عبدالفتاح السیسی به سودان می رود، رایزنی درباره پرونده سد النهضه

به گزارش وبلاگ تور چین به نقل از الیوم السابع، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر امروز شنبه به شهر خارطوم پایتخت سودان سفر می نماید. قرار است وی در جریان این سفر ضمن ملاقات با مقامات ارشد سودان با آنها در مورد پرونده سد النهضه مصاحبه کند.

عبدالفتاح السیسی به سودان می رود، رایزنی درباره پرونده سد النهضه

بر اساس این گزارش، به همین دلیل وزیر خارجه سودان ضمن تأیید سفر امروز رئیس جمهور مصر به شهر خارطوم در رأس یک هیأت بلندپایه، گفته است: عبد الفتاح السیسی به منظور مصاحبه با مقامات سودان درباره پرونده های مشترک میان دو کشور و بعضی مسائل منطقه ای و بین المللی به خارطوم سفر می نماید.

طبق اعلام منابع مصری، قرار است رئیس جمهور مصر با عبدالفتاح برهان رئیس شورای حاکمیتی سودان و دیگر مقامات این کشور ملاقات و مصاحبه کند. پیشتر السیسی مواضع خود در مورد پرونده سد النهضه را اعلام نموده بود.

السیسی گفت: در مورد بحران سد النهضه باید یک توافق قانونی میان طرف های مختلف حاصل شود؛ توافقی که بتواند خواسته ها و حقوق مصر را تأمین کند. رئیس جمهور مصر در ادامه توضیح داد: توافقی که می بایست میان سه کشور مصر، اتیوپی و سودان در مورد سد النهضه حاصل شود، باید الزام آور باشد به گونه ای که تمامی طرف ها به آن عمل نمایند.

لازم به ذکر است، سودان و اتیوپی فرایند آبگیری از سد النهضه را شروع و اعلام نموده اند این فرایند 3 سال به طول خواهد انجامید. این درحالی است که مصر درخواست نموده است فرایند مذکور در طول مدت زمان 10 سال انجام شود.

بهره برداری از سد النهضه موجب می شود که قاهره سالیانه حجمی در حدود 11 تا 19 میلیارد متر مکعب از آب نیل و در پی آن، درآمد حدود 2 میلیون کشاورز را از دست بدهد. مذاکرات و مصاحبههای سه جانبه میان مصر، اتیوپی و سودان در این خصوص تا به امروز بی نتیجه بوده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "عبدالفتاح السیسی به سودان می رود، رایزنی درباره پرونده سد النهضه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عبدالفتاح السیسی به سودان می رود، رایزنی درباره پرونده سد النهضه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید