ترفندهایی برای برخورد با کودک دروغگو

به گزارش وبلاگ تور چین، یک روانشناس درباره دروغگویی بچه ها و نحوه برخورد با آن ها توضیحاتی داد.

ترفندهایی برای برخورد با کودک دروغگو

سید شهرام علیزاده روانشناس و مشاور در گفت وگو با خبرنگار ، درباره دروغگویی بچه ها و نحوه برخورد با آن ها اظهار کرد: دروغگویی بچه ها موجب نگرانی بسیاری از والدین می گردد و حتی ممکن است عصبانیت و آشفتگی بیش از حد آنان را در پی داشته باشد.

وی با بیان اینکه پیش از آنالیز علل دروغگویی بچه ها ضروری است تا معنای دروغ را از دیدگاه آنان آنالیز کنیم، اضافه نمود: طبق آنالیز های صورت گرفته در خصوص بچه ها معین شده است که آن ها پیش از 5 سالگی بر مبنای بازخورد های دریافتی خود از والدین رفتار می نمایند؛ مثلا اگر کودکی یک لیوان آب را روی فرش بریزد و نسبت به واکنش احتمالی مادر که عصبانیت است مطلعی داشته باشد، حقیقت را کتمان خواهد نمود و در صورتی که از او بپرسیم چه کسی آب را روی فرش ریخته است، در جواب جمله من نریختم را خواهیم شنید؛ پس ضروری است بدانید که بچه ها معنای دروغ را به سادگی درک نمی نمایند و در دوران تحول رفته رفته به درک و تفکیک دروغ و حقیقت دست می یابند.

علیزاده بیان نمود: بچه ها در سن ورود به مدرسه به معنای واقعی کلمه نسبت به دروغ مطلعی پیدا می نمایند، بنابراین می توان گفت که دروغگویی در کودکی تعبیر متفاوتی از بزرگسالی دارد، جهت کاهش این مشکل می توانید از راه چاره های مختلفی بهره ببرید.

وی اضافه نمود: سعی کنید که خودتان نمونه خوب یک فرد راستگو باشید. چگونه می توان انتظار داشت کودکی که شاهد دروغگویی پدر و مادرش است، راستگویی را سرلوحه زندگی خود قرار دهد. وقتی پدر یک کودک در عین حال که در منزل است از فرزندش بخواهد که در جواب تلفن بگوید که او در خانه نیست، نمی توان انتظار داشت که این کودک نیز راستگو باشد.

این روانشناس ادامه داد: کودک را در موقعیتی قرار ندهید که مجبور به دروغگویی گردد. هنگامی که کودک در خانه تنهاست و یک نوشیدنی را روی زمین ریخته است، از او نپرسید که آیا ریختن این شربت روی زمین کار او بوده است یا نه؟ بی شک کودک برای فرار از تنبیه و مجازات به دروغ متوسل خواهد شد. به جای سوال کردن سعی کنید او را نسبت به کار نامطلوبش مطلع کنید. می دانم که شربت را روی زمین ریختی و امیدوارم دیگر این کار را انجام ندهی، چون این کار تو مرا ناراحت می نماید.

علیزاده اضافه نمود: سعی کنید راستگویی کودک را در موقعیت های مختلف تشویق کنید. در صورتی که کودک در موقعیت هایی که خطا نموده است راست می گوید او را تشویق کنید. اگر از کودک خود در خصوص یک رفتار نامطلوب مثل ریختن غذا روی فرش سوال می پرسید و او با پشیمانی می گوید: بله، کار من بود از او به خاطر راستگویی اش تشکر کنید و پس از آن محرومیتی را متناسب با کار او در نظر بگیرید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "ترفندهایی برای برخورد با کودک دروغگو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترفندهایی برای برخورد با کودک دروغگو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید