نخستین تصاویر جیمز وب از مریخ منتشر شد

به گزارش وبلاگ تور چین، تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) اولین تصاویر خود را از مریخ منتشر کرد که داده های جوی را برای کل سیاره ثبت و به اخترشناسان یاری می نماید پدیده ها و گازهایی را شناسایی نمایند که ابزارهای قبلی قادر به انجام آن نبودند.

نخستین تصاویر جیمز وب از مریخ منتشر شد

به گزارش وبلاگ تور چین و به نقل از نیوساینس، جرونیمو ویلانووا از مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا می گوید: اکنون می توانیم این تصاویر کامل از سیاره را در کل محدوده مادون قرمز با حساسیت های باورنکردنی دریافت کنید.

تصاویر JWST از نیمکره شرقی مریخ در دو طول موج مادون قرمز فرق دارد. طول موج کوتاه تر (بالا سمت راست) نور منعکس شده خورشید را نشان می دهد و ویژگی های سطحی را که اغلب در تصاویر نور مرئی دیده می گردد، آشکار می نماید، در حالی که طول موج طولانی تر اطلاعاتی درباره گرمای ساطع شده از سطح و جو مریخ و بعلاوه غلظت دی اکسید کربن در جو مریخ را نشان می دهد. (پایین سمت راست)

تصویربرداری از سیارات نزدیک مانند مریخ برای ابزاری مانند تلسکوپ فضایی جیمز وب که برای تشخیص اجرام بسیار دور و کم نور طراحی شده، سخت است.

اولین تصاویر و طیف های مریخ از JWST چیزی را که پیش تر درباره این سیاره نمی دانستیم فاش نکرده است. این غبار، سنگ های سطحی و ویژگی های جوی مانند آب و دی اکسید کربن را شناسایی می نماید، اما آنها به عنوان اثبات مفهومی برای جمع آوری داده ها عمل می نمایند که تلسکوپ های دیگر نمی توانند.

بیشتر بخوانید:

  • کشف مهم مریخ نورد استقامت در سیاره سرخ | همه چیز در زمین معین خواهد شد

این تصویر کامل بعلاوه به دانشمندان این امکان را می دهد که منابع گازهای شناسایی شده را راحت تر ردیابی نمایند. جولیانو لیوزی، عضو تیم، می گوید: شکار این گونه های خاص و در نهایت، شناسایی منابع این گونه ها کاری است که می توان به روشی بسیار امیدوارنماینده تر با JWST انجام داد.

این نمای نزدیک از مریخ به وسیله ابزار NIRCam Webb گرفته شده است. نور خورشید منعکس شده 2.1 میکرون را نشان می دهد و جزئیات سطح مانند دهانه ها و لایه های غبار را آشکار می نماید. تصویر عمدتاً قهوه ای تیره خال دار است، با 3 تکه قهوه ای روشن تر در گوشه های بالا سمت راست، بالا سمت چپ و پایین سمت چپ. فلش ها به ویژگی های جغرافیایی برچسب گذاری شده اشاره می نمایند: سیرتیس ماژور (سنگ آتشفشانی تیره)، دهانه هویگنس و حوضه هلاس.

منبع: همشهری آنلاین

به "نخستین تصاویر جیمز وب از مریخ منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین تصاویر جیمز وب از مریخ منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید