتند. نخستین بار یکی از مؤسسه های آموزش درسی تهران، دفتر برنامه ریزی تولید کرد برای این که دانش آموزان طبق یک برنامه منظم درس بخوانند و پیش بروند.

بیش تر رنگ های شاد انتخاب می کنند

دفترهای پلنر زیبا هستند؛ با فرم های مخصوصی که هر کدام برای کاری درست شده اند. بیش تر نوجوانان مشتاق خرید پلنر هستند. شاید پسرها خیلی راغب به نوشتن برنامه روزانه در پلنر نباشند؛ اما در عوض دخترها علاقه زیادی به یادداشت نویسی در دفتر برنامه ریزی دارند. معمارپور از توجه ویژه دخترها به پلنرهای خوش نقش و نگار می گوید: معمولاً کسی از ما راهنمایی نمی خواهد. دختران نوجوان خودشان یکی یکی پلنرها را ورق می زنند و براساس کارایی، پلنر آن را می خرند. البته توجه زیادی به رنگ و طرح پلنر دارند و بیش تر، رنگ های شاد را انتخاب می کنند.

نوشت افزار منظم کننده

اما واقعاً پلنرها مفید هستند؟ آیا بدون آن ها نمی توان برنامه ریزی کرد؟ در جواب این سؤال ها باید گفت: بله! پلنر یا دفتر برنامه ریزی مفید است؛ چون می تواند نظم زیادی به زندگی نوجوان دهد. معمارپور در ادامه صحبت هایش به نکته مهمی اشاره می کند: متأسفانه در بین نوجوان هایی که برای خرید پلنر مراجعه می کنند، کم نیستند کسانی که هدفشان فقط داشتن پلنر است. به منظور چشم و هم چشمی و این که از قافله پزدادن عقب نمانند، هزینه زیادی را پرداخت می کنند و دفتر برنامه ریزی می خرند؛ اما فقط چند برگه اول را استفاده می کنند.

از دور خارج شدن برگه های یادداشت

قبل از مدشدن دفتر پلنر، خیلی ها از برگه های یادداشت برای هماهنگی برنامه روزانه خود استفاده می کردند. اما چسباندن برگه ها به دیوار یا بدنه یخچال، علاوه بر این که فضای آشپزخانه را شلوغ می کرد، رد کثیفی از خود به جا می گذاشت. با وجود دفتر پلنر همه کارها در یک جا جمع می شود. معمارپور چند دفتر پلنر روی میز می گذارد و یکی یکی ورق می زند. می خواهد انواع پلنرها را معرفی کند: دانش آموزان معمولاً پلنر تحصیلی می خرند. دروس خود را یادداشت می کنند، با این هدف که درس را بهتر و سازمان یافته تر بخوانند. بعضی ها پلنر را برای امور کاری خود تهیه می کنند. فعالیت های روزانه خود را در آن می نویسند و طبق آن پیش می روند.

چه پلنری بخرم؟

پلنرها انواع مختلفی دارند. جز پلنرهای تحصیلی، بعضی از دفترهای برنامه ریزی به امور روزانه و شخصی مربوط می شوند. پلنرهای شخصی، نوشت افزار خوبی برای نظم دادن به کارهای روزمره است. به طور مثال در این دفاتر برنامه غذایی، قرار ملاقات یا مهمانی، خرید روزانه و انجام کارهای خانه نوشته می شود. می توان گفت اگر کسی طبق آن پیش برود، در پیشبرد کارها پیروز تر خواهد بود. برای ورزشکاران هم پلنری طراحی شده که در آن، رژیم غذایی و انجام حرکات ورزشی نوشته می شود.

آیا به خرید دفتر برنامه ریزی نیاز دارید؟

اولین سؤالی که شاید قبل از خرید دفتر برنامه ریزی به فکرتان خطور کند این است که آیا اصلاً این محصول، مناسب شماست یا قرار است بعد از خرید، گوشه ای خاک بخورد؟ مدیریت امور شخصی بیش از هرچیزی به سبک زندگی و عادات شما بستگی دارد و همیشه درحال تغییر است. دفتر پلنر برای کسانی مفید است که به نوشتن علاقه دارند و از ثبت جزئیات لذت می برند. هم چنین به کار کسانی می آید که قبل از انجام هر کاری آن را ثبت می کنند تا فکرشان متمرکز شود.

درست برنامه ریزی کنیم

یکی از کارهای مهم برای منظم شدن و پیشرفت کردن در زندگی، برنامه ریزی است. اما گاهی اوقات درست انجام ندادن برنامه ریزی خود می تواند دردسرهای زیادی برای نوجوانان ایجاد کند. به جای منظم شدن، دچار سردرگمی شده و تصمیم نادرستی بگیرند. وقتی دختر یا پسر نوجوان هدف خود را پیدا نکرده و مرتب از این شاخه به آن شاخه می پرد، مطمئناً نمی تواند برنامه ریزی درستی انجام دهد. برای پیداکردن مسیر، نظر دیگران را می پرسد و همین، بدتر او را آشفته می کند. بنابراین شما با توجه به نیاز و سلیقه خود، تصمیم بگیر.

خواب و استراحت؛ لازمه پیروزیت

از قدیم شنیده ایم که انتخاب سنگ بزرگ، علامت نزدن است. این ضرب المثل را قدیمی ها برای کسانی می گفتند که تصمیم های بزرگ می گرفتند، بدون این که تلاش کنند. چه خوب که نوجوانان برای رسیدن به هدف هایی که در سر دارند، اول از همه یک برنامه ریزی خوب داشته باشند. این به آن معنا نیست که برای هر ساعت خود، کاری درنظر بگیرید. باید توجه داشته باشید در برنامه روزانه خود، استراحت و تفریح را هم یادداشت کنید. اگر مداوم سرگرم کار یا درس خواندن باشید، بعد از مدتی فکر شما خسته شده و تلاش می کند تا شما را متوقف کند.

زمان خود را مدیریت کنید

شبانه روز را طوری تقسیم کنید که بخشی از آن به انجام امور روزانه و بخشی به درس خواندن، سپری شود. البته شما به تفریح و آرامش هم نیاز دارید. پس از قلم نیاندازید هر از چند گاهی به خودتان زنگ تفریح بدهید. البته نکته مهم این که برای رفع خستگی، خود را درگیر فضای مجازی نکنید. ممکن است آن قدر غرق در دنیای مجازی شوید که گذر زمان را متوجه نشوید و کارتان ناتمام بماند.

منبع: همشهری آنلاین

به "آیا پلنرها به زندگی افراد نظم می بخشند؟ ، برنامه ریزی به سبک نوین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا پلنرها به زندگی افراد نظم می بخشند؟ ، برنامه ریزی به سبک نوین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید